functie springschoen?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Irisje_x

functie springschoen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:12

Zoals mijn titel al zegt , wat is de functie van springschoenen voor paarden? En moeten ze om de voor of achterbenen?

groetjes iris

XLC70

Re: functie springschoen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:14

Sommige paarden trappen met hun achterhoef op de bal van hun voorhoef. Een springschoen beschermt dan tegen een hoop ellende!!

Ook tijdens het springen kan een paarden met z'n achterhoef op z'n voorhoef belanden.....

Ik rijd altijd met springschoenen omdat mijn paard vaak met haar achterhoef haar voorhoef aantikt!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:17

ze zijn ook om de kroonrand te beschermen. ligt eraan waar je de springschoenen voor gebruikt. bij het springen kun je ze het best om de voor en achter benen doen en bij alleen dressuurwerk hoeft het niet om de achterbenen..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:51

Idd om de kroonrand te beschermen. Bij ons paard gebruiken we ze in de cross en soms in het springparcours of op de trailer (in plaats van transportbeschermers die over de hoeven vallen).

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:08

ik gebruik m´n springschoenen als m´n paard ijzers heeft, ze trapt dan namelijk de bal van dr hoef open.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:56

Ik gebruik ze ook tijdens het springen aan de voorhoeven. Om dezelfde rede als hiervoor genoemd is.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:47

ik gebruik ze de 1e dag datie nieuw beslag heeft, om te voorkomen datie gelijk zijn ijzers af trapt
als ik stevig les krijg, waarbij er veel van hem gevraagd wordt
of als hij al zo lomp is geweest zijn voet open te trappen.

ik gebruik nooit geen kappen uit voorzorg aangezien willem van al die beschermers juist wonden krijgt.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:39

Ik gebruikte ze toen Fleur net op speciaal beslag stond. Dat is wat ruimer om de voet gelegd waardoor ze 'm ook vaker kwijtraken Lachen
Mijn eigen smid beslaat wat krapper waardoor ik ze niet meer nodig heb Lachen

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:47

Iris toch... zelf gesprongen en niet weten wat de effecten van de springschoen zijn?! je moest je schamen Bloos

Ter verkoming van beschadigingen van de kroonrand, de hoefballen, (wanneer ze met 8er ijzer op de voorhoef komen) sommige mensen gebruiken ze om hun paard/pony iets feller et maken, je hebt springschoenen met flapjes die je aan een riempje moet bevestigen, die maken meer 'lawaai', waardoor de paarden net iets feller worden, Springschoenen zijn inprencipe voor de voorhoeven, maar worden ook weleens achter gebruikt, (tijdens transport, of bijvoorbeeld een ereronde, zodat ze hun benen heel laten wanneer ze wat 'joliger' worden

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:52

Bloos in principe Haha!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:16

jaja jolien Tong uitsteken Weet ik veel, zie veel mensen met die dingen rijden. En zo'n goeie springruiter ben ik niej Knipoog dus Bedankt voor jullie info mensen!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:20

ik gebruik ze bij mijn ijslanders ook omdat ze ander met de achterhoeven de bal van de voorhoeven opensnijden... (allemaal vierkant beslagen)
Maaaarrrrrrr, als fanatiek ijslander ruiter gebruik ik dus ook springschoenen met gewcihten erin, variërend van bijna niets tot 280 gram per schoen.. Tijdens de training..
Niet altijd gewichten en ook de zwaarte afwisselen..
Dit om te zorgen, dat zich niet verwonden, beter gaan "zitten" in de tölt of juist voor meer omhoog komen, of juist om te leren tölten voor de paarden die dat niet van nature aanbieden..
Je kunt mij dus met of zonder springschoenen zien rijden, met of zonder gewichten erin, en ik doe ze soms voor en soms achter aan, afhankelijk van het paard en wat er getraint moet worden....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:27

Wij gebruiken schoenen voor het gewicht aan de voet. Sommige dravers blijven niet uit zichzelf aan de loop, zeg maar en hebben iets meer gewicht nodig. Wij doen ze dan schoenen aan dei variëren van 100 gram tot ongeveer 160 gram. Dan zal je wel denken, dat is toch niks, maar het maakt een wereld van verschil. Zelfs 20 gram verschil kan je al merken.

Dan kan je natuurlijk zeggen waarom doe je ze niet gewoon zwaardere ijzers onder?? Maar dat is gewicht onder de voet en dat heeft weer een heel ander effect op de afwikkeling van de voet en de rest van het been dan gewicht aan de voet. Door zwaardere ijzers onder gaan ze vaak wat meer heffen en je wil ze juist zo vlak mogelijk laten gaan, een schoen gooit het been dan eerder naar voren.

Nou, oke, een heel ralaas over schoenen, maar samengevat is het dus voor een betere balans Knipoog

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:40

Ik gebruik springschoenen met buitenrijden aan de achterbenen om te voorkomen dat mijn paard zichzelf de kroonrand oid beschadigd, hij is iets nauw achter nl. en bij buitenrijden met rare capriolen is dat wel eens gebeurd. Dus dan altijd strijklappen en springschoenen voor mij.