Berm gemaaid, hoe lang paard niet laten grazen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Berm gemaaid, hoe lang paard niet laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:15

Ik laat mijn verzorgpony wel eens in de berm grazen.
Nu wordt die berm ook wel eens gemaaid en laten ze daarna het maaisel liggen. Pas afgemaaid gras is natuurlijk slecht voor een paard, maar na wat voor tijd is het niet meer gevaarlijk?

Cassidy

Re: Berm gemaaid, hoe lang paard niet laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:18

Gemaaid gras kun je meteen voeren, of je moet het een paar maanden laten besterven (hooi en kuil moeten een paar weken liggen voordat je het mag voeren, ik geloof minstens 6 weken) . Als de berm is gemaaid, wordt er waarschijnlijk hooi van gemaakt, en dan zal het snel genoeg opgeruimd worden? Als dat niet het geval is moet je je pony daar niet meer laten grazen, of zelf ervoor zorgen dat het gemaaide gras wordt opgeruimd.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:26

6 weken wachten als het blijft liggen!

een paard bij ons op de vorige stal kreeg pas gemaaid gras,en had die avond wel zware koliek,en de volgende dag nog Scheve mond

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:57

Pas gemaaid gazongras mag je niet voeren, bermgras kan weinig kwaad. Dat je hooi niet meteen kan voeren heeft er meer mee te maken dat het op elkaar gepakt zit en er weinig lucht bij komt, en ook nog wat gaat broeien.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:45

pas wel op dat er geen jakobskruid tussen zit.Je paard herkent die niet als het gemaaid eis en eet het dan wel opDit is supergiftig.
En idd gazon gras mag je neit gemaaid voeren gras uit berm word meestal lang gemaaid en dan plakt dan niet aan elkaar.Dit kan je paard gewoon eten

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 20:23

Bedankt voor jullie antwoorden, maar volgens mij had ik iets duidelijker moeten zijn. Het is niet helemaal het antwoord wat ik zocht.
(Ik had het eerst uitgebreider opgeschreven, maar toen ik op verzenden klikt verdween het Grr)

Het gaat me om het probleem dat het blijft liggen en dan weer nat regent. Het droogt dus niet goed en die processen die in net gemaaid gras plaats vinden en stoppen bij het drogen hier minder snel stoppen.

@sorayalover. Bedankt voor de waarschuwing, maar ik laat haar maar in een bepaald stuk grazen waar ik er vrij zeker van ben dat het er niet groeit ( Je kan natuurlijk nooit 100% zeker zijn of je moet het cm voor cm uitkammen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:59

Ik heb precies begrepen wat je wilde zeggen: gras is idd gemaaid en wordt niet opgeruimd, wordt nat en gaat rotten.

Nu kun je er haast van uitgaan dat paarden dat rottende gras niet gaan eten, maar better safe than sorry, dus niet laten grazen. En vers gemaaid gras is alleen goed als het echt vers is, als het een dag gelegen heeft moet je het niet geven, ongeacht het feit of het bermgras of gewoon gazongras is (dat je trouwens nooit mag voeren).