brandnetels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwie

brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 16:21

ik heb een aantal vragen over brandnetels:
1. zijn brandnetels giftig voor ponys?
2. hoe kan je er voor zorgen dat je pony brandnetels
gaat eten want men verzorgpony eet ze niet?
3. hoe kan je die dingen verwijderen? en
dat ze niet meer terug komen

bedankt ik hoop dat iemand me kan helpen

Cassidy

Re: brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:46

Nee brandnetels zijn niet giftig voor je pony, in gedroogde vorm kun je ze via de paardendrogist krijgen. Hoe je je pony er toe kunt zetten om ze vers te eten weet ik niet, ik denk dat het net zo zeer doet als bij ons als wij ze op onze armen krijgen. En de neus van de pony is net zo gevoelig. Ik zou ze maaien, dan ben je er voor deze zomer vanaf.

Om de planten duurzaam weg te krijgen zul je ze moeten wieden, of met gif aan de gang. En dat lijkt me dan weer niet zo gezond om nu met gif te gaan spuiten als je paard in dezelfde wei loopt.

Ik zou zeggen: trek een trui aan met lange mouwen, handschoenen aan en trekken maar! Je kunt ze laten drogen en later in gedroogde vorm aan je paard geven, samen met biks of zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:49

Brandnetels zijn idd niet giftig, sterker nog; ze hebben een nierschonende funktie. Vandaar dat de meeste paarden ze graag eten. Maar niet als ze nog 'overeind' staan.

Ik steek ze met een schop altijd om, dan blijven de paarden er nog 1 a 2 dagen af en vervolgens worden ze heerlijk opgesmikkeld Lachen

Wil je ze helemaal weg hebben dan zul je ze met wortel en al moeten verwijderen. Zodra je ook maar een centimeter wortel laat zitten heb je ze over een paar maanden weer.
Ondoenlijk dus Lachen

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:04

oke bedankt voor de reacties. ik denk dat ik ze morgen gewoon met handschoenen weg ga trekke. en hopelijk eet ze het dan zelf op. en hoe zit het met kastanjebomenbladeren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:09

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:17

ik ben niet zo goed in engels. maar de wilde kastanje staat in dur wei. is die gevaarlijk

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:25

En hoe zit het met die gele boterbloemen? Mijn wei staat er vol mee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:39

Die zijn ook giftig, maar alleen bij grote hoeveelheden en als ze vers zijn. Dus niet in het hooi.
Boterbloemen kun je best regelmatig wegmaaien en niet te veel mesten. Ze houden ook niet van een schrale wei nl Lachen

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:46

oke . gele boterbloemen staan niet in haar wei, maar wel een hele grote wilde kastanje boom. ze eet soms die bladeren. zijn die bladeren giftig??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:35

Ik steek ze er altijd uit met zo'n speciaal 'stekertje' (heb geen flauw idee hoe je dat noemt Clown), meestal komt er vrijwel niets meer terug.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:04

Niet alle brandnetels weg halen!

De vlinders maken dankbaar gebruik van ze!!!!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 05:46

mn moeder wil bij ons is de wei gif spuiten tegen de brandnetels, maar over een paar dagen komt de shetlander weer bij ons, kan dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:40

mijn pony krijgt in de zomer om de dag een handvol gedroogde brandnetel over zijn voer, en vind het heel lekker.

ik koop het gewoon bij de reformzaak, 800 gram voor 8 euro Haha!
ik doe daar nu al een 6 weken mee, en d'r zit nog wel 500 gram in de zak.
zelf plukken ben ik te lui voor, dit is een makkelijke oplossing.

nu ik brandnetel erbij voer merk ik:
de hoeven groeien beter en sneller( gaat altijd heeel langzaam bij hem, bekappen 1 x per 12 weken..)

zijn vacht begint meer te glanzen en zijn huid is heel mooi.

Belangrijke bron van vitamine A en C, zwavel, ijzer en natrium. Voor een goede weerstand, gezonde spijsvertering, goede bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen. Brandnetel wordt veel gebruikt bij infectieziekten, eczeem, artritis, artrose en hoefbevangenheid.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:51

Hier barst het ook van de brandnetels, ik laat ze lekker staan (staan alleen aan de rand van de omheining) en af en toe haal ik een bos omver, dat laten de paarden dan nog een paar dagen liggen en daarna eten ze het op (niet allemaal hoor, ze vinden het niet allemaal even lekker)
Verder droog ik ze ook, als ze droog zijn in stukjes hakken en dat geef ik in de winter weer door het voer.
Ik eet ze zelf trouwens ook regelmatig, lekker soepie of zo Vingers aflikken is ontzettend gezond en reinigend!

Maar een wilde kastanje is dus giftig?
Ik heb nl. naast het land een giga kastanje staan (wilde) en de grotere paarden staan daar regelmatig met smaak de bladeren van af te eten, hebben nog nergens last van gehad maar ik kan dus beter zorgen dat ze er niet meer bij kunnen?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:09

Tozalin schreef:
mn moeder wil bij ons is de wei gif spuiten tegen de brandnetels, maar over een paar dagen komt de shetlander weer bij ons, kan dat?

nee niet doen!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:12

Nou het toch over giftige planten gaat.. Zijn pruimen en pruimenboombladeren *wat een leuk woord Clown * giftig?
Want die staan bij mijn pony bij dr wei, en alle pruimen die erin vallen eet ze op, en ze strekt heel dr nek uit om de blaadjes te eten.. Lachen
*echt een vaag gezicht Haha! *
Maar ik denk het niet of wel?
Ze heeft er nog nooit iets van gehad..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:13

Mijn paard eet alleen gespoten brandnetels Verward Op de vorige stal werden ze bespoten en Anouar at ze met bosjes (vind het stom dat ze die dingen bespuiten waar paarden lopen, lekker ongezond...) Op de stal waar hij nu staat worden ze niet bespoten en eet hij ze ook niet...

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:35

Hier staan dingen die giftig zijn met foto's e.d

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... nl%26lr%3D

over de brandnetel:

Brandnetels bevatten vitamine C, calcium, ijzer, zwavel en silicium. Het helpt bij het verharen en werkt urinedrijvend en ondersteunt de reiniging.
Let op dat ze niet bespoten zijn of langs de weg hebben gestaan vanwege de uitlaat gassen e.d
Laatst bijgewerkt door doubledream op 08-06-05 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:43

Ik ga vanmiddag maar eens brandnetels plukken en ze te drogen leggen. Zo had ik het nog niet bekeken, maar wel een heel goed idee. Kan ik mooi een vooraadje aanmaken voor de winter.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:55

Anouar15 schreef:
Ik ga vanmiddag maar eens brandnetels plukken en ze te drogen leggen. Zo had ik het nog niet bekeken, maar wel een heel goed idee. Kan ik mooi een vooraadje aanmaken voor de winter.

Jammer dat je vlak bij hilversum woont. bij ons in het bos kan je wel brantnetel voer maken voor heel hilversum Tong uitsteken het bos staat er vol mee het is zelfs groter als 2 voetbalvelden. Ik ben altijd bang dat me paard midden in zo's brandnetel veld eraf gooit! gelukkig is dat nooit gebeurd!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:04

Ik trek ze uit en leg ze te drogen. Memuska vindt ze heel erg lekker, dus waarom niet - dan ben ik er gelijk vanaf Knipoog
Als je gaat spuiten moet je er rekening mee houden dat je paard een hele poos niet in de wei mag!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:10

Sugarmiss schreef:
Brandnetels zijn idd niet giftig, sterker nog; ze hebben een nierschonende funktie. Vandaar dat de meeste paarden ze graag eten. Maar niet als ze nog 'overeind' staan

die van mij dus wel Gestoord
bij onze longeercirkel staan er wat brandnetels omheen,als hij de kans krijgt gaat hij ze mooi op peuzelen hoor Vingers aflikken

wil het hem nooit laten eten omdat ik bang ben dat hetzelfde effect gebeurt als bij ons maar dan op de tong Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:16

naadje24 schreef:
wil het hem nooit laten eten omdat ik bang ben dat hetzelfde effect gebeurt als bij ons maar dan op de tong Nagelbijten / Gniffelen

Als dat zo zou zijn dan is hij of een hele harde óf hij heeft heel erge honger Lachen (of beide)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:21

Ik heb er heel wat geplukt, het weiland staat er vol mee. Nu liggen ze hier in de tuin te drogen. Zijn er eigelijk nog meer dingen die je kan plukken kan drogen? Vind het eigelijk best leuk. Het hooi wat Anouar krijgt zit ook vol brandnetels enzo, maar vind het leuk om te doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:23

doubledream schreef:
Jammer dat je vlak bij hilversum woont. bij ons in het bos kan je wel brantnetel voer maken voor heel hilversum Tong uitsteken het bos staat er vol mee het is zelfs groter als 2 voetbalvelden. Ik ben altijd bang dat me paard midden in zo's brandnetel veld eraf gooit! gelukkig is dat nooit gebeurd!

Hoezo jammer? Ik snap het niet helemaal... We hebben hier ook bos en weilanden enzo hoor.