keuze voor veulen, welke is de beste??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

keuze voor veulen, welke is de beste??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 21:42

ik heb momenteel een veulen van 2 maanden en 5 dagen oud. Maar ik heb jullie hulp nodig...

Ik sta op een manege met mijn merrie en veulen maar ik heb dus geen weide voor het veulen...Ik haal haar achter school uit de stal en zet ze op de weide en 's avonds moet ze er weer af omdat er nog paarden zijn die erop moeten...
En als ik op de manege toekom, kan het gewoon zijn dat er geen wei vrij is Verward Bij de andere paarden zetten mag niet want dat willen de eigenaars van de paarden niet...

Dus wanneer de wei vrij is gaat ze de wei op, en snachts komt ze terug de stal binnen...

Maar waar ik nu aan denk is dat het zomer word...de paarden van de eigenaars gaan meer en meer op de weide gaan...en wanneer zou er dan plaats zijn voor mij Verward Voorbeeldje gisteren, de weiden waren bezet, op de ene stonden twee ponys die er juist opstonden, op de andere het paard van de bazin van de manege en mocht er dus niet af...

Op de andere stonden ook twee paarden...

Heb ik een half uur staan zeuren tot iemand zijn paarden er af haalde zodat ik erop kon... Zo kan dat toch niet heel de zomer zijn Verward

Waar ik aan dacht was: zou ik met mn veulen daar blijven staan of zou ik lekker een wei zoeken om ze een wei apart te gunnen?

ik zou ook mijn merrie en haar veulen ook bij andere veulens zetten bij kennissen maar dat is 1 uur rijden van bij mij thuis...

Helleup zou ik zo zeggen Haha!

timilon

Re: keuze voor veulen, welke is de beste??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:22

ik zou kiezen voor het laatste: merrie en veulen bij soortgenoten.
wel goed opletten dat het klikt!
dat is het gezondste opgroeien,een hele dag op stal en zo maar een paar uurtjes op de wei is eigenlijk geen optie!
en dat het een uur rijden is,tja,en?je wilt toch het beste voor merrie en veulen?je zal nog wel niet zoveel met de merrie doen neem ik aan?en zo wel,joh,het word zomer,geef ze dan lekker nog een paar maandjes "vrij" tot ze van het veulen af is.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 22:33

ik zou ook het laatste kiezen. Een paar uurtjes is het nou ook niet hoor, het examen komt eraan...zet ze dan voor de middag op de wei tot savonds en dan snachts de stal in... Maar dat is niet de oplossing van mijn probleem...

Dank je voor je reactie!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:04

Ik zou echt voor jezelf een wei zoeken. Voor een veulen is beweging het allerbelangrijkste, het liefst 24 uur per dag.
Hier laten staan lijkt me niet echt een optie.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:10

ik was niet zo een voorstander van opfok, maar mensen op bokt hebben me een andere kant laten zien en ik dit geval zou ik zelf dus met meer dan 100% kiezen voor opfok voor iig je veulen. Beweging is heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van je veulen. Beweging en omgang is veel belangrijker dan elke dag aan hem te moeten komen. Persoonlijk ben ik geheel geen voorstander van veulens op maneges... zoek echt een weide voor je veulen, is een stuk beter voor zijn gezondheid en het zal een stuk minder zorgen zijn voor jou ook...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:25

Ik zou ze ergens anders op de wei zetten. Je kunt inderdaad niet de hele zomer gaan zeuren wanneer je paarden op de wei mogen, en het is ook niet helemaal eerlijk tegenover anderen, want wie weet moeten die ook wel heel lang zeuren wanneer hun nu eindelijk mogen.
En je veulen hoort toch in de wei.

Maar als eerlijk moet zijn, vind ik het niet zo slim om een veulen te gaan fokken zonder dat je eerst dit geregeld had. Ik neem aan dat die regel op de manege niet alleen van de afgelopen 2 maanden is. Ook ik fok met mijn merrie, we hebben zelf maar minimaal weide, maar ik zorg er wel voor dat voordat ik haar laat dekken ik al eventueel extra weidegang heb geregeld voor het jaar erop.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:22

Ik zou ook voor de weidegang gaan, je veulen heeft het echt nodig! Zonder de beweging kan het veulen zich niet optimaal ontwikkelen en dit kan later tot problemen leiden. Aangezien je toch nog niets met het veulen kan doen, maakt het ook niet uit als je er maar eens in de week (ofzo) heen kan. Als je veulen niet meer bij moeder drinkt, zou je het veulen ook in de opfok, dus met leeftijdsgenoten kunnen neerzetten, zo kan jij je merrie ook weer gewoon gaan rijden.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:30

Ik zou merrie en veulen bij mijn kennissen zetten Lachen .
Als zij jouw 2-tal willen verzorgen, lijkt me dat een mooie oplossing.
Is je merrie fokmerrie, of rijpaard? Als ze rijpaard is, moet je gewoon even wachten totdat je veulen afgespeend is Knipoog . Het mooiste zou natuurlijk zijn, als je veulen ná het afspenen daar kan blijven, samen met d´r nieuwe weidemaatjes Lachen .
Een uur rijden is natuurlijk wel ver, maar als je daarvoor weet dat ze goed staan, zou ik het iig wel doen!
En als je ieder weekend bij ze kan gaan kijken, valt het ook wel weer mee met de reistijd Knipoog .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:53

Het is zo ontzettend belangrijk voor het veulen om hele dagen buiten te zijn, ik zou ze bij de kenissen neerzetten!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:01

ben ik blij dat ze hier niet zo moeilijk doen Bloos!

als het grote weides zijn,kunnen ze de wei voor de helft afzetten..

anders maar naar de kennisen toe? Schijnheilig

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:08

wij hebben ook speciale opfok weides en ik vind dat een paard dat nodig heeft zodat die op zijn plaats kan worden gezet door zijn moeder of vriendjes als die iets doet wat niet kan Haha! heb je later alleen maar profeit van ik zou zeggen zoek een weide waar meerdere merries staan met vuelens en het veulen daarna naar een opfok weide laten gaan het is goed koop en ze staan goed verzorgd ik zie me al staan zueren bij mij op stal of die van mij aub de weide op kan Bloos das toch 1000x niks vooral nu het mooier weer word

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:40

Zelf een weide huren is een oplossing ,maar dan zoek je wellicht lang ....

Kan je het veulen niet bij een kennis of vrienden zetten??

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:43

Ik zou ze bij kennissen oid neerzetten, weidegang is superbelangrijk voor een veulen, liefst onbeperkt!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:05

Onley, zou je ajb leestekens kunnen gebruiken?! Dit leest nogal beroerd Knipoog !

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 00:10

dank jullie voor jullie tips

Ik heb een visie voor mn ogen dus luister en zeg of ie goed is Tong uitsteken :

Dus ik ga ze 'smorgens op de weide zetten en 'snachts binnenzetten (of 24/24u) momenteel en als de mensen zeuren, moet de bazin maar een oplossing zoeken, zij ging immers alles regelen Verward Dus dat zou ik dan ff zo doen, en als ze afgespeent is zou ik ze bij andere leeftijdgenootjes zetten (bij mijn kennissen weet ik nog niet, ik ga ook een keer ergens anders rondhoren). Dus nu kan ze het nog wel een paar maandjes redden met mijn regeling denk ik, ze staat iig niet zoveel op stal. En dan na het afspenen lekker bij vriendjes. Ik ga wel stillaan moeten zoeken naar een goeie plaats dan Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 00:16

Ik zou meteen naar die kenissen gaan, of anders in de buurt een adresje zoeken waar ze veulens hebben. Je veulen heeft zijn leeftijdgenootjes zo ontzettend hard nodig om te kunnen spelen, dat kan zijn moeder nooit vervangen.

En als je de eigenaren van stal de verantwoording toeschuift om dit probleem op te lossen, vraag ik me af waarom je je merrie hebt laten dekken als je nieteens ervoor zorg kunt dragen dat je het veulen de optimale leefomstandigheden kunt garanderen.

Ik zou toch echt actie gaan ondernemen, al betekend dat dat je ruzie krijgt met de staleigenaar.

Soms is het het beste om de confrontatie aan te gaan. Ik zou gewoon weggaan, desnoods de stal reserveren, maar mijn veulen ging op dat moment toch echt voor!

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 00:55

Ik heb moeite om je te lezen, maar hoe groot is de wei dan bij je manege?
Ik vind dat altijd zo vaag om alle paarden apart op de wei te doen...
waarom willen de eigenaren van de paarden jouw veulen er niet bij hebben?

En waarom heb je dit niet geregeld voor het veulen kwam?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:25

Dat de paarden apart op de wei komen is bij ons ook zo, helemaal de paarden met ijzers. Soms kunnen ze in groepjes, maar meestal toch echt alleen. En dan is het even schipperen met de ruimte.

De merries met veulens hebben een groot weiland voor zich alleen, in een grote groep. En het is gewoon feest om alles met elkaar te zien spelen, rennen vliegen.
Ze staan overigens dag en nacht buiten, de veulens groeien als kool!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 14:32

ok bedankt mensen, jullie hebben me aan het denken gezet, we gaan naar een wei zoeken met leeftijdgenootjes, en aub geen commentaar over hoe het komt dat ik een veulen fok zonder in de toekomst te kijken want jullie (niet grof bedoeld) weten niet hoe onze situatie is dus ja Tong uitsteken Bedankt!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:38

ik meld maar even dat ik een weide gevonden heb met merries en veulens! We gaan vanmiddag een keer gaan kijke Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 00:04

En? Wat vond je ervan ?

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:33

Naar buiten met dat jonge spul, er is niets beter dan dat. Een manege is een prima plaats maar niet voor veulens als ze niet genoeg naar buiten kunnen.