graag erbij vermelden:
-wel ras is je paard?
-hoe oud is je paard (jonge paarden andere manier van losrijden dan oudere dieren?)
-hoe lang onder het zadek
-stalpaard/weidepaard
-welke gangen,figuren ed.
-niveau/verdere verloop van de training
mijn beschrijving:
mijn paard is een belgisch trekpaard, ze is 9 jaar oud en sinds januari 2005 onder het zadel.
ze staat dag en nacht op de weide.
ik moet zowiezo 10 minuten stappen naar de piste.
tegen dan is ze losgestapt.
verder instappen doe ik vrij kort, even een 8-tje en dan ga ik overnaar een vlotte draf.
ook weer een paar 8-jes, wat figuren, de hoeken wat verder proberen in te rijden (momenteel nog een groot probleem)
veel van hand veranderen.
daarna langs beide zijden een rondje galop.
dan begint het "echte" werk (voor ons toch)
dan neem ik haar terug naar stap, maak ik wat overgangen stap-halt, een paar kleine cirkels, wat vertragen en verruimen (ze heeft een vrij korte stap, en heeft het moeilijk om te verruimen), als ze in een goede dag is wat stelling links en rechts.
daarna overgangen stap-draf, proberen naar een verkorte draf toe te werken (in draf is ze erg loperig), de hoeken goed doorrijden, en zelf wat oefenen op het doorzitten.
veel cirkeltjes
de "moeilijke" stap en drafjes worden met elkaar afgewisseld, en nu en dan een paar pasjes galop of wat gewone stap ertussen.
daarna even lange teugel, en nog wat verder werken op het verkorten van de draf, en vanuit die draf aanspringen in galop.(tragere)
daarna nog een toertje uitgaloperen (lees zo vlug mogelijk), wat uitdraven, paar cirkels, en dan op weg naar huis uitstappen.
zo, ik ben benieuwd naar jullie rij-periodes, als je tips hebt hoe ik de mijne wat kan verbeteren en dergelijke, vuur maar af