opfok veulen: kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

opfok veulen: kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 07:26

Heb al verschillende items gelezen over veulens die "in de opfok gaan": ik neem aan ergens met meerdere veulens op een wei worden gezet. Wat kost zoiets nou?

Zilly

Re: opfok veulen: kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:00

Hangt er helemaal vanaf waar je je veulen in de opfok zet. Prijzen kunnen van €50 tot wel €150 zijn.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:13

Bij opfok Verboon in Schipluiden zijn de kosten:

In de zomer:
80,- met weidegang

In de winter:
165,- stalling/voer/hooi/sto

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:44

ik betaal nu 80,- incl brok/hooi en ga van de winter 100,- betalen omdat ze dan niet meer met 3 tegelijk in een box past, ze is nu 1 jaar. In de winter gaan ze ook dagelijks ze naar buiten, mits het weer het toelaat. Hoefsmid en wormenkuren worden apart afgerekend. Ze staan inderdaad in groepjes in de wei.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:49

Ik betaal in de zomer voor 6 maanden weidegang 280,- en in de winter met inloopstal, hooi, brokken, wormkuren en bekappen 138,-
Bij ons staan ze nu met 28 hengsten op de wei.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:00

waar staan jullie?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:59

Zomer €75
Winter veulen €105
jaarling €115
twenter €125

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:41

de mijne staat in Stroe, in een paint opfok/handelsstal

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:33

Eagles Ranch op Texel,

Zomer 60 euro, incl. bekappen en ontwormen.
In de winter verschilt het per leeftijd. Voor een jaarling is het 90 euro pm, incl. brok, bekappen en wormenkuur. voor 2 jarige 100 euro en ouder 110 euro.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:22

Djana schreef:
Ik betaal in de zomer voor 6 maanden weidegang 280,- en in de winter met inloopstal, hooi, brokken, wormkuren en bekappen 138,-
Bij ons staan ze nu met 28 hengsten op de wei.

Waarom is dat s zomers duurder Verward

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:54

volgens mij is het in de winter 138 per maand. en in de zomer is het per 6 maanden 280 denk ik hoor

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:24

Waar mijn pony in de opfok stond betaalde ik 50 euro per maand. Incl. bekappen (om de 3 maanden), ontwormen en 1 enting per jaar.
Zomers en s'winters.

Ze kregen kuilgras bijgevoerd in de winter en bix. Bix kregen ze via een voerhek zodat ze elkaar niet zouden wegschoppen van het eten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:18

Jij hebt Levi bij Chaam in opfok gedaan toch Ineke? Ik had daar toch niet zo'n goed gevoel bij moet ik zeggen. Aan de ene kant natuurlijk fantastich dat je paard zo vrij kan rondlopen, aan de andere kant leek me wel dat er te weinig toezicht was en ook qua bijvoeren vond ik het niet goed genoeg. Ik heb hier vorig jaar nog foto's langs zien komen van een een groepje jonge paarden die daar stonden, je kon te ribben tellen... Natuurlijk begrijp ik wel dat je in natte periodes altijd een terugval krijgt, maar zo mager... nee, dan kies ik toch liever voor een echt opfokbedrijf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:41

Jouw ervaring is vanaf foto's en enkele 'verhalen'

Dat is heel wat anders dan dat je paard of pony er daadwerkelijk staat.
Bovendien heeft niet iedereen dezelfde mening ergens over en foto's vertekenen heel vaak. Ik vond en vind het nog steeds een goede opfok.
Trouwens voor jonge paarden vind ik het altijd nog beter dat ze niet dik zijn, dat is alleen maar extra belasting voor de gewrichten.

De paarden stonden er goed bij en konden in de winter net zoveel kuilgras eten als ze wilden en kregen ook bix bijgevoerd.

Er was iedere dag toezicht.

Toen bleek dat 1 van de jonge paarden niet goed liep is die direct naar stal gehaald om behandeld te worden door een DA.
Wat het dier precies had weet ik niet precies meer, maar er moest in ieder geval 1,5 week 2x per dag mee gestapt en afgespoten etc... worden. Het dier stond uiteraard op stal, die werd ook uitgemest.

Kost allemaal extra tijd
Dat werd ook allemaal kosteloos gedaan. De DA kosten waren uiteraard voor de eigenaar, maar qua service kun je toch niet meer verwachten dan dit.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 09-06-05 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:59

Wij betalen 50 euro in de zomer, en 90 in de winter (van oktober tot april) incl. ontworming en bekappen. Jaarlingen staan 's winters met z'n tweeen in een box, en twenters alleen.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:53

Ineke2 schreef:
Trouwens voor jonge paarden vind ik het altijd nog beter dat ze niet dik zijn, dat is alleen maar extra belasting voor de gewrichten.

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zie een jong paard liever wat "buikig" dan te mager. Een jong paard moet goed te eten krijgen. Het kost zeker de eerste 2 jaar zoveel energie om te groeien, dat ze bouwstenen hard nodig hebben.

Mijn jaarling staat nu nog in Schipluiden, maar in september ga ik haar halen. Dan gaat zij in amersfoort in de opfok met 1 of 2 andere veulens. Ik betaal daar dan 50 euro per maand, excl. Pavobrok. En er is dan dagelijks toezicht. Ook krijgen ze daar kuil en wortels. En nog belangrijker, ze komt in een grote inloopstal met onbeperkt uitloop naar de wei. Ze kan dan de hele winter naar buiten als zij dat wilt. Tis allemaal vrij groot, dus het risico dat alles kapot getrapt wordt is niet zo groot, of ze moet elke dag op dezelfde plek gaan staan springen. In het uiterste geval zetten we de helft van het land af, maar dan nog heeft ze voldoende ruimte.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:00

Citaat:
Dan gaat zij in amersfoort in de opfok met 1 of 2 andere veulens. Ik betaal daar dan 50 euro per maand, excl. Pavobrok. En er is dan dagelijks toezicht. Ook krijgen ze daar kuil en wortels. En nog belangrijker, ze komt in een grote inloopstal met onbeperkt uitloop naar de wei. Ze kan dan de hele winter naar buiten als zij dat wilt. Tis allemaal vrij groot, dus het risico dat alles kapot getrapt wordt is niet zo groot, of ze moet elke dag op dezelfde plek gaan staan springen. In het uiterste geval zetten we de helft van het land af, maar dan nog heeft ze voldoende ruimte.

Ik heb je een Pb gestuurd Knipoog

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:08

Mijn veulen staat bij de fokker,, deze heb er zelf een hengstveulen bijgekocht.. en ze staan lekker samen te kloten in de wei. Ze staan sinds gister op stal,, zodat ze binnenkort op een kleiner weiland kunnen en wat makker worden. Bloos ,, Kost me nix Bloos

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:28

Suel schreef:
Ineke2 schreef:

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zie een jong paard liever wat "buikig" dan te mager. Een jong paard moet goed te eten krijgen. Het kost zeker de eerste 2 jaar zoveel energie om te groeien, dat ze bouwstenen hard nodig hebben.

Uiteraard moeten ze goed te eten krijgen, dat krijgen ze ook in de opfok waar mijn pony stond. Onbeperkt kuilgras dus + het gras van het land waar ze stonden. Ze werden om de zoveel weken verplaatst naar een nieuw stuk, zodat het gebied niet teveel stuk gelopen kon worden. 'S winters kregen ze ook gewoon bix bij.

De hengstengroep speelde en stoeiden veel zoals te verwachten is. Daarbij verbruiken ze ook flink wat energie. Dan zijn ze vooral s'winters wat magerder. Is gewoon een logisch gevolg.

De merries daarintegen waren vrij dik vond ik...en zeker voor jaarlingen en 2 jarigen vond ik ze eigenlijk ietwat te dik. Gewoon omdat zij alleen maar aten en niet veel speelden zoals de jonge hengsten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:09

Iemand een idee wat het omgeving friesland kost?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:45

parouscha schreef:
Iemand een idee wat het omgeving friesland kost?

Moet je Ilindra eens pb' en die heeft met haar hengst bij 'De Burd' gestaan dat is in Friesland.