Staartbeschermer vs bandage om staart???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Staartbeschermer vs bandage om staart???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 23:01

Ik ga geregeld op concours, maar elke keer als we aankomen heeft mijn paardjes zijn staartje onder gemest.....heel vervelend als je de dag van te voren de staart hebt zitten wassen!!

Maar wat werkt nu het beste? Ik probeer het nu met een staartbandage, maar hij krijgt het toch nog klaar alles onder te mesten!
en de hele bandages is daarna zo smerig....
Vork
Zou een staartbeschermer een optie zijn? Zaken deze af? Knellen deze?

Ik wil eigenlijk niet de gehele staart opvouwen want dan krijg je van die lelijke vouwen......

Iemand tips?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Staartbeschermer vs bandage om staart???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:30

Ik doe ze er beide omheen. Ook wij hebben er zo eentje die lekker dun poept op de vrachtwagen en ook de hele staart onder. Ik vouw hem wel op, en heb eigenlijk nooit last van die vouwen erin. Ik vlecht de staart bovenin altijd in, daarna een vlecht helemaal tot onder, en die vouw ik in 3 delen op. Daar gaat een bandage omheen, en daarna een staartkoker. Deze is van kunstleer en makkelijk met water af te doen, is het niet zo'n smerige bedoening. Haha! Als je de staart daarna uitborsteld met een vochtige borstel valt het allemaal wel mee met de vouwen.

Je zou ook de staart in een oude (dikke) panty of maillot kunnen hangen. Blijft wel iedere keer smerig worden.

Overigens, je moet je wel bedenken dat je wel iets om de staart kan doen, maar het grootste probleem is meestal dat de paarden hun staart ook niet helemaal op kunnen tillen omdat ze krap in de trailer/vrachtwagen staan.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 08:49

Neonlight schreef:
Ik doe ze er beide omheen. Ook wij hebben er zo eentje die lekker dun poept op de vrachtwagen en ook de hele staart onder. Ik vouw hem wel op, en heb eigenlijk nooit last van die vouwen erin. Ik vlecht de staart bovenin altijd in, daarna een vlecht helemaal tot onder, en die vouw ik in 3 delen op. Daar gaat een bandage omheen, en daarna een staartkoker. Deze is van kunstleer en makkelijk met water af te doen, is het niet zo'n smerige bedoening. Haha! Als je de staart daarna uitborsteld met een vochtige borstel valt het allemaal wel mee met de vouwen.

Je zou ook de staart in een oude (dikke) panty of maillot kunnen hangen. Blijft wel iedere keer smerig worden.

Overigens, je moet je wel bedenken dat je wel iets om de staart kan doen, maar het grootste probleem is meestal dat de paarden hun staart ook niet helemaal op kunnen tillen omdat ze krap in de trailer/vrachtwagen staan.

Heej dankjewel voor je informatie, ik ga het gewoon eens proberen.
Ik heb namelijk nu geen staartbeschermer, maar moet je deze vastmaken of blijven deze ook zo zitten?

In onze trailer hebben we een stang achter de billen van het paard, ik heb wel eens geprobeerd zijn staart er overheen te leggen, maar dat ziet niet erg lekker uit voor het paard!!

Ik ga het gewoon proberen met opvouwen en dan uitborstelen!

Verder nog iemand tips?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:00

Nathalie84 schreef:
In onze trailer hebben we een stang achter de billen van het paard, ik heb wel eens geprobeerd zijn staart er overheen te leggen, maar dat ziet niet erg lekker uit voor het paard!!

Ik leg standaard de staart over de stang, ik zie het bezwaar niet zo?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 09:03

Nou, ik vind het gewoon niet zo lekker uitzien, kan toch? Vroeger hadden we een nylon band. Maar in onze westfalia hebben we een stang, en als ik daar de staart overheen leg vind ik het niet lekker uitzien voor het paard, maar dit is natuurlijk mijn mening.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:07

Tja, de staart niet kunnen optillen als ze moeten mesten en zodoende zichzelf bevuilen lijkt mij niet prettig.

Scheelt ook nog eens een stuk met kapot schuren. Eigenlijk iedereen die ik ken legt 'm er overheen. Gewoon een glad afgewerkte stang ergens halverwege de billen, merken ze weinig van. Komt ook nog eens die staartwortel niet in de verdrukking als ze er tegenaan leunen.

Als je nou een klein paardje hebt en een hoge stang zou ik het ook niet doen, zit dat ding precies voor z'n poeperd.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 09:11

oke, ik zal het eens proberen! bedankt voor je tips!

Verder nog iemand ervaringen met een staartbeschermer? zakken ze af, knellen ze?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:14

Afzakken én knellen kun je voorkomen door je paard een singeltje om te doen en 'm daar aan vast te maken op de rug, dan hoeft 'ie niet zo strak en zakt ook niet af.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:20

Staartkokers knellen niet, en zakken in principe niet af. Je moet die bevestigen aan een dekensingel, dus met een riem over de rug heen. Wel hebben wij een merrie die zo lenig in de rug is, die kan haar rug met 50 cm verkorten en verlengen (en dat voor een pony van 1.32m!). Daar blijft de dekensingel niet goed zitten, dus die hebben we ook een voortuigje aan, zodat alles wel op de plaats blijft zitten. Dit is namelijk ook net de pony die heel de staart onder poept. Haha!

Staart over de trailerstang helpt wel iets, maar tussen de stang en de klep zit ook niet bijster veel ruimte. Vaak is er dan nog niet genoeg ruimte om de staart goed hoog te tillen. Bij een paard die normaal mest geeft het geen problemen, maar als je een zenuwbeestje hebt die dus meteen dun poept, zit de staart nog vol, over de trailerstang maar niet te spreken!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:01

Wij hebben een staartbeschermer, een stuk makkelijker om te doen en minder vies om er weer af te halen Knipoog Van die 3 klittebandjes die je los moet halen word je ook niet vies.
Wij hebben hem vastzitten met een staartriem en dan een longeersingel vast, zodat hij niet afzakt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:30

O ja, nog even ter aanvulling, ik noem het een staartkoker, is dus hetzelfde als een staartbeschermer he!

En wij doen het er dus dubbel omheen omdat je de staart niet goed kunt opbinden zonder er een normale bandage om te doen, en daar doen we dus die staartkoker omheen omdat die makkelijk schoon te maken is in tegenstelling tot de bandage, en je handen worden ook niet ze smerig van het eraf halen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:05

Is zo'n staartzak geen optie?
Ikzelf heb een staartbeschermer, die blijft mooi zitten en knelt nergens.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 11:08

staartzak????

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:30

Momentje, ik kijk even of ik een foto vind

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:33

Op www.justwestern.nl staan er enkele plaatjes.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar iemand bij ons op stal (de enige westernruiter bij ons) gebruikt het wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:01

Is eigenlijk hetzelfde idee als een panty of maillot. Had trouwens geen idee dat ze die staartzakken in zoveel soorten verkopen. Haha!
Nadeel is dat de staartzak zelf dan ook nog onder de poep komt, de staart is dan wel schoon maar je handen niet. Knipoog

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:22

Neonlight schreef:
Is eigenlijk hetzelfde idee als een panty of maillot. Had trouwens geen idee dat ze die staartzakken in zoveel soorten verkopen. Haha!
Nadeel is dat de staartzak zelf dan ook nog onder de poep komt, de staart is dan wel schoon maar je handen niet. Knipoog

Ik schrok zelf ook van het assortiment!
Tja, je hebt tenminste al een schone staart hé Knipoog

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 14:12

bedankt voor al jullie reacties, zondag weer concours dus we zullen eens vanalles gaan uitproberen!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:19

staartzak! ideaal!
heb er een stuk of tig in verschillende kleurtjes en materialen (ben ook westernruiter) als je er eentje koopt/maakt met de (klittenband)sluiting aan de achterkant vd staart heb je ook geen last van vuile handen bij het losmaken. Je trekt m dan zo naar beneden en op de terugweg heb je m niet meer nodig want dan mag zn staart weer vies worden Lachen. Om een staartzak te kunnen gebruiken moet je wel de staart van je paard vanaf de staartwortel invlechten want daar maak je m aan vast. Krijgt ie ook nog eens mooie krullen van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:58

ik draai de staart en sla hem 3 keer dubbel en doe de bandage erom dodat je geen staart meer kan zien...en dus ook niet meer onder gemest word

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:17

ik vlecht de staart helemaal. Draai dan m'n bandage enkele keren rond de bovenkant van de staart. voor de vlecht dan naar boven om en draai daar dan de hele bandage en doe daar dan tape rond zodat alles goed blijft zitten