Halsbespiering hoe krijg ik die er (snel) op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Halsbespiering hoe krijg ik die er (snel) op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:34

Mijn 3jarige pony word op de keuringen elke keer afgezeken op haar hals, er mag idd wat meer bespiering op , ze staat nu voor de kar, een poosje, en dat gaat goed, heb haar wel eens gelongeerd, en ga dat nu weer oppakken. Had haar vorige week bijgezet, en dat gaat goed... nu heb ik gehoord dat ik die bijzet flink strak moet zetten, net iets achter de teugel.

VOOR DE DUIDELIJK HEID, IK HEB DIT NOG NIET GEDAAN!

Wie heeft er tips hoe ik er'een mooie bespiering op krijg?

VValar

Re: Halsbespiering hoe krijg ik die er (snel) op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:39

Lang en laag trainen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:42

Ten eerste: ik vind het wel heel negatief om te stellen dat je paard op keuringen wordt 'afgezeken'. Hij zal heus wel kritiek of bemerkingen krijgen, maar zo'n keuringscommissie staat daar niet om jouw paard 'af te zeiken'.

Ten tweede: degene die jou heeft aangeraden die bijzet maar eens 'flink strak te zetten' moet zelf maar wat rondjes gaan rennen met zijn nek en hoofd 'flink strakgetrokken' in een onnatuurlijke kronkel.

Mijn advies: zoek een betrouwbaar iemand die jou IRL hierbij kan helpen en daarbij het paard in zijn waarde laat. Bespiering kweken is niet iets wat je even SNEL tussendoor doet en al helemaal niet onder dwang. Spieren zet je er namelijk niet zomaar op, dat is levend weefsel dat de tijd moet krijgen om zich te ontwikkelen. En dat doe je door gerichte training die je niet leert vanaf een computerscherm.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:47

Amen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:53

Helemaal met Karin eens, wees voorzichtig met wat je doet.

Wat mijn paard heeft geholpen is Subli EnergieKern Mix voeren. Ik voer ongeveer 150 gram in 2 porties. Longeerde regelmatig met pessoa lang-laag methode. Dus de pessoa tussen de benen vastmaken en goed over de rug laten lopen. Rustig opbouwen en zorg dat je de spier boven aan de hals ziet aanspannen, zorg voor rust en aanspanning.
Het beste iemand die ervaring met longeren er bij halen om te weten dat je het goed doet. Spieren opbouwen kost tijd,en ga er maar van uit dat je minstens 2 a 3 maanden bezig bent om resultaat te zien.

Ik laat ook van mijn paard rondjes lopen zonder bijzet in een kleine bak, hij loopt dan opgericht en je ziet zijn spieren bewegen. Hij gebruikt dan zonder dwang zijn bovenlijn bespiering, veel tempowisselingen en overgangen.

Niet elk paard is even bespierd, sommige paarden hebben meer aanleg tot het vormen van spieren.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:42

Ik ben het helemaal met Karin eens! Een jury heeft heus wel zijn redenen om je paard een bepaald punt te geven! Ze zijn er niet enkel om je "af te zeiken".
Bespiering kan je er niet 'snel" op krijgen, daar moet je aan werken. En dat van die bijzet, dat iemand het nog maar overwéégt, daar kan ik niet bij...

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:00

Karin Haha! ben het er ook helemaal mee eens.

En snel trainen voor bespiering heeft geen nut. Snel is zelfden goed Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:03

Karin schreef:
Ten eerste: ik vind het wel heel negatief om te stellen dat je paard op keuringen wordt 'afgezeken'. Hij zal heus wel kritiek of bemerkingen krijgen, maar zo'n keuringscommissie staat daar niet om jouw paard 'af te zeiken'.

Ten tweede: degene die jou heeft aangeraden die bijzet maar eens 'flink strak te zetten' moet zelf maar wat rondjes gaan rennen met zijn nek en hoofd 'flink strakgetrokken' in een onnatuurlijke kronkel.

Mijn advies: zoek een betrouwbaar iemand die jou IRL hierbij kan helpen en daarbij het paard in zijn waarde laat. Bespiering kweken is niet iets wat je even SNEL tussendoor doet en al helemaal niet onder dwang. Spieren zet je er namelijk niet zomaar op, dat is levend weefsel dat de tijd moet krijgen om zich te ontwikkelen. En dat doe je door gerichte training die je niet leert vanaf een computerscherm.

100% een met Kaar.
Harlopers zijn doodlopers, zeker wat bespiering betreft. Je paardje is pas 3 en heeft nog een heel leven voor zich om zich te ontwikkelen. Ga in godsnaam niet NU al met bijzet en dat soort sjit lopen rotzooien als je niet weet wat voor effect dit heeft op het lichaam.
Begin gewoon rustig met inrijden en dan komt die bespiering als je correct rijdt vanzelf.

Verder lees ik uit je bericht dat je een merrie hebt, die hebben zowizo minder aanleg om snel een gespierde bovenlijn te krijgen.

Een jury staat je paard echt niet af te zeiken maar benoemt de minder goede en goede kanten van je paard, verder kies je er zelf voor om voor die keurmeesters te verschijnen dus moet je die evt kritiek ook kunnen dragen.

Neem gewoon lekker je tijd en kijk hoe ze er volgend jaar bij staat. Neem gedegen les van een goede instructeur en dan komen die spieren echt vanzelf wel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:35

Ook ik ga met Karin mee. Als je wilt dat je paard hoger gaat scoren op de keuringen, laat het trainen daarvoor en het voorbrengen zelf dan over aan iemand die weet waar hij/zij mee bezig is. Kans groot dat je paard dan beter uit de keuring komt (en dat je bankrekeningsaldo een stuk lager is.)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:23

ok, nou ja misschien een beetje over dreven uitgedrukt, maar weten jullie wat het is, iedereen die mijn paardje ziet, is meteen verkocht! ze ziet er zo leuk en lief uit, en dat is ze ook.... En elke keer komen ze met het comentaar, dat haar hals te dun is, oren te lang, hoofd te groot ect. ect. ik wil ook alles zeker rustig opbouwen en wil zeker niets overhaasten, en ik ga nog niet beginnen met inrijden, daar mag ze nog een jaartje denk ik mee wachten. Lachen Maar zoals ik al zei, ik heb nog nooit echt serieus bijgezet, en zou er dus graag tips over willen! even duidelijk uitleggen SVP! De vorige keer liep ze mooi ontspannen, deed haar neusje omlaag, en op een gegeven moment na wat rondjes, werd ze wat compacter leek wel, ze ging uit zich zelf iets na gevelijker lopen,

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:19

Je zei dat ze 3 is?
Het is jammer dat ik niet thuis ben nu, maar mijn merrie had als 3 jarige ook een iel halsje.
Nu krijg ik al snel als commentaar dat ze een hengstenhals heeft. Bedenk ook dat het beetje nog in de groei is. Haar spieren en pezen zijn nog volop aan het ontwikkelen. Wees alsjebliefst verstandig en geef haar 1 a 2 jaar de tijd om rustig uit te groeien.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:35

Bedankt allemaal voor de tips! ik wil het echt allemaal zo goed mogenlijk doen, moet ik w88, is dat ook prima, Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:27

idd, gewoon lekker rustig aan doen, dat komt vanzelf wel. succes! en trek je er niets van aan als ze zo negatief doen, ik bedoel, welk jong paard heeft nou een megagetrainde nek???

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:12

helemaal gelijk in, paarden waar de vroeg mee gerotzooid wordt, krijgen op latere leeftijd veel problemen qua beweging e.d.
xxx eventinggirl (tipje: heb geduld met je paardje, dat is super belangrijk!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:53

ja, niets willen overhaasten. dat is lichamelijk niet goed, maar ook geestelijk! succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:03

Als je wilt kun je haar best met een losse bijzet longeren, maar doe dit onder toeziend oog van iemand die vaker met jonge paarden traint en dus precies weet wat je wel en wat je niet moet doen. Door zelf dingen te gaan doen, verpest je misschien meer als dat het je paard goed doet. Geef het dan gewoon de tijd. De halsbespiering komt vanzelf als je over een tijdje met haar gaat rijden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 08:33

tja helaas sta ik helemaal alleen, en veel mensen weten"hoe het moet" maar zoals het hier boven al staat, blijkt dat de meeste mensen DENKEN dat ze het weten, ik denk dat ik er nog wel even mee wacht en alles rustig opbouw, ze staat nu lekker voor de kar, en daar gaan we gewoon mee verder, maar nogmaals, alle tips zijn nog steeds welkom!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:48

goedzo, lekker rustig aan doen! die spieren komen vanzelf wel!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:55

qt_shetties schreef:
...ik denk dat ik er nog wel even mee wacht en alles rustig opbouw...

OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:25

Als je overhaast en niet goed weet hoe je je paard zijn hals moet laten gebruiken, kun je een onderhals gaan kweken. Dat is pas lelijk en niet zomaar weg te werken. Een paard wordt zo ook megasterk.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:46

dat doe je niet even snel maar bij mijn paard is het veel beter geworden door lang en laag aan de teugel te rijden, iets langere teugels dan normaal, dat ze lekker de ruimte heeft om lager te gaan met haar kopie...

gr. roos