zadel blijft te groot!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mara77

zadel blijft te groot!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 14:45

Hoi
Een vraagje:
Ik heb afgelopen winter een wintec zadel gekocht met verwisselbare boom. Hier heb ik nu inmiddels de smalste boom inzitten (geel) ,
maar nog zakt deze tijdens het rijden ( ongeveer 10 cm achter de boom ) op haar rug!!!
Ze heeft sinds een paar maanden een veulen waardoor ze toch behoorlijk wat afgevallen is desondanks flink bijvoeren. Dus dit zal later wel bijtrekken, maar voor nu is dit een groot probleem omdat ik niet kan rijden !!! Heeft iemand tips om het zadel toch passend te maken ??
Bedankt !!!

Groetjes !!

TheSam

Re: zadel blijft te groot!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:33

Misschien lukt het met een dikke schapenvacht ertussen.. of anders zonder zadel rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:43

10 cm achter de boom op haar rug zakken? zit daar dan geen enkele bespiering meer?
je zou misschien tijdelijk een lekkere dikke deken kunnen proberen, eventueel toch even een grotere boommaat erin om die dikke deken te compenseren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:53

Een te smalle boom zal de bespiering juist nog meer verminderen. Hou hier ook rekening mee.

En anders wordt het toch tijd voor een ander zadel.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:54

Eeuuhhh, als je zadel achter de schoft glijdt, is de boom dan niet te smal??? Volgens mij moet je juist een bredere boom proberen.

Of heeft ze misschien een holle rug waardoor hij naar achteren schuift/valt, dan moet je dat probleem proberen op te lossen met een pad.

Succes in ieder geval

Mara77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:34

Hij glijd niet naar achter, maar langs haar wervels loopt het nu erg steil door weinig "vulling en bespiereing" waardoor de kussens te ver over haar rug zakken, zodat het bovenste gedeelte ( de boom ) op haar wervels komt. haar rug is nu net een omgedraaide V.
Wel moelijk te omschrijven haha

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:39

Ik kan me er weinig bij voorstellen, je kunt zeker geen foto plaatsen ervan? Niet mee gaan rijden iig, als het zadel op de wervel ligt, dan is het erg pijnlijk voor de pony.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:15

Ik snap hem, dan is denk ik een zadel met teruggesneden kamer een uitkomst is. ( plingpling, kassa ) Rolleyes

of een speciaal (gel?)pad (weet de naam niet), waardoor het zadel iets hoger komt te liggen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:16

ik denk dat je kussens gewoon te dun zijn nu.
je kan het tijdelijk proberen met een dik deken.
bijvoorbeeld een wollen plaid dubbelvouwen ofzo.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:42

willem heeft standaard zo'n rug. zijn ruggengraat steekt ongeveer 5 cm uit tot aan zijn kruis. zijn rugbespiering komt nooit meer terug.
ik heb zelf ook een wintec met de smalste boom(zou nog wel smaller mogen op zich) en daar gaat het redelijk mee, maar ik moet altijd met een lamsvel eronder rijden, om de druk goed te verdelen. hierdoor komt mijn zadel ook een stukje hoger te liggen waardoor de de ruimte van tot achter het zadel gewoon vrij blijft liggen. en zo gaat het heel goed. is ook een tip die van rijs me heeft gegeven.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:47

ik heb een speciale onderlegger die het achterste gedeelte van het zadel ophoogt kun je kopen bij divoza voor 15 euro dacht ik zijn zeer fijne dingen lijkt op een tennisracet ik denk dat jouw paardje ook indd een zadel nodig heeft met een terug gesneden kamer als ik dat zo hoor die hebben achter de kussen hoger opgevuld als een normaal zadel waardoor het achter hoger ligt en beter voor je paardje is

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:01

het is niet alleen aan de achterkant bij haar.
maar over de gehele rug, dan is zo'n tennisracket ding geen oplossing

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:33

en het gaat helemaal niet om opvullen, want zover kan een zadel niet eens opgevuld worden. als dat toch eens kon dan waren mijn problemen over.

teruggesneden kamer werkt ook niet. het gaat om de plek 10 cm van de boom af, neem je een teruggesneden kamer dan zaj je een cm of 5 winnen, maar dan zit je nog met die 5 cm erachter die nou net het probleem zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 01:24

Ik heb hier nog een speciale Wintec onderlegger uit België. Is van een soort neopreen (wit) en hoogt op aan de voorkant.

Je zou m van mij mogen overnemen, want ik gebruik m toch niet. Zou ik alleen wel heel goed moeten zoeken Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:32

Mara77 schreef:
Hij glijd niet naar achter, maar langs haar wervels loopt het nu erg steil door weinig "vulling en bespiereing" waardoor de kussens te ver over haar rug zakken, zodat het bovenste gedeelte ( de boom ) op haar wervels komt. haar rug is nu net een omgedraaide V.
Wel moelijk te omschrijven haha

Dat klinkt alsof de kamer te breed is (de kussens onder het zadel te ver uit elkaar liggen). Het zadel mag ABSOLUUT niet op de wervels steunen.

Gelukkig geef je zelf aan dat je een oplossing zoekt. Lachen Ik denk -aan wat je beschrijft, maar misschien begrijp ik het niet goed- je het beste een nieuw zadel kunt kopen.

Een drukkend zadel op de wervels is echt pijnlijk en kan vervelende blessures veroorzaken. Misschien is het verstandig een osteopaat de rug te laten nakijken?

Mara77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 13:57

Citaat:
Dat klinkt alsof de kamer te breed is (de kussens onder het zadel te ver uit elkaar liggen). Het zadel mag ABSOLUUT niet op de wervels steunen.

Bedankt allemaal voor jullie tips!
Daar lijkt het wel op, dat de kussens te ver uit elkaar liggen op het moment. Op het moment rij ik met het zadel van iemand anders welke gelukkig wel goed ligt! Mijn eigen zadel ligt helaas dus even in de kast, maar er is hoop, ze begint gelukkig al weer wat aan te komen ( extra bijvoeren en lekker de wei op !!!)
Dus hopelijk als die dikke teddy van een veulen, (welke dus wel fantastisch groeit !!) er af is dat we dan weer met onze eigen spullen aan de slag kunnen!!

Thanx xx