Spat... einde van de wereld of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Spat... einde van de wereld of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:09

Naar mijn idee was het altijd zo dat als je paard spat had dat hij dan als het ware afgeschreven was.
Maar ik hoorde dat een paard met spat juist beter in beweging kan blijven en nog best wat kan doen.
Alleen rustig aan.
Maar hoe moet je dat dan zien?
Kun je alleen nog stappen en draven door een bos met goede ondergrond of kun je ooit nog de duinen in?
Of moet je dat dan echt vergeten?
Zowiezo geen lessen en wedstrijden meer, maar wat nog wel?
Lijkt mij toch ook dat een paard pijn heeft...

Sim

Re: Spat... einde van de wereld of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:34

Het valt allemaal wel mee hoor! Het ene paard zal er misschien meer last/beperkingen van hebben dan de ander.

Mijn eerste paard had spat in zijn linker spronggewricht achter. Bij hem was het al helemaal ingekapselt, dus hij had er in zoverre geen pijn aan. Spat geeft natuurlijk wel wat beperkingen, maar met mijn paard deed ik eigenlijk nog alles (met mate natuurlijk).
Ik sprong nog met hem, maar niet hoger dan 80/90 cm. Dressuurde ermee, wel wetende dat hij het moeilijk had om te dragen linksachter, dus daar paste ik het rijden op aan, en nog regelmatig maakten we gewoon een bosrit met een lekkere galop er ook nog bij!

Misschien zou je eens kunnen overleggen met je DA. Hij/zij kan wellicht bepalen in hoeverre je nog kunt werken met je paard.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:57

mijn paardje heeft geen spat hoor, maar ik ben er gewoon benieuwd naar omdat een paard wat ik ken het heeft

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:04

Mijn pony heeft spat, aan beide achter benen, dit heeft ze al jaren, in het begin heeft ze hier voor op speciale ijzers gestaan zodat alles beter/sneller kon 'genezen', nu loopt ze weer op gewone ijzers, ze heeft wel even nodig om los te worden (ff dieselen) maar verders kan ze alles nog, zo af en toe een sprongetje, dresuren (niet te zwaar en niet te vaak) buitenrijden vind ze geweldig, op het strand en in het duin geeft ze zelf aan als het te zwaar wordt en gaat ze stappen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:35

je hebt 2 verschillende vormen van spat. spat en bolspat.
bolspat is niet zo heel ernstig en daarmee kan je blijven rijden, maar spat kan wel een ernstige vorm aannemen. je hebt ook speciaal spat beslag, misschien is dat een optie?
ik wens je veel succes

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:04

Renske20 heeft een pony met spat en nadien dat geconstateerd was en de pony een tijdje op de wei rust heeft gehad (maar dus wel in beweging door op de wei te staan) heeft de pony daarna nog in de sport gelopen, ik geloof tot M dressuur en ook nog springen, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Maar ze zijn met spat echt niet meteen helemaal nutteloos meer hoor!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:18

Toen ik op zoek was naar een pony, en ik dacht dat ik een leuke had gevonden bleek bij de keuring dat hij spat/artrose heeft/had. De DA heeft mij verteld; ik zou het niet doen, die kun je binnen een jaar wegbrengen (naar de slacht). Ik heb toen ook doorgezocht en besloten het diertje niet te kopen. Bij ons op stal stond ook een paard die het had +artrose, heeft een half jaar kreupel gelopen zonder enige verbetering (zelfs verslechtering) en waarna ze ook besloten hebben dat het leven geen zin meer had voor hem. Hij leeft niet meer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:38

nee, inderdaad, als een pony of paard al spat heeft, zou ik hem ook niet kopen. Maar mocht je paard het krijgen in de lop van de tijd dat hij van jou is, dan hoeft het niet het einde van de wereld te betekenen.

Beau_Middac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:20

helemaal niet het einde van de wereld,,. nooit is een paard afgeschreven, alleen misschien voor het doel wat jij voor ogen hebt.
Mijn pony heeft spat, we wandelen alleen maar, hardstikke leuk, meer vraag ik ook niet van dr, ik rijd wel op andere paarden.

mirjamdoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:49

mijn vriendin had ook een pony die spat had in z'n achterbeen, maar volgens mij reed ze nog gewoon met hem buiten en gallopeerde er ook nog mee. Maar ze moest wel rustig aan doen. maar volgens mij heeft ze hem nu niet meer omdat het later heel erg slecht met zijn been ging... Boos!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:00

Mijn pony heeft ook spat. Ze is hardstikke kreupel, maar we weten eigenlijk zeker dat dit een bewegingsbeperking is en geen pijn. Ik ga af en toe nog met haar naar buiten (klein stukje) en dat vindt ze heerlijk. Als ik 'ga maar' zeg is ze al in galop weg. Draven gaat haar moeilijk af, maar stappen en galopperen gaan zonder aan te hoeven sporen goed. Oortjes naar voren en gas...!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:52

Mist heeft door een trap van een ander paard haar griffelbeentje 5 jaar geleden gebroken, waardoor spat ontstond (1 gewricht dichtgegroeid) na 4mnd op de wei kon en kan ik er alles weer mee doen, inclusief springen.
Tegenwoordig heb je een medicijn genaamd Tildren wat in 85% vd gevallen goed werkt + zoals eerder genoemd is spatbeslag.
zodra het "dichtgroei-proces"voltooid is is ook in de meeste gevallen de pijn weg. Helaas kan dat bij sommige paarden jaren duren, vaak krijgen ze de kans niet.
Wat heel belangrijk is is BEWEGING, niet op stal zetten !
Ik ken persoonlijk nog 2 paarden met spat, de een springt M bij de paarden, de ander sprong op 24 jarige leeftijd nog "veteranen" concoursen (had meer met de leeftijd van de ruiter te maken !)
Mist is nu ook 23, ik rij haar dagelijks, en dat zijn beslist geen stapritjes, bovendien springen we ook nog.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:09

Andrew heeft ook spat. Nu bijna 2 jaar geleden dat hij kreupel werd en we na kreupelheidsonderzoek en foto's het vaststelden.
Ik heb hem een paar maandenalleen in de wei gehad, met daarnaast wat wandelen en stapritjes. De periodes dat hij pijn had en erg kreupel liep heeft hij ontstekingremmende pijnstillers gehad (1e x 2 weken, daarna nog twee keer een periode van een week in deze bijna twee jaar)

Tussendoor heb ik periodes redelijk (wel enigszins aangepast) kunnen trainen. Vooral een stevige, maar wel veerkrachtige bodem was voor hem belangrijk. Zodra een bak/bodem zwaarder was, wilde hij niet meer lopen.

Omdat hij ook nog andere gezondheidsklachten heeft (gevoelige voorbenen/hoeven en chronische bronchitus) die het rijden beïnvloeden, en ik andere paarden erbij rijd, staat zijn training op een laag pitje.
Zijn conditie dus ook Knipoog

Toch kan hij prima oud worden zoals het nu gaat. Hij wordt licht recreatief gereden, heeft meer last van zijn gevoelige hoeven/voorbenen dan van de spat. We rijden buitenritjes over stevige bodem, veel stappen, wat draven en een galopje als hij zin heeft (hangt van zijn energie af en zijn gevoelige hoeven) en een springetje over een slootje, een plas water of een laag boomstammetje maakt hij ook nog met plezier.

Het belangrijkste is dat je luistert naar je paard en dat je voelt hoe je paard loopt. Een aantal weken terug op buitenrit liep hij ineens wat onregelmatig achter en wat kort, dan denk ik gelijk aan de spat en doe weer een tijdje rustig aan...
Er zijn genoeg paarden met spat die ook in de sport nog leuk mee draaien. Maar ik zou niet allemaal kunststukjes uithalen met medicijnen e.d. om mijn paard in de sport te kunnen houden...
Als een paard pijn heeft, moet je die niet verdoezelen, maar het lichaam respecteren. Dan blijft je paard het gelukkigst en gezondst denk ik...

Rustige beweging werd mij ook aangeraden. Ook toen hij kreupel was... Desnoods met pijnstillers zodat het paard wel zou blijven lopen
(Andrew stond de eerste dagen vrijwel stil en was slechts met moeite de wei uit te slepen)

Andrew staat dag en nacht het hele jaar in de wei.
Toch merk je met rijden dat hij eerst altijd op moet warmen en los moet komen. Hij stapt in het begin wat traag en kort, en komt langzaam los. In draf ook eerst heel traag en kort, en langzaamaan als hij warmloopt, dan gaat hij vanzelf ruimer en vlotter draven. Mits de bodem niet zwaar is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:19

hier nog iemand, maar dan met een extreme vorm van spat...

in '98 kreeg Destiny spat, de 2 gewrichtsspleetjes bij de spatgewrichtjes groeiden vast, 12 mnd de wei op en we konden weer rijden! werden M1 dressuur en L springen en je merkte er niets aan Haha!

tot in begin 2002...des werd kreupel, stond op 3 benen, wat bleek, de spat was na jarenlang rustig te zijn geweest verder gaan woekeren, iets waar de DA's t/m utrecht geen ervaring mee hadden, dus opruimen was het asvies...

nu 3 x infuus met tildren en 3 jaar later gaat het super! ze is dus al 3 jaar stabiel, de 3e gwrcihtsspleet is helemaal vastgegroeid, en linksachter is er achterin de sprong nog een stukje vergroeid, maar het is dankzij de tildren al 3 jaar stabiel!

wel mist ze linksachter een stukje bewegingsvrijheid, maar hier heeft ze geen pijn aan volgens de DA, er is nml geen haakje of woekering ofzo meer te zien op de foto, alleen zit er zoveel aan elkaar dat ze een stukje beweging mist helaas

maar ik heb ze al bijna 9 jaar, en ze is nu bijna 15, maak er af en toe bosritjes mee, en als je op HAW kijkt(ff op mijn naam zoeken) zie je onze 1e rijfoto's in de bak weer, sinds jaaaaren!