Kenmerken klophengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Kenmerken klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 08:45

Gedeeltelijk naar aanleiding van dit topic viewtopic.php?f=13&t=420754&hilit=
vroeg ik me af, wat de kenmerken van een klophengst zijn?

(ik bedoel niet dat er 1 bal niet is ingedaald, maar of er meerdere kenmerken zijn.)

ellepel

Re: Kenmerken klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:00

eigenlijk is t heel simpel:

of hij gedraagt zich volledig als hij nog hengst zou zijn, dus dekken gillen, vervelend gedrag, etc...

of totaal niet!!
dus dan zou je er niks aan merken, veearts zegt dat de mijne ook klophengst kan zijn,maar enige dat ik merk is dat meneer graag wil dekken, alle merries in zijn buurt hengst worden als hij bij ze staat en dat hij zoch graag uitsloofd....

maar ja dat is op zich gedrag wat elk paard kan doen, zelfs merries....
enige manier om te weten of je een klophengst hebt is via bloedonderzoek, of je moet voelen dat er nog een bal zit...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:09

Joey gedraagd zich alleen als hengst op het land dus, hoewel, soms met rijden kan ie in ene een ontploffing krijgen, incl. gillen, (biggen noemen wij dat hier Haha! )
Ik dacht altijd dat hij dan gewoon jolig was en het naar zin had, echt vreugde sprongen (doet hij ook altijd los in de bak) maar nu begin ik overal aan te twijfelen.
Mijn zusje heeft een ex-klophengst arabiertje, deze vertoont echt een typisch gedrag, zoals constant tong uit zijn mond laten hangen, ook tijdens het poetsen, altijd lopen kloten, tijdens het rijden het liefst met zijn tong uit zijn mond en kop scheef en veel hinniken naar andere paarden, heb altijd gedacht dat het aan opvoeding en de manier van rijden lag, maar zou dit ook met het klophengst zijn (of in zijn geval geweest zijn) te maken kunnen hebben?

(misschien dat ik eens contact moet openemen met de vorige eigenaar van Joey, eens vragen hoe en wat...)

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:20

Een klophengst gedraagt zich tegenover merries precies hetzelfde als een gewone hengst.

@ ellepel: Hoe kun je via bloedonderzoek nou zien of het klophengst is??? Volgens mij moet je dat of voelen, soms kun je het ook wel zien, dat 1 bal nog niet ingedaald is. Kan best zijn dat ik het mis heb, maar heb er nog nooit van gehoord dat dat via bloedonderzoek kan.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:47

Zoals je in vorig topic kan lezen viewtopic.php?f=13&t=420754&hilit= gedraagd Joey zich op het land als een echt hengst, naar mijn weten is hij 'gewoon' geruind, maar gezien zijn gedrag begin ik soms toch wel te twijfelen.....