Financieel haalbaar?...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Financieel haalbaar?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 07:56

Ik heb nu al een tijdje vast werk en kben volop aan het sparen voor een paardje omdat dat al mijn droom is vanaf mijn kleintjes.

Nu was ik van plan om de eerst volgende maanden een paard te kopen als ik één tegendom die ik leuk vind en die in mijn budget past.

Nu vertelde ik dit gisteren aan een vriendin en die zei dat ik zot was,dat dat financieel niet haalbaar is,.....

Ik heb per maand 500 € die ik kan besteden aan mijn paard (stalling moet daar niet meer bijgerekend worden) dus voor DA,hoefsmid.

Ze zei van 'als je paard iets tegenkomt dan sta je daar'.

Maar ik was van plan om een verzekering te nemen dus nu vraag ik mij af heeft ze gelijk en wacht ik beter nog een paar jaar? (wat ik eigelijk niet wil want dan kom je aan een leeftijd dat je wil alleen gaan wonen enzo dan dan zit je weer met die extra kosten en nu woon ik nog lekker thuis.

PS. ik ben 20 en rijdt al 14 jaar .

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen

Kleintje

Re: Financieel haalbaar?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:05

Zoek alles van te voren uit. Probeer vast wat premies op te vragen van verzekeringen, kijk hoe je het paard wil verzekeren.
Hou rekening met 1 x per 6 weken naar de smid, ijzers of bekappen, denk aan de wormenspuiten, de inentingen, de tandarts. Denk aan de spullen die kapot gaan na verloop van tijd.

In principe moet het met 500 euro per maand wel lukken, mits je stalling niet enorm duur is (alhoewel ik net zie dat dat niet meegerekend is)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:09

500 euro per maand te besteden ex. stalling lijkt me echt zat! Dat moet zeker kunnen, vrij riant zelfs. Het is wel lekker als je nog wat spaargeld ofzo achter de hand hebt voor onverwachtse (medische) kosten. Heb je dat niet, dan zou ik eerst een jaartje iedere maand die 500 euro opzij zetten (gelijk een mooie test of je het echt kunt missen!), dan heb je een aardige spaarpot!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:12

Voor 500 Euro in de maand moet het zeker lukken maar dan moet je wel thuis blijven wonen.
Als je ooit je eigen bedoeninkje hebt kom je er absoluut niet mee rond.
Ik zou nog even lekker doorsparen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:36

Voor 500 ex stalling moet het wel gaan lukken hoor! Ik kan daar bijna mijn 3 paarden gemakkelijk van onderhouden naast het stalgeld! Niet dat ik dan ook die 500 opmaak, maar goed Sereen zat ook met haar beenwond en dat was over de 200....maar verder heb ik alleen hoefsmid om de 2 maand, ontwormingen en 1 keer in het jaar de paardentandarts. Ik leg elke maand geld apart voor onvoorziende zaken en zorg dat mijn bankrekening ook nog een back-up heeft. Zo kun je in een jaar tijd een mooi kapitaal opbouwen om je paard te onderhouden! Hier gaat het vrij gemakkelijk en ik heb eigenlijk nog niet krap gezeten. Volgend jaar ga ik ook op mezelf wonen en om dan wat beter rond te komen moet er wel 1 in de lease voor stalgeld en hoefsmid, maar dat waren we toch al van plan. Het moet mogelijk zijn om een paard te hebben en op jezelf te gaan, je moet alleen dan andere dingen laten varen en niet te veel spullen willen hebben!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:43

jeutje ik verdiende 500 euro in de maand en hielt daar mn paard van. 260 stalling en de rest er nog bij. Ik woon nog wel thuis natuurlijk en heb geen auto ofzo dat geld kost. moet alleen zuinig zijn op mn geld dan lukt het allemaal wel Haha! ik heb mn paard al weer ruim een jaar en het gaat nog steeds goed!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:44

Het lijkt mij dat het wel moet lukken. Maar dan moet je niet iedere maand die 500 euro helemaal gaan opmaken aan mooie spullen etc. maar ook zorgen dat je alles wat je overhebt opspaart, mocht er een keer een VA nodig zijn..

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 08:48

Is het niet zo dat je,als je een verzekering hebt, bijna alles terugkrijgt moest er iets zijn?

Ik heb nu gedurende 5 ,iedere maand tussen de 500 - 900 € gespaard.

Ja ,ik moet wel de keuze maken tussen een auto of tussen een paard,maar een auto heb ik niet nodig.

Ik werk op 10min fietsen van mijn huis,mijn manege ligt op 5 min fietsen,mijn bijverdienste ligt ook op 5 min fietsen.

En als ik eens verder moet dan mag ik de auto van mijn ouders gebruiken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:51

Van dat geld moet je het makkelijk redden, ik zou wel zorgen voor een spaarcent voor onverziene kosten maar 500 per maand lijkt me makkelijk genoeg om een paard te onderhouden.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:54

met 500 euro moet het zeker wel lukken, ik red het met minder hoor. Ik woon samen en ik heb wel spaargeld, voor als er iets onverwachts met Pyra gebeurt. Het wisselt natuurlijk sterk per maand, je kunt geen vast maandbedrag noemen voor het houden van een paard, op het stallingsgeld na natuurlijk.
Zorg ervoor dat je hetgeen wat je niet uitgeeft op een "paardenrekening" zet ofzo, dan weet je waar je geld blijft en heb je een spaarpotje voor noodgevallen.

Heel veel succes met het zoeken naar een leuk paardje !!!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:27

Als je 500 euro kunt besteden náást het stalgeld, dan lijkt me dat dat makkelijk moet kunnen. Ik besteed dat nog niet eens inclusief het stalgeld en mijn paard heeft echt niets te klagen.

Je schrijft alleen dat je bijverdienste vlakbij is. In neem aan dat die bijverdienste niet het geld voor het onderhoud van je paard op moet brengen? Of anders gezegd: is je inkomstenbron vast? Want stel dat je je bijbaantje kwijtraakt, de kosten van je paard gaan gewoon door.

Verzekeringen dekken lang niet alles, ook niet wat betreft de ziektekosten. Daarbij hanteren ze ook nog een eigen risico. Ga er vanuit dat je evt. ziektekosten zelf moet dragen, maar dat je in het geval van overlijden wel een bedrag terug krijgt. Natuurlijk kun je ook zelf geld opzij gaan leggen. Over het nut van een verzekering zijn de meningen nogal verdeeld, maar dat is een heel ander verhaal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:55

Die 500 euro is echt wel genoeg. (hierboven staat al waarom).

Maar wat ik me afvraag: Je zegt dat je nu een paard wilt, omdat je straks misschien op jezelf gaat wonen en dan het geld er niet meer voor hebt. Dat betekend dus wel dat je misschien een paard koopt waar je straks misschien het geld en/of de tijd niet voor hebt. Van dat paard moet je dan ook weer afscheid nemen..... is het niet een beter plan om eerst een jaar een paard te leasen? Met een jaar kan je leven een heel ander kosten plaatje hebben, en het zou jammer zijn als je je paard dan weer moet verkopen.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:04

Nenee ik ben nog lang niet van plan om alleen te gaan wonen hoor. Het was gewoon een reactie op iemand die zei dat het niet haalbaar is als je dan alleen wil gaan wonen.

Voor Monday, ik heb een vaste job (in een immobilienkantoor),een bijbaantje in een bowlingzaak (achter de toog),en ik geef 5 u per week turnles.

Maar als mijn paard er komt dan ga ik maar 3 u turnles meer geven ipv 5 u. Dan kan ik iedere dag naar mijn paard op mijn gemakje.

Dus na mijn 500 € voor mijn paard heb ik nog eens leefgeld over ook.

Dat zit er de eerste 5 jaar zeker nog niet aan te komen hoor,ik zit heel goed thuis.

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:13

Dat komt helemaal goed hoor! Wanneer je die 500 euries iedere maand reserveert en het geld wat je daarvan niet gebruikt op een spaarrekening zet, heb je altijd een reservepotje voor je paard!

Heel veel succes bij het zoeken naar een kanjer voor jezelf!!! Knipoog

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:14

ik denk dat je het makkelijk haalt. weet natuurlijk niet waar je woont want het scheelt per regio enorm. maar ik zou zeggen als jij denkt dat je er klaar voor bent ga ervoor. neem wel rustig de tijd om een geschikt paard te vinden. succes Lachen

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:15

In dat geval zou ik zeggen: ga ervoor!! Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:56

Als je voorlopig nog thuis blijft: ga ervoor!!! heel veel succes met het zoeken!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:03

Ach dat haal je makkelijk! Ik heb iets van 400 in de maand met stalling van 250 en red het zonder problemen..

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 11:18

Kben blij dat ik zoveel positieve reacties krijg. Ik laat mijn vriendin maar zeggen,zorg dat ik een goeie verzekering heb en ga wat verstandig met mijn geld om.

Ze had ma wel enorm doen twijfelen of ik het zou kunnen betalen maar nu luister ik gewoon niet meer naar haar hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:30

Eigenlijk ben je zelf verantwoordelijk voor je daden, als jij een paard wil kopen en je denkt dat je het kan betalen zou ik het doen. Het is jou keuze en het wordt jou paard niet van je vriendin. Als later blijkt dat je het toch niet redt financieel dan zal je zelf die last moeten dragen. Van te voren is nooit in te schatten wat je per maand kwijt bent. Maar als het een lang gekoesterde droom is zou ik die werkelijkheid laten worden als ik jou was. Ik heb 2 paarden en zit nu tijdelijk met weinig werk,maar dat komt wel weer goed daar ben ik niet bang voor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:54

Dat je vriendin zegt: "als er wat gebeurt, dan zit je"
Tja, misschien onverstandig volgens sommigen, maar ik heb met alles zoiets van: er kan altijd wat gebeuren, als je je daardoor laat weerhouden kan je beter thuis op de bank bijven zitten, en zelfs dan heb je kans dat er een vliegtuig in je huis vliegt Bloos!

Ik vind 500 euro vrij te besteden per maand genoeg hoor, ik moet het met minder doen nu Bloos en als je op jezelf gaat wonen zie je dan wel weer Clown

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:04

Nou met 500 moet je het makkelijk halen, ik heb maar 200 per maand en haal het ook makkelijk. En van die 200 moet ik alles kopen. (stalling is 50 in de zomer en 75 in de winter, bekappen onderhoud ik zelf en de bekapper komt afentoe ff kijken maar hoeft meestal niets te doen, entingen en wormenkuur moet ik wel betalen, en verder heb ik veel kosten van bijv. mentuig, karretje, zadel, gereedschap bekappen, en allerlei verzorgings artikelen.. daar ben ik veeeel meer geld aan kwijt.)
En ik heb trouwens geen verzekering, de voorwaarde vielen me zo tegen..

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:16

Waarom zou het niet haalbaar zijn helemaal als je nog zelf thuis woont.

Zelf ben ik 21, woon nog thuis en heb sinds oktober vorig jaar mijn eigen paard.
Ik betaal alles zelf, stalgeld, hoefsmid, dierenarts en andere bijkomende kosten, ook de verzekering.
Ik heb zelf ook een redelijk bedrag te besteden aan mijn paard, maar het meeste spaar ik gewoon op, zodat mocht er overhoopt iets gebeuren (heb zelf ook nog een auto, waar van alles bij komt kijken Bloos ) dan heb ik nog wat achter de hand. En je kunt beter een paard hebben als je thuis woont, dan als je uit huis bent, want dan zit je ook nog met die kosten.

Ik ben ook niet van plan om snel het huis uit te gaan Schijnheilig

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:02

Met 500 per maand over na de stalling, red je dat echt wel, makkelijk !! Laat je je niet wijsmaken, door je vriendin het niet te maken, dit red je makkelijk zelfs nog wel incl stalling suc 6 !

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:46

Het ligt eraan hoe jij met je paard omgaat.
Geef jij je paard iedere week een nieuw dekje met bijpassende bandages of vind je 2 dekjes genoge?
Zet jij je paard vierkant op ijzers of laat je hem alleen bekappen?

En vergeet niet; zadel, hoofdstel en de hele zooi. Dat kost ook een godsvermogen.