mijn paard wordt steeds dunner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

mijn paard wordt steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 22:02

Ik heb een probleem

Ik voer Pauk veel vind ik maar ze wordt maar steeds dunner

Ze krijgt:

Ochtend 1 bix
Avond 1 bix
Rond 11 uur 1 muesli
Na het rijden 1/2 muesli

1/3 baal hooi

Ook wordt er zonnebloemolie over haar eten gegooid. Ze wordt maar dunner ik weet niet meer wat ik moet doen. Iemand ideetjes?
Mijn vader is morgen vrij en zolang het een logisch iets is om haar wat dikker te maken wil hij dat met alle liefde halen!!
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-06-05 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

LadyMadonna

Re: Alstjeblieft kijk even!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:03

medisch in orde? Wormen?

Kuil/snij mais zet wel aan, maar ik zou eerst goed nagaan of ze medisch helemaal in orde is

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:04

Mestonderzoekje laten doen door de DA om te laten controleren op wormbesmetting? Om de kosten hoef je dat niet te laten.
Keertje bloed laten onderzoeken?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 22:07

Ze heeft echt geen wormen dus dat kan het niet zijn Hooi kwaliteit gaat wel achteruit want dat is nog van de 1e snee maar daar houden we rekening mee. Ze is niet de enige op stal die mager wordt andere haflinger wordt ook magerder! Voordroog gaan we morgen al halen om te kijken of dat wat is maar pulp of iets dergelijks heb ik wel eens van gehoord is dat wat?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:12

Bietenpulp lijkt mij ontzettend vervelend voeren, aangezien je dat eerst moet weken (het zet namelijk uit als het met vocht in aanraking komt, en als je het droog voert, zet het in de maag pas uit)

Ik zou eens naar (snij) mais informeren.
Dit heeft een relatief lage energie waarde, maar zet wel aan.
Ik meen dat 12 kilo mais qua voedingswaarde gelijk staat aan 3 kilo basisbrok

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:13

Hoe weet je dat zo zeker van die wormen?
Altijd op tijd een wormenkuur geven is geen garantie. Meten is weten, al is het maar ter geruststelling.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:31

als je zeker weet dat ze geen wormen heeft zou ik slobber bijvoeren. als je bv na het rijden een half schepje geeft is wel te doen.
Mocht ze nog steeds afvallen kan je overwegen meer slobber te geven of evt er maismeel bij te doen.
Staan ze trouwens niet op het land? want daar komen ze toch vaak het meest van aan Haha!

ellepel

Re: mijn paard wordt steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:04

1/3 baal hooi?

te weinig dus... geef meer hooi, dan word ze wel dikker. eventueel een extra wormenkuur geven.

als een dier dunner word altijd eerst ruwvoer meer geven, dan pas naar andere middelen gaan zoeken.
geef maar een halve baal hooi of nog meer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:03

Ik zou ook in ieder geval voor meer hooi gaan. Het liefst onbeperkt, maar in ieder geval een 1/2 baal zoals ellepel al zegt.
Bietenpulp kun je ook doen, je moet het alleen een nacht in het water laten staan. Mijn paarden voer ik het ook. Je doet de pulpbrokken 's avonds in het water, en dan gebruik je dat de volgende dag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:04

Als je de mogelijkheid hebt om je paard ergens op het land te zetten zou ik dat doen. Tegen vers gras kun je haast niet opvoeren.

En drie kilo brok lijkt veel, maar wat voor brok voer je? Basisbrok, sportbrok?

En iig meer hooi geven. Eerste snit is doorgaans de beste kwaliteit hooi, en niet de slechtste!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:07

1/3 baal zegt toch helemaal niks over de hoeveelheid?
Misschien heeft ze wel van die héle grote balen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:18

Hele grote balen met hooi? Ben ik zelden tegengekomen, doorgaans is dat (paarden)kuil.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:27

Kom maar kijken bij ons, hele schuur vol Haha!
Die verplaats je niet met het handje hoor...

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:55

Ik zou hem eerst toch even laten checken door een dierenarts.
Een paard met tandproblemen kan ook vermageren. (of misschien een ander spijsverteringsprobleem)

succes

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:07

ik voer hooi alleen als vulling. Zorg dat mijn paarden met krachtvoer aan hun gehele voeding zitten.. Staan ze lekker overdag hooitjes te knabbelen en in de avond/nacht ook ( staan niet echt op gras)
Het kan zijn dat je denkt dat je paard geen wormen heeft omdat je m ontwormd hebt en er geen wormen uit kwamen, maar je hebt ook nog bloedworm en deze is niet te bestrijden met een gewoone woormenspuit en is alleen te ontdekken wanneer je je paard laat testen door je DA.
Dan is er ook nog iets als lintworm en ga zo maar door.
Tanden kan een probleem zijn, maar het is knap dat ineens al de andere paarden daar op het zelfde moment ook last van gaan hebben aangezien je zei dat andere paarden ook dunner werden.
Van wintervacht naar zomervacht gaan vraagt ook veel van een paard, het ene paard heeft hier meer last van dan een ander.

Zelf voer ik in de dagen dat ik het idee heb dat mijn paarden iets meer nodig hebben dan hun gewone voer ( vacht wisseling, hele koude dagen, nadat ze geveulend hebben, wanneer ze drachtig zijn... etc ) ze idd ook geweekte bietenpulp bij. Als je de routine hebt is het geen probleem om het in de avond klaar te zetten en in de ochtend te voeren, maar doe er meer dan genoeg water bij.
Weet wel dat in bietenpulp nog behoorlijk wat suikerafval stoffen zitten en een koudbloedje hier ook nog aardig heftig van kan worden ( mijne behoorlijk heftig in combinatie met gewoon voer).
En bietenpulp kan je niet goed in de warmte laten staan, wordt sneller slecht als het geweekt is. Dus ik zou aanraden in de avond de ochtensmaaltijd te weken en in de ochtend de avond maaltijd te weken en het op een koel plekje uit de zon te zetten als het geweekt is of aan het weken is. En zorg AUB dat ze met geen mogenlijkheid bij de ongeweekte brokken kan, want eten ze zich daar vol van dan mag je met grote spoed je paard zijn maag leeg laten pompen of anders legt hij het loodje...

Maar ik had nog een vraag... hoe zien de drollen van je paard eruit?
Donker, licht, nat, droog... noem maar op...
Heeft je paard genoeg vitamine en mineralen in haar voeding zitten en heb je een idee ofdat je paard genoeg drinkt?
Eten ze hun eten gulzig op, laten ze voer in de bak liggen?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 09:39

Ze eten netjes als altijd Ik DENK dat ze ongeveer 1/3 krijgt zal iets meer zijn want die kleine eet niet veel in de ochtend krijgen ze met zijn drietjes een halve baal en savonds ook weer. Dit krijgen ze buiten en die grote eet het meeste. Ze krijgt basisbrok van Havens en de drollen van me paard...Ze gooit dr veel uit heel veel, gewoon normale drollen donker maar zo zijn ze altijd Er is verder niets te zien en dat dunner worden is in de zomer een bekend probleem dus ongezond is ze niet en mijn vader wil zeker geen bloed of mestonderzoek doen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:42

word het misschien eens tijd een ritje langs de paarden tandarts te maken? het zou ook kunnen zijn dat ze wel eet maar dat het ergens toch zeer doet door dat er haakjes aan haar tanden zitten oid? een paard die ik ken had hetzelfde die was oplaatst broodmager de tandarts was langs geweest en daarna at hij weer.Ik weet het ook niet Knipoog succes

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:47

ik heb sinds 2,5 maand een paard, en die vind ik ook vrij dun.
met dun bedoel ik dan, niet echt vlezig, je ziet de ribben als ie loopt.
ik heb altijd alleen koudbloeden gehad dus misschien ligt het daar ook aan.
hij krijgt ongeveer onbeperkt kuil, poept ook erg veel, ik heb het idee dat zijn onderbuik nu wat boller wordt maar de ribben zie je af en toe nog steeds.
hij glanst wel erg mooi.
ik geef hem 1/2 pavo summerfit koek en 0,75 kg. brok.
ik ben benieuwd of hij nog wat bij zal trekken...

edit : fotos:

Afbeelding

Afbeelding

vinden jullie hem ook zo schraal of valt het wel mee?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:06

Wat ik zou doen: Maissnippers geven (iets met mais), elke dag even op de wei of lekker grazen, en een wormenkuur geven deze:

Afbeelding

dat is ook voor lintwormen...

maar wel lekker blijven rijden dat ze toch spieren aan kunnen maken...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:41

Pauk schreef:
Ze heeft echt geen wormen dus dat kan het niet zijn Hooi kwaliteit gaat wel achteruit want dat is nog van de 1e snee maar daar houden we rekening mee. Ze is niet de enige op stal die mager wordt andere haflinger wordt ook magerder! Voordroog gaan we morgen al halen om te kijken of dat wat is maar pulp of iets dergelijks heb ik wel eens van gehoord is dat wat?

Kijk, dat is informatie: Andere haflinger wordt OOK mager!

Wat voeren jullie, is 1 bix een schep? Weeg je het voer wel eens af?
Koop je zelf het voer in of wordt dat door b.v. de stalbaas gedaan? Geeft de stalbaas dan ook werkelijk de afgesproken hoeveelheid?

Wormen, altijd laten onderzoeken! Op tijd ontwormen is geen garantie voor wormvrij zijn!

Weidegang: Komen de paarden in de wei? Is de wei schoon?

Ruwvoer: Hoeveel is 1/3 baal hooi? Een paard moet vrij veel ruwvoer hebben, dat is belangrijker dan al dat krachtvoer!

Gebit laten nakijken door je DA ??

Heel wat te doen dus!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:27

Mijn paarden zijn de enige op stal want de stal is van onzelf We kopen zelf dus het voer en we voeren ook zelf mijn vader en ik spreken dat van te voren af. Ze komen niet op de wei ze lopen op een stuk kaal grond. Ze kregen met zijn 3tjes een hele baal hooi per dag. Dr komt geen dierenarts want dat mag niet en opnieuw ee nandere wormenkuur mag ook niet We hebben slobber mash van Havens gehaald en sportbrok omdat ze veel werkt en dat moet haar helpen.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:34

even een vraagje hoor maar hoezo mag die dierenarts niet komen dat snap ik niet helemaal hoor.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:43

Tja...als je niet verder wilt kijken...succes ermee! Je zou de eerste niet zijn die regelmatig ontwormd en toch een paard heeft met bloedwormen....en het ergste is dat je er niet alleen een paard mee hebt, maar de anderen ook.
En als er eenmaal wormbesmetting in het land zit, ben je een jaar verder voordat je daar weer gebruik van kunt maken.

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:48

[Helemaal mee eens Cassidy..

Mijn paard en die van mijn vriendin werden ook zo mager en die hadden dus wel rode bloedwormpjes, terwijl wij ze altijd keurig ontwormde, dus het zegt niks!
Als ze dat hebben kun je het beste een equest geven en na drie weken herhalen. Daarna weer om de acht weken ontwormen. Onze paarden zijn daar heel erg van opgeknapt Knipoog
Succes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:40

Pauk schreef:
Dr komt geen dierenarts want dat mag niet en opnieuw ee nandere wormenkuur mag ook niet

Nou dan is het vlug klaar he...
Ik hoop maar dat hij niets onder de leden heeft!