Transportbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marja1988

Transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:20

Waarvoor/waarom gebruiken jullie transport beschermers? Ik zie het nut er namelijk (nog) niet van in..
Is het gewoon extra bescherming van de benen?

En dan nog een klein vraagje:
pony=klein
cob=middel
full=groot
Toch? Vork

samantha5

Re: Transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:34

Ik denk dat je met de zoekmachine al een heel eind komt.

Waarvoor ik transportbeschermers gebruik is omdat, ik het belangrijk vind dat mijn paard goed beschermd is tijdens zijn reis. Mocht er onverhoopt iets voordoen dan zijn zijn kroonranden iig beschermd. (en natuurlijk de rest.)

Je gaat toch zelf ook niet onbeschermd op een moter zitten? Daar vergelijk ik het maar mee. Knipoog

De maat van de transportbeschermers hangt ook wel een beetje af van het merk en het model. Ik heb zelf lage transportbeschermers en heb daar van een Full voor een fjord.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:40

Wij gebruiken ze meer als poepbeschermers. Haha! Vaak hebben wij ze op de heenweg naar een wedstrijd om, alleen om de achterbenen, en op de terugweg niet. Typisch is ook dat ik op die aangespannen concoursen (hackney's, friezen en tuigpaarden) maar zelden transportbeschermers zie, terwijl die paarden vaak een uur of 18 op de vrachtwagen staan met zo'n wedstrijddag en veel ook een kilometer of 400 tot 500 in totaal moeten reizen. Op dressuurconcoursen zie je ze van top tot teen ingepakt staan voor een trailerritje van 5 km en dan staan ze daar ook nog eens hooguit 5 minuten op de trailer.
Ook ken ik diverse waardevolle paarden en pony's die ze nooit om krijgen.
Ja, het is extra bescherming, maar ik vind het niet nodig. Vaak worden paarden er juist lastiger door omdat ze niet fijn zitten en doordat ze dan zo ongedurig worden heb je ook weer meer kans op verwondingen.
Overigens hebben wij nog nooit een wondje aan de benen van onze paarden gehad, met of zonder transportbeschermers, en onze paarden reizen per seizoen zo'n 10000 km, waarvan de helft zonder beschermers. Ook bijna-ongelukken gehad, vol op de rem gemoeten, maar niks aan de hand.

De maten heb je goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:53

daarnaast krijgen ze ook een hoop warmte ontwikkeling onder die beschermers en dat is ook niet fijn op lange ritten (in de zomer)
Die van mij is onrustiger met dan zonder beschermers. Ze zakken af en dan gaat ze op het randje staan met alle gevolgen van dien. Heb ze al kleiner gemaakt maar dat mocht niet baten, dus weg die dingen. Ze heeft gelukkig geen witte benen dus ik heb geen poepbeschermers nodig Lachen

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:58

Ik gebruik geen transportbeschermers. Ik heb er wel over gedacht, maar iets zegt me dat het bij haar niet zo'n succes wordt. Mijn paard staat superstil op de trailer en laadt heel makkelijk, als het een moeilijke lader zou zijn (naast de loopplank stappen etc) dan zou ik het misschien wel doen.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 13:35

Oke ik weet genoeg! Bedankt allemaal!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:50

Ik gebruik altijd transport beschermers, ooit een paard gezien wat door een trailerdeur heen heeft getrapt met zn voorbeen, dan liever de beschermer dan zn been kapot. ik heb gewoon lage beschermers, en die zitten super... het gaat toch vooral om de kroonrand/ onderbeen, prijs dierenarts als t mis gaat weegt niet op tegen die beschermers. en een misstapje is zo gemaakt, ook bij paarden die normaal makkelijk laden, ze kunnen een keer schrikken en wegspringen.... met alle gevolgen van dien, iedereen moet zelf de keus maken, maar ik heb ze altijd om, en met de warmte.. dat valt reuze mee, maakt mss een beetje verschil, maar niet dramatisch... en onrust als ze om zijn, dat is een kwestie van aanwennen, de eerste keer maakte hij ook achterlijke passen, en probeerde ze af te doen, nu laadt die zonder moeilijker, gewoon omdat t een gewoonte is dat die krengen om zitten

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:47

ik gebruik ook altijd transportbeschermers.
bij mijn pony deed ik het vroeger niet,die sliep dan ook heel de weg maar bij mijn paardje doe ik ze altijd om. anders staat ze vol wondjes als ze van de camion komt. weet ook niet hoe ze het soms doet. maar met transportbeschermers heeft ze er geen last van.

in de zomer als het echt warm is heb ik al gezien op wedstrijd dat ze ze nat maken en zo om doen. weet niet of dit wel goed is maar dan hebben ze het in ieder geval niet te warm.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 15:57

ik denk persoonlijk als je ze nat maakt dat het alleen maar warmer en broeieriger wordt Knipoog

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:46

zou goed kunnen maar aan de andere kant denk ik wel dat die mensen weten wat ze doen dus het zal wel voor iets goed zijn he Tong uitsteken