hoe rijd jij je paard los?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoe rijd jij je paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 19:25

ik zou graag eens weten hoe jullie je paard losrijden.
graag erbij vermelden:
-wel ras is je paard?
-hoe oud is je paard (jonge paarden andere manier van losrijden dan oudere dieren?)
-hoe lang onder het zadek
-stalpaard/weidepaard
-welke gangen,figuren ed.
-niveau/verdere verloop van de training

mijn beschrijving:
mijn paard is een belgisch trekpaard, ze is 9 jaar oud en sinds januari 2005 onder het zadel.
ze staat dag en nacht op de weide.
ik moet zowiezo 10 minuten stappen naar de piste.
tegen dan is ze losgestapt.
verder instappen doe ik vrij kort, even een 8-tje en dan ga ik overnaar een vlotte draf.
ook weer een paar 8-jes, wat figuren, de hoeken wat verder proberen in te rijden (momenteel nog een groot probleem)
veel van hand veranderen.
daarna langs beide zijden een rondje galop.
dan begint het "echte" werk (voor ons toch)
dan neem ik haar terug naar stap, maak ik wat overgangen stap-halt, een paar kleine cirkels, wat vertragen en verruimen (ze heeft een vrij korte stap, en heeft het moeilijk om te verruimen), als ze in een goede dag is wat stelling links en rechts.
daarna overgangen stap-draf, proberen naar een verkorte draf toe te werken (in draf is ze erg loperig), de hoeken goed doorrijden, en zelf wat oefenen op het doorzitten.
veel cirkeltjes
de "moeilijke" stap en drafjes worden met elkaar afgewisseld, en nu en dan een paar pasjes galop of wat gewone stap ertussen.
daarna even lange teugel, en nog wat verder werken op het verkorten van de draf, en vanuit die draf aanspringen in galop.(tragere)
daarna nog een toertje uitgaloperen (lees zo vlug mogelijk), wat uitdraven, paar cirkels, en dan op weg naar huis uitstappen.

zo, ik ben benieuwd naar jullie rij-periodes, als je tips hebt hoe ik de mijne wat kan verbeteren en dergelijke, vuur maar af Haha!

Elisa2

Re: hoe rijd jij je paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:41

wel ras is je paard?
Hannoveraan
-hoe oud is je paard (jonge paarden andere manier van losrijden
dan oudere dieren?)4
-hoe lang onder het zadel? een half jaar
-stalpaard/weidepaard? weide paard
Ik stap ook altijd eerst 10 min. eerst gewoon voorwaarts neerwaarts,dan een volte beide kanten,en dan een kleine volte..meestal doe ik altijd ff een keertwending om de voorhand,om het paard voor m'n been te krijgen.Dan draaf ik aan,veel voltes,slangenvoltes en wat licht galopwerk..als ik af en toe een oefeningetje doe dan doe ik dat op het laatst,of als het zo in de training past.Op m'n werk rijdt ik de paarden altijd na 10 min. stappen los in galop {moet van m'n baas} dat zijn wel oudere paarden,hoog niveau en hebben ook altijd eerst nog in de stapmolen gelopen.
Ik rijdt altijd volgens het skala der ausbilding.Dat pas ik individueel aan aan het paard/africhting.

Als ik jou was zou ik nog niet gaan doorzitten of "moeilijke" overgangen zoals stap.draf doen.Maar eerst de basis bevestigen,paard sterker maken,geen verruimingen..eerst de basis in orde dan zijn de oefeningen ook niet zo moeilijk meer.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:30

willem is 17 jaar, kwpner, erg lang onder het zadel Haha!, staat overdag op de wei, snachts op stal, rijden wedstrijden in de B.
willem is een oud manegepaard geweest, dus in die 2,5 jaar dat ik hem heb heb ik er heel veel aan moeten sleutelen.
ik rij hem voorwaarts neerwaarts los, veel stellingen naar links en rechts, voltes, van hand veranderen, gebroken lijnen, tussen door ff halt houden, ongeveer 10 min. dan draven, ook voorwaarts neerwaarts, ook veel stelling en buiging vragen, veel voltes. doe ik ook een minuut of 10 en dan pak ik hem verder op en moetie zich meer gaan dragen, wil nog niet altijd lukken, maar gaat steeds beter en vooral veel galop, veel overgangen wordt hij altijd erg los van.

ik zou ook nog niet al te moeilijke dingen gaan doen. zeker draf verzamelen en vanuit daar aanspringen in de galop. het is zeker bij een paard wat nog maar net onder het zadel is vaak gewoon heel langzaam en sloom draven.. dus nix actiefs en dat moet je hem niet aan gaan leren, want ik heb zelf nu ook de grootste moeite het er weer uit te rijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:00

Duvel is een papierloze warmbloed van ong. 10 jaar. Hij staat op stal, maar komt wel iedere dag ook los, of in de wei of los in de bak en verder komt hij meestal nog twee keer per dag zijn box uit om wat te doen, of rijden, of longeren of mee aan de hand of aan de fiets.
Als ik voor dressuur ga losrijden, stap ik er na een goede poetsbeurt op en na een half rondje lange teugel pak ik meestal mijn teugels op maat en probeer hem vast wat ronder in te stellen, maar nog wel laag. (niet rond en diep, meer voorwaarts-neerwaarts zegmaar, met vrij lange hals). Zo stap ik een aantal rondjes, afwisselend linksom en rechtsom en voel ik wat Duvel zijn bui is van die dag (voorwaarts, lui, werkwillig, stijf, etc). Na een minuut of 5 a 10 neem ik de teugels nog wat korter en draaf ik aan. Al naar gelang hoe hij dan aanvoelt ga ik in draf wat voltes rijden en wijken voor de kuit, of ga ik al vrij snel galoperen. Is hij een beetje stijf, dan ga ik al snel galoperen, lekker voorwaarts, maar ook veel voltes en weer een keer wat wegrijden in de galop en weer wat terug laten komen enzo en dan ga ik daarna in draf voltes rijden en wijken voor de kuit.
Daarna is hij wel los en kunnen de teugels nog meer op maat en stel ik hem weer wat hoger in en gaan we werken aan oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers, verzameling, keertwendinge en al wat je meer in M2 proeven tegenkomt.
Als ik vind dat we voor die dag genoeg hebben gedaan, ga ik weer draven en lichtrijden en laat hem zijn hals helemaal strekken, terwijl hij wel nog goed voorwaarts moet blijven en ook dan nog rijden we wat voltes linksom en rechtsom. Na een minuut of 5-10 zo gereden te hebben, gaan we over in stap en dan stappen we vaak ook nog 10-20 minuten.

Als we gaan springen, zorg ik dat hij een minuut of 10-15 voor de les opgezadeld is, dan gaat er iemand op stappen met een lange terwijl de springers de hindernissen opbouwen. Als we klaar zijn met bouwen klim ik er zelf op, neem mijn teugels op maat en stel hem wat ronder in. Dan ga ik voltes rijden in stap en draf en af en toe een stukje galop. En dan beginnen we met wat simpele kruisjes springen om erin te komen. Met springen is hij altijd sneller los, dan met dressuur.
Tussen het springen door vraag ik ook wel eens een stukje schoudervoor ofzo van hem, gewoon om hem met zijn aandacht bij mij en niet bij de andere springende paarden te houden, hij kan nl nog wel eens iets te enthousiast worden in de springles...

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:46

-Haflinger
-net 6
- anderhalfjaar
- stal en weidepaard
- Voltes, laag en rond rijden, eerste 10 min. stappen, daarna rustig drafje en nog een galopje
- Kan nu L1 niveau, we rijden wedstrijden in de B (beginnen in juli)

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:15

ras: engelse volbloed x arabier(nrps)
leeftijd: pas 8 geworden
hoelang onder het zadel: 5 jaar denk ik
stal- en weidepaard

in het begin 10 minuten aan de lange teugel laten stappen,dan teugels op maat maken,laag en rond rijden.
dan slangevoltes,kleine 8'ten,voltes...
dan in draf voltes rijden,daarna wijken,schouderbinnewaarts,verzamelde draf(is wel verschillend per keer dat ik rijd).
dan een paar rondjes galop.

als ze erg braaf is geweest gaan we een sprintje trekken Haha!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:22

dutske schreef:
ik zou graag eens weten hoe jullie je paard losrijden.
graag erbij vermelden:
-wel ras is je paard?
-hoe oud is je paard (jonge paarden andere manier van losrijden dan oudere dieren?)
-stalpaard/weidepaard
[quote="dutske"]

ras: KWPN
leeftijd: 4
Onder het zadel: 3 maanden
stal en weidepaard

losrijden:
stappen met lange teugel, na 5 min ofzo teugel op maat, kont opzij voor het been, slangenvoltes en 8tjes. Stelling naar buiten op de volte (checken of ze recht is)
draven: weer kont opzij voor het been, paard naar voren voor het been, stelling naar buiten in volte. etc
galop: paard opvangen en loslaten, weer kont opzij voor het binnenbeen, zodat ze niet over de schouder wegvalt.
Ik galoppeer niet te lang en oefen het nog niet te vaak

Tussendoor regelmatig belonen en lange teugel (wel met contact) en stapwerk tussendoor!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:52

-wel ras is je paard?
Michaela is een nederlands trekpaard
Ze is 3 jaar oud
Michaela is nu 2 maanden onder het zadel
-stalpaard/weidepaard
Winter staat ze op stal, maar ze staat nu tot oktober 24/7 buiten
Ik stap haar eerst 5 minuten goed los aan de lange teugel, ik doe nu heel veel stapwerk (zeker eerste kwartier)
We zijn haar in een rustig tempo alles aan het bijbrengen, omdat zij jong is en ik met mijn rug rustigaan moet doen. Ik doe heel veel stapwerk en probeer haar daarbij licht in een stelling te laten lopen en haar nagevelijkheid erin te houden. Om haar alert en soepel te houden maken we veel voltes en flauw gebroken lijnen op de lange zijde en dit doen we daarna ook een paar rondes in draf om haar uiteindelijk in stap weer verder uit te laten bouwen. Ze loopt van nature al mooi rond, dus daar hoeven we weinig aan te doen. Ik rijd haar heel erg op been, ze is ook heel erg gevoelig, dus dat is bij haar vrij gemakkelijk om kleine signalen over te brengen.
We zijn nu ook een klein beetje begonnen met overgangen rijden in de draf, tempowisselingen, wat ze enorm goed oppakt.
Galopperen doen we eigenlijk nog niet zo, maar we zijn aan het oefenen om aan te springen op het been (rechts gaat dit heel gecontroleerd, maar links niet zo lekker nog)
Na het galoperen en goed belonen gaan we weer stappen en gaaf ik haar een lange teugel, na 5 minuten: stap ik weer terug naar stal. In totaal ben ik 40 minuten kwijt aan het rijden. Natuurlijk gaan we het nog helemaal uitbouwen naar meer draf en galop, maar de basis zit er al in.....

qwintyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:59

Nou ik heb een haflinger van 11 jaar alweer..
Die stap ik eerst los met lange teugel paar rondjes..
Dan singel ik weer goed aan.
pak de teugels al iets korter en ga slangenvoltes rijden lekker buigen.. dat hij goed los komt in zijn nek..
Staat dag en nacht bnuiten dus een weide paardje..
Daarna ga ik lekker aan draven en overgangen rijden!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:05

-wel ras is je paard? KWPN
-hoe oud is je paard? 7
-hoe lang onder het zadel? alweer een jaar of 4
-stalpaard/weidepaard? weidepaard
-niveau/verdere verloop van de training? B/L1

Ik begin met een minuut of 10 stappen, ik moet haar daarbij wel al meteen oppakken anders gaat ze erg op haar voorhand lopen. Na 10 minuten ga ik draven en overgangen maken om haar goed aan het been te zetten. En dan begin ik met de gewone training.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:11

-wel ras is je paard?
-stalpaard/weidepaard

Ik heb een KWPN-er die ik gekocht heb toen die 10 jaar was. Hij is inmiddels 16 jaar en op zijn 3e beleerd. Hij is een combinatie van stalpaard en weidepaard.
Welke gangen? Ik begin eerst altijd lekker aan een lang teugeltje wat te stappen, langzaam vraag ik hem wat meer naar laag. Beetje vrije stap idee... dan draaf ik een keertje aan en ga van hand veranderen en voltes maken. Langzaamaan pak ik hem dan wat meer op en ga ik werken aan de oprichting. Ondertussen maak ik veel voltes 10m, slangenvoltes en tempowisselingen om hem lekker actief en los te krijgen. Wanneer die echt los is ga ik pas galopperen en werken aan travers e.d. Doe ik dat niet, dan verkort die ontzettend en wordt stijf. Ik heb hem wel in 10 min-kwartier zover dat die los is hoor, maar voordat ik die oefeningen doe, wel eerst los. Ik ben gestopt met wedstrijden, maar hij was voorheen M-springen en L-dressuur.

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:56

-wel ras is je paard?

kwpnner

21 juni is diej 5
toen die net 3 was dus bijna 2 jaartjuhs
-stalpaard/weidepaard

stalpaard maar loopt soms half uur/uur op de wei

L/M in de training L1 dressuur op wedstrijden en B springen op wedstrijden

ik begin zo laag en diep mogelijk te stappen rustig maar wel actief stappen.
dan voltes , kleine voltes en slangevoltes.
dan overgangen naar halt en weer wegstappen en goed aan het been maken.

als die goed los is draaf ik aan en doe ik ook voltes , kleine voltes en slangenvoltes en overgangen naar halt en stap en middendraf en weer arbeidsdraf.
ook doe ik schouderbinnenwaarts om em op de achterhand te krijgen(helpt goed).

na 20 minuten of half uurtje loopt ie meestal lekker los en doe ik een voorwaarts galopje anders kruipen ze achter de teugel of doen ze de achterhand er niet onder of willen ze niet meer voorwaarts galoperen.

na de galop allebei de kanten ga ik stappen en pak ik hem iets op kijken of die niet hangt en wel goed nageeft
als die dat doet draaf ik even en stukje en pak ik em nog meer op totdat ik teugels op de goeie maat heb en dan zet ik em pas aan het werk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:05

Mijn pony is iets met welshbloed. Ze is 7 jaar oud. 4 jaar onder het zadel. Ze staat dag en nacht buiten.

Eerst stap ik 3 minuten naar de bak toe. Dan ga ik een paar rondjes stappen aan een lange teugel. Dan pak ik haar op en ga een paar rondjes draven, waarbij ik de teugels vrij kort heb. Ik maak haar nageeflijk en rijd op mijn zit overgangen.

Daarna worden de teugels wat langer en ga ik voltes rijden, vergroten en weer verkleinen. Dan volgen de stops in stap, en daarna in draf. Als ze lekker soepel is ga ik over op wat rollbacks waarna ik dan weggalopeer.

Als dat allemaal lekker gaat ga ik in stap de spin oefenen. Gelukkig heb ik haar nu beter verzamelt en gaan die dingen steeds beter.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:10

-wel ras is je paard?---KWPN
-hoe oud is je paard (jonge paarden andere manier van losrijden dan oudere dieren?)-----5
-hoe lang onder het zadek----een klein jaartje
-stalpaard/weidepaard---allebei, overdags op het land, s'nachts op stal
-welke gangen,figuren ed.----gevarieerd
-niveau/verdere verloop van de training----M niveau, hij is erg leergierig en prettig te rijden.

Ik heb een KWPN-er van 5 jaar, hij is 179cm hoog vandaar dat hij wat later ingereden is.
Toen ik hem zadelmak had ben ik 2x in de week gaan rijden, ongeveer een 20minuten per keer en hierbij alleen maar leren om op zijn eigen benen te lopen en balans te krijgen en hem leren mijn hand op te zoeken.

nu loopt hij op M niveau en als ik ga rijden dan stap ik eerst 10 minuten waarvan een minuut of 5 met lange teugel en daarna VwNw, dan ga ik hem wat meer oppakken en spring vannuit het stapgedeelte gelijk aan in galop, de draf sla ik over...dit omdat hij fijner loopt en losser wordt in de galop dan dat ik eerst een tijd gaat draven...na een 10 minuten ga in draven, dit alles nog lekker los door zijn lijf en over de rug, dan draaf ik een minuut of 10 met veel overgangen en wendingen, links/rechts instellen, beetje schoudervoor dat soort dingen..dan even 5 minuten stappen en dan oppakken en meer opsluiten, meer op het achterbeen, meer verzameling..enz hier train ik dan mee door totdat ik "uitrij" dus de laatste 5 á 10 minuten laat ik hem weer in mijn hand zakken en weer over zijn rug heen lopen en dan uitstappen!