Vakantie met paard, wat wel doen en wat niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Vakantie met paard, wat wel doen en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:01

Hallo!
Ik ga in de zomervakantie met mijn paard, en mijn vriendin met haar paard op vakantie. Ik heb mijn paard Flash nu 9 maanden, nog niet zo lang dus. Maar ik wil hem graag voor bereiden voor Drenthe en ik weet niet hoe. Ik krijg 'm wel gemakkelijk de trailer in en het buitenrijden gaat ook steeds beter. Maar wat moet ik bijv. doen als ik daar aan kom. (We gaan dus naar die vriendin haar kennis.) Moet ik hem dan in de stal zetten, in de wei of in de bak. Ik weet nog dat ie bij ons aankwam dat ie de hele dag alleen maar gehinnikt heeft. Moet ik hem de eerste dag helemaal met rust laten, of gelijk rijden...< Lijkt mij niet. Dat paard van mijn vriendin en Flash hebben elkaar ook nog nooit ontmoet. Moet dat ook eerst? Ze gaan in ieder geval niet met elkaar in de trailer daarheen. Maar is dat teveel stress; en nieuwe omgeving en nieuw paard? En moet ik eerst ergens anders heen met de trailer hier in de buurt ofzo en daar te rijden en kijken hoe het gaat..? Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar ik bereid me liever veel te vroeg voor dan last minute. Bloos

Alvast bedankt!!

P.S. wat moet ik nog meer meenemen dan de belangrijkste benodigheden voor paard: zadel, hoofdstel, verzorgspullen enz... En belangrijkste benodigheden voor ruiter: paardrijbroek, cap etc...
Haha! Haha! Haha!

jenn66

Re: Vakantie met paard, wat wel doen en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:21

Ik zou hem als je daar sochtends aankomt lekker ff in de wei zetten en het andere paard in de wei ernaast zodat ze al wel wat ''kennis'' kunnen maken. Savonds zou je dan al best wel een ritje kunnen maken maar ga niet langer dan een uur.

Verzorg spullen met daarin ook ontsmettingsmiddel en vooral vliegenmiddel!!!

Verder neem een touw mee zodat je tijdens je rit je halster achter het zadel kan binden. Het beste is ook zadeltassen zodat je daar je lunch in kan doen. Als je uit gaat rijden zorg er dan voor dat als je een grote rit gaat maken je een fles water voor de paarden mee heb, stel je raakt verdwaald en je bent langer onderweg dan gepland heb je tenminste water voor hun. Ga ook alleen weg met paarden die een geweldige conditie hebben. Ga nu alvast je kilometers maken buiten. Gewoon 1 keer per week naar buiten en verder 4 a 5 keer per week in de bak je rondjes rijden.

Die 1 keer per week naar buiten begin dan met een 7 km rit, neem wel je pauzes en breid dat langzaam uit tot een 25 km rit of zelfs 30 a 40 km ritten, maar bouw het heel langzaam op.

Fijne vakantie!!!

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:37

Ik ben in mei voor de eerste keer met mijn paard op vakantie gegaan. Ik heb Niek nu ook pas 11 maanden. Hij was al gewend om op de trailer te staan en het buiten rijden gaat ook goed met hem.

Bij aankomst hebben we ze eerst even in de bak gezet, zodat ze hun benen even konden streken. Vervolgens op stal gezet met een pluk hooi en toen zijn we zelf onze spullen maar eens gaan uitpakken. S'avonds zijn we nog een stukje wezen lopen aan de hand richting het bos. Pas de volgende dag zijn we gaan rijden. We hebben echt een super week gehad. Niek heeft zich echt keurig gedragen.

Gaan we zeker nog een keer doen.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:48

Ik ben ook op vakantie geweest in drenthe met mijn haf en ene h af van een vriendin.Deze paarden konden elkaar ook niog niet.
Als je paardje gewend is aan de wei zal ik m in de wei doen samen met die ander.2 Paarden zal weinig problemen geven.
Word het wel dikke bonje haal ze dan uit elkaar en deel het weitje dan in 2 delen oid.

Is je paard geen gras gewend doe m dan in de bak of box.

Je kan je aparde wel voorbereiden door eens samen te gaan rijden en je paard conditie trainen

heel veel plezier

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 14:58

jenn66 schreef:
Ik zou hem als je daar sochtends aankomt lekker ff in de wei zetten en het andere paard in de wei ernaast zodat ze al wel wat ''kennis'' kunnen maken. Savonds zou je dan al best wel een ritje kunnen maken maar ga niet langer dan een uur.

Verzorg spullen met daarin ook ontsmettingsmiddel en vooral vliegenmiddel!!!

Verder neem een touw mee zodat je tijdens je rit je halster achter het zadel kan binden. Het beste is ook zadeltassen zodat je daar je lunch in kan doen. Als je uit gaat rijden zorg er dan voor dat als je een grote rit gaat maken je een fles water voor de paarden mee heb, stel je raakt verdwaald en je bent langer onderweg dan gepland heb je tenminste water voor hun. Ga ook alleen weg met paarden die een geweldige conditie hebben. Ga nu alvast je kilometers maken buiten. Gewoon 1 keer per week naar buiten en verder 4 a 5 keer per week in de bak je rondjes rijden.

Die 1 keer per week naar buiten begin dan met een 7 km rit, neem wel je pauzes en breid dat langzaam uit tot een 25 km rit of zelfs 30 a 40 km ritten, maar bouw het heel langzaam op.

Fijne vakantie!!!

Hartstikke bedankt! Ik heb hier heel veel aan! Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 15:00

Dus met 2 verschillende paarden maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ze moet mekaar daar gewoon leren kennen, en anders een hek er tussen. Bedankt!