Andrew heeft ook spat. Nu bijna 2 jaar geleden dat hij kreupel werd en we na kreupelheidsonderzoek en foto's het vaststelden.
Ik heb hem een paar maandenalleen in de wei gehad, met daarnaast wat wandelen en stapritjes. De periodes dat hij pijn had en erg kreupel liep heeft hij ontstekingremmende pijnstillers gehad (1e x 2 weken, daarna nog twee keer een periode van een week in deze bijna twee jaar)
Tussendoor heb ik periodes redelijk (wel enigszins aangepast) kunnen trainen. Vooral een stevige, maar wel veerkrachtige bodem was voor hem belangrijk. Zodra een bak/bodem zwaarder was, wilde hij niet meer lopen.
Omdat hij ook nog andere gezondheidsklachten heeft (gevoelige voorbenen/hoeven en chronische bronchitus) die het rijden beïnvloeden, en ik andere paarden erbij rijd, staat zijn training op een laag pitje.
Zijn conditie dus ook 
Toch kan hij prima oud worden zoals het nu gaat. Hij wordt licht recreatief gereden, heeft meer last van zijn gevoelige hoeven/voorbenen dan van de spat. We rijden buitenritjes over stevige bodem, veel stappen, wat draven en een galopje als hij zin heeft (hangt van zijn energie af en zijn gevoelige hoeven) en een springetje over een slootje, een plas water of een laag boomstammetje maakt hij ook nog met plezier.
Het belangrijkste is dat je luistert naar je paard en dat je voelt hoe je paard loopt. Een aantal weken terug op buitenrit liep hij ineens wat onregelmatig achter en wat kort, dan denk ik gelijk aan de spat en doe weer een tijdje rustig aan...
Er zijn genoeg paarden met spat die ook in de sport nog leuk mee draaien. Maar ik zou niet allemaal kunststukjes uithalen met medicijnen e.d. om mijn paard in de sport te kunnen houden...
Als een paard pijn heeft, moet je die niet verdoezelen, maar het lichaam respecteren. Dan blijft je paard het gelukkigst en gezondst denk ik...
Rustige beweging werd mij ook aangeraden. Ook toen hij kreupel was... Desnoods met pijnstillers zodat het paard wel zou blijven lopen
(Andrew stond de eerste dagen vrijwel stil en was slechts met moeite de wei uit te slepen)
Andrew staat dag en nacht het hele jaar in de wei.
Toch merk je met rijden dat hij eerst altijd op moet warmen en los moet komen. Hij stapt in het begin wat traag en kort, en komt langzaam los. In draf ook eerst heel traag en kort, en langzaamaan als hij warmloopt, dan gaat hij vanzelf ruimer en vlotter draven. Mits de bodem niet zwaar is.