paard is te slim voor mij, wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

paard is te slim voor mij, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 22:15

ik woon in roosendaal en ik heb 2 paarden.
1 paard is nogal "lastig" en voor mij op dit moment gewoon te slim.
met dat paard ging ik in ridderkerk lessen wat heel goed ging,maar het paard ging steeds nieuwe dingen uitvinden,wat altijd gekke sprongen tot gevolg had.
ik zit momenteel krap in mn geld omdat ik niet kan werken(word geopereerd en het meeste werk is gewoon wit),daarbij komt dat de auto die we voor de trailer gebruikte niet apk gekeurd is,en ik dus eigenlijk niet naar ridderkerk kan.
op een gegeven moment was dat niet oz heel erg,omdat ik bang was geworden(2 keer goed hard eraf geknald) en wij op stal een heel handig meisje hebben die hem even voor mij reed.
nu rijd ik hem zelf weer,en hij blijft slimmer dan mij.
nu zit ik met een dilemma:
hoe ga ik deze cirkel doorbreken?
verkopen is GEEN optie,ik wil gewoon met dit paard weer kunnen rijden.
dus ik heb een aantal keuzes:
-ik kloot zelf een tijdje aan,ga gewoon elke dag op dat beest zitten en doe alsof mn neus bloed

-ik laat weer dat meisje erop en heb 3 dagen een fijn paard

-ik ga met dit paard naar ridderkerk waar ik elke dag begeleiding zou kunnen krijgen,mits ik het paard daar stal natuurlijk

mn pa woont in rotterdam,dus misschien kan ik daar tijdelijk wonen(hij heeft miss ook nog wel een stal voor mn andere paard,want die laat ik niet achter).
dan zou ik dat lastige paard bij mn instructeur kunnen zetten en dan "werken" voor mn lessen en eventueel de stalling.

ik weet nog niet of dit kan natuurlijk,maar ik weet wel dat het zo niet lang meer moet duren.
het probleem met dit paard is dit:
hij is 6 en heeft van zn 3de tot 5de jaar meer dan 10 eigenaren gehad,hij is hierdoor waarschijnlijk heel bijdehand geworden.
ik heb hem van een manege gekocht waar hij overal voor werd ingezet,ze hadden hem een half jaar.ik heb dit paard nu een jaar en het eerste half jaar was er geen fijner paard te bedenken:kon er mee dressuren/springen/naar het bos/op concours etc.
van de winter begon het met een beetje bokken als ik uit midden-gangen terug wilde rijden.
toen ging tie als een gek geworden rodeo stier door de bak(ik 2 keer keihard eraf) omdat,denk ik,hij ergens van schrok.
uiteindelijk gaat hij of wegspringen als hij wat ziet,en hij ziet alles,of hij staakt als het te zwaar word:buigen en dan je achterbenen onder je lichaam is voor meneer in eens te zwaar werken en dan gaat ie springen,van voren omhoog en dan uitslaan,ondertussen ook rondjes draaien.
ik ben niet meer echt bang,maar wel heel voorzichtig.hij is al op de foto geweest en is goed.
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-06-05 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

vamp

Re: paard is te slim voor mij, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:02

als ik het zo lees probeert hij je dus uit ( correct me if I'm wrong).
het paard waar een vriendin van mij mee reed had hetzelfde probleem. les hielp niet zo goed bij haar, het zat echt zo dat het paard dan in de les zo vervelend werd dat ze niet meer naar de les durfde. ik heb toen een tijdje met hem gereden. wij deden het zo dat ik dan ongeveer drie kwartier met hem reed, en zij daarna nog een half uurtje. Na een tijdje ( ongeveer een maand) kon zij er weer zo mee weg rijden, en probeerde hij haar niet meer uit.

ik denk dat het vooral doorzetten is, en dat je misschien zelfs het beste zelf door kan gaan. wel een goede vraag die je jezelf kunt stellen is waarom je paard zo doet. vind hij het werk misschien saai en zit er wel afwisseling en uitdaging in?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:15

Ik zou hem door dat meisje laten rijden, zodra jij financieel en lichamelijk weer op orde bent en je auto weer mag rijden, dan zou ik met hem naar ridderkerk gaan. Aanklooien heeft bij dat soort paarden geen zin, ze moeten weten waar ze aan toe zijn en hebben een sterke leiding nodig.

Je zou ook kunnen overwegen om met hem een cursus in de NH-hoek te gaan doen, waarin de band tussen jullie en het vertrouwen verbeterd wordt. Wellicht heeft dat veel invloed op zijn manier van doen tijdens het rijden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:16

ik zou hem flink op zijn donder geven, en daarmee bedoel ik niet schoppen of slaan, maar hem even aan iemand geven die slimmer is dan hij en hem even pakt op zijn eigen slimmigheid.
laat hem even trainen door een trainer of jou trainer en ga dan samen met die trainer aan het werk dat je begeleiding krijgt om je paard terug te pakken om zijn kuren en hem verteld dat als hij vervelend kan wezen, maar dat jij nog veel meer truckjes in huis hebt die hij nog niet weet, alleen zo kan je het gedrag van hem doorbreken.
gaan vechten met je paard heeft geen zin en wat wij onze trainingsklanten altijd vertellen laat een paard nooit weten hoe sterk dat hij is en hoe sterk dat jij bent.
laat hem maar geloven dat jij 3x zo sterk bent dan hij

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:17

Ik zou hem gewoon door dat meisje laten rijden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 10:53

hij probeert mij inderdaad uit.ik heb heel erg gezocht naar zijn verleden en hij is toen hij 3 was een jaar bij een meisje geweest:een tijdje super braaf,daarna hetzelfde als wat hij nu doet en zij is bang geworden en heeft hem verkocht.
nu is het "werk" inderdaad saai en vervelend voor hem,hij komt alleen maar in de bak om gereden of gelongeerd te worden.naar buiten durf ik niet meer,springen vind hij heel leuk maar ik wil eerst dit onder controle hebben.ik heb nu even geen idee meer waarmee ik slimmer kan zijn:longeren voor het rijden,gelijk erop en in de krul,lange tijd ontspanning,lange lijnen,veel overgangen,alleen op de volte en veel overgangen...dat duurt 2/3 dagen en meneer verzint wel weer iets om van te schrikken of om te staken.
afgelopen zomer deed ik alles met hem:dressuur in de bak,dressuur op de wei,springen,longeren,buitenritten,los in de bak,los springen.
dat meisje kost ook geld,maar betrekkelijk minder dan mn instructeur.
het probleem is dat hij dondersgoed WEET dat hij sterker is.
voorbeeldje:hij wilde niet meer laden,hij draait om en weg paard.hierin zijn wij nu slimmer geworden,we parkeren de trailer voor de stal uitgang en zn enige keus is die wagen in,wat hij ook braaf doet.
uit de wei halen gebeurt met een ketting over zn neus of onder zn kin,hij is al een aantal keer losgebroken en ook hier weet hij dat hij sterker is,hij doet niet eens meer moeite!
ik heb inderdaad een tijd met dat meisje gereden,de eerste paar keer zij erop en daarna zij er eerst op en dan ik.
dit ging zo goed dat ik alweer een paar weken zonder haar erbij aan het rijden ben,maar meneer schrikt,steekt zn kop omhoog en is weg,en daar zit ik dan...
ik weet het gewoon even niet meer,als dat meisje hem rijd en ze geeft hem een keer een knal is het over,maar zij is dan ook een stuk sterker dan mij en hij gaat bij haar dan ook niet rennen of schrikken.en was het maar alleen rennen,dan vond ik het nog niet zo eng,maar hij ziet echt alles,zelfs stijgbeugelblokjes op de bakrand naast de radio is al een aanleiding om weg te springen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:14

Kun je geen begeleiding krijgen waar je nu staat? Ik vind het nogal wat om te verhuizen voor je paard. Hoe wil je dat gaan doen met werken?
Kan dat meisje jou niet helpen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:27

Ik zou echt gaan werken aan het vertrouwen tussen jou en je paard. Blijkbaar neemt je paard niet van jou aan dat iets niet eng is. En je paard ziet jou al helemaal niet als leider. Ik zou daarom veel grondwerk met hem gaan doen.

Laat hem ook eens vrijspringen, doe ook dingen met hem die HIJ leuk vind. Maar hoe dan ook, laat je paard niet over je heen lopen! (makkelijk gezegd als gedaan).

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:57

ik ben er vandaag weer op gaan zitten en net gedaan of mn neus bloed.
ik vind dat hij het zowieso al stukken sneller opgeeft en dan heb ik weer dat fijne,vlotte paard dat zo mooi tactmatig en over de rug kan lopen.
ik kijk het nog even aan met hem,en ik ga er zo veel mogelijk gewoon zelf op zitten.
ik ga geen nieuwe trucjes meer opzoeken,maar blijf(als hij wil staken)gewoon heel passief zitten om vervolgens heel normaal door te rijden.
op de grond kun je op dit moment geen beter paard hebben,volgt,houd afstand,gaat draven/galoperen als ik dat zeg...poetsen en opzadelen allemaal even makkelijk.
ik ben zo blij dat ik vandaag ook gewoon weer heb doorgezet!

@ yorghos: voor mij is het niet zomaar een paard of zomaar een instructeur.ik heb momenteel geen werk,zoals ik in mn eerste bericht al vertelde,dus het verhuizen is het probleem niet,het geld wel..

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 03:16

Het klinkt alsof het weer wat beter gaat.

Het lijkt me dat hij je gewoon uitprobeert en dat dit een fase is waar je wel weer door heen komt. Probeer het werk ondanks dat je niet naar buiten wilt of wilt springen ( wat wel te begrijpen is ) toch afwisselend te houden, door overgangen en figuren te rijden.
En als het op de grond zo goed gaat, ga anders daar even lekker veel mee aan de slag!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:31

Misschien kan dat meisje die hem heeft gereden jou een paar keer helpen als vriendendienst....Ik denk namelijk dat hij je gewoon aan het uitproberen is en daar moet je even door heen. Jij bent de baas en dat moet hij weten. Als je het snel opgeeft heeft het paard dat ook snel door en zal hij daar ook mee door gaan.
Succes!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:44

Als letterlijk antwoord op je vraag: slimmer worden Haha!
Je woont in Roosendaal, neem eens contact op met Alona, goed mogelijk dat ze je op het juiste spoor kan zetten. Welliswaar is zij ook geen goeroe met een pasklare oplossing voor elk probleem, maar het ergste wat je kan overkomen is dat zij je ook niet kan helpen. Ach en dommer wordt je er zeker niet van Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:47

Wel lastig hoor maar ik denk dat je toch moet doorzetten en hulp moet vragen. Paarden zijn heel slim en weten gauw genoeg wat ze wel en niet kunnen doen om hun zin te krijgen.Ik heb ook een probleem gehad met mijn jonge paard,ik heb spierreuma en kan wel alles gewoon doen maar niet te lang en te intensief. Als ik de bak in kwam kreeg hij al kuren als ik eruit wilde ook,ik reed daarom heel weinig ook omdat hij soms erg kon bokken. Als ik er af val kan ik een week niet heen of weer.Ik vond het tegenover mijn paard niet eerlijk dat ik er zo weinig mee deed. Later bleek(gelukkig) dat er in de bak een aardstraal liep, dat verklaarde een hoop.Maar nu rij ik een paar keer per week buiten en dat gaat super, maar door mijn beperkingen kon ik hem niet harder aanpakken. Ik heb door gezet en ben daar blij om maar zag het echt een aantal keren somber in.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:39

euhm kan hij geen medisch probleem hebben? Dat er iets in z'n rug niet goed zit? Dat kan zijn gekomen door vastliggen in de stal oid. Dat dat andere meisje er dan wel lekker mee kan rijden heeft niet altijd iets te maken met slim zijn. Ik had hier een paard wat bij mij niks deed, en elke stgiare er af bokte. Wat bleek, ze had erge pijn in haar rug, en ze bokte alleen die gene eraf die er makkelijk af gingen. Voor andere mensen was ze nog altijd goed te rijden.
Is dat misschien iets?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 15:40

er is zowieso "iets" met dit paard,maar ik kan mn vinger er niet opleggen...(zie topic: linksom ritme-stoornis??)
hij is nu dan wel braaf,maar gaat zo raar lopen.
hij is een tijd geleden eens onderuit gegaan op de weg,maar dat is al meer dan 3/4 jaar geleden.
soms is hij op zn linkerbil extreem gevoelig(nog nooit gezien op die plek) maar dat staat niet gelijk aan het lastig doen,ik bedoel:als hij last heeft van zn bil,wil niet zeggen dat ie die dag ook vervelend doet.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:35

en jawel,we zijn weer zover dat ik er niet meer op ga zitten...
ik heb naar gert van den hof gebeld en ik kan hem in principe voglende week brengen.ik longeer hem een paar dagen,en hij luistert dan altijd zo perfect dat ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat hij het echt doet om mij te "pesten".aan de longeerlijn moet ik hem soms heel kort houden,en hij blijft er heel hard aan sjouwen:rond in het front,bergopwaarts EN voorwaarts...zou er misschien een "kronkel" in zn koppie zitten?ik wacht iig gert van den hof zn oordeel af.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:38

doorbreek de sleur, je zegt al dat de bak werken betekent, dus gooi m daar eens los, ga eens freestylen, vrij springen, of zo.

dan ga je samen met dat meisje bij wie t wel goed gaat met m aan te werk, begin eerst simpel, maar hou m bezig, ga geen rondjes rechtuit, of in 1 tempo rijden, gewoon intnsief aan t werk zetten, zodat hij op moet letten, in eerste instantie gewoon makkelijke oefeningen, zet een paar pionen neer waar je om heen sjalont, balkjes draven, cavaletties lopen, heel laag kruisje springen, zorg in ieder geval voor voldoende afwisselling. en liever 20 min lekker aan t werk, dan een uur alleen maar kloten, dus kort en intensief trainen, en dan weer stoppen, ook tussendoor als die even braaf is, geef m maar een rondje lang, zodat ie weer lol krijgt in t werk, en t niet als verplichting ziet... dan rustig opbouwen, langzaam aan meer vragen, en vervelemd gedrag negeren., doe alsof je neus bloed, en doorgaan waar je mee bezig was..

heel veel succes ermee

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:50

ik heb hem de afgelopen week al veel afwisseling gegeven in het rijden,maar meneer weet toch weeeer mij bang te krijgen.pylonen in de bak,haha,never nooit dat ik hem dan rond kan rijden.het is echt een moeilijk portret.hij heeft van de week een keer gesprongen en hij deed het waanzinnig!nu 2 dagen los in de bak maar wel aan de bijzet,hij loopt dan zo fijn:recht,door zn lijf,tactmatig,continue met zn aandacht bij mij.
het is mij ECHT een raadsel.
ik doe best veel "grondwerk",zeiltje lopen,voet in auto-band,tussen rood-wit lint door...aan de hand en op de grond gaat het echt perfect.maar met het zadel en mij erop is het drama.dan ziet ie wer spoken waarvoor ik hem al niet meer straf(heeft toch geen nut),hij doet zn koppie de lucht in en dan is het alweer einde verhaal,want zodra zn hoofd de lucht in gaat stopt ie en gaat ie dreigen.
hij is al naar de tandarts geweest btw.
dat meisje is trouwens geen optie meer,omdat zij mij niet echt helpt:ze rijd mn paard er een keer doorheen,gaat de volgende 2 keer op een stoel zitten en vind het dan wel goed geweest.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:05

en is er niemand anders in de buurt die hem een keer kan rijden en jouw kan helpen...
en als je zelf wat gaat doen, als je m eerst longeerd en dan nog 10 minuutjes dr op gaat, even wat doen, en weer eraf, lukt dat niet. ik zou kijken of je in de buurt iemand kan vinden, en zodra t weer lukt, lessen bij je instructie...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 19:50

ik ga sowieso eerst naar een goede kliniek om zn rug na te laten kijken,misschien(en dat hoop ik) komt er wat duidelijkheid uit voort.
zn pootjes zijn goed,misschien zit het in zn rug en anders moet ie gewoon aan de slag.het etiket "rotzak" past gewoon niet,ik vind het allemaal erg vreemd.
iemand in de buurt zou ik zo 1,2,3 niet weten,maar als ik meer weet na het onderzoek zal ik hete hier weer neerzetten.

iig iedereen bedankt voor de reactie's!