Hoe groot wordt mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Hoe groot wordt mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:50

Hoi allemaal,

Sinds november heb ik mijn eerste eigen paard, Lio.
Voor de verzekering is haar schofthoogte toen nog eens gemeten, want op haar papier stond dat ze 1.60m was.
In november meette ze 1.63 en heb haar sindsdien niet meer opgemeten.

Ze is 4 jaar geworden in mei en in april van dit jaar bevallen van een merrieveulen. Nou heb ik gehoord dat een dracht de groei in hoogte/lengte bij een merrie kan beperken. Is dat zo?

Paarden groeien over het algemeen tot hun 6e jaar.

Hoe hoog denken jullie dat ze zal worden?

Bedankt!

denice

Re: Hoe groot wordt mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:24

ik denk 165 cm. en maak je niet druk over verkeerde info op een papier. bij mij staan ook verkeerde aftekeningen op papier. omdat mijn merie eerst een grijze was en steeds lichter is geworden en nu dus bijna helemaal wit.
groetjes denice!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:27

denk ook ongeveer 1.65

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:45

Er is een simpel truukje dat meestal klopt:

1.
Pak een halstertouw ofzo en plaats je hand (A) met longe aan de kogel(zo heette dat dacht ik, ik bedoel in ieder geval het eerste gewricht dat je tegenkomt vanaf de hoef).

2.
meet nu de afstand van de kogel tot de elleboog(uitsteeksel van het been bij de singel)met de longe.

3.Herpak je longe zo dat je hand (A) nu bij de elleboog is en waar je longe stopt in de hoogte is hoogstwaarschijnlijk zijn definitieve schofthoogte.

Tis warrig uitgelegd maar ik hoop dat je het begrijpt(in't echt is het heel makkelijk om het even te laten zien).

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:49

euhm Bloos ik doe dat met de longe(daarom staat er longe) maar das natuurlijk niet echt duidelijk als ik mijn verhaaltje met halstertouw begin.

Niet op letten: mijn hoofd is volgestampt met "studeersel" dus logica is eruit Knipoog

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 14:22

Ik zal het eens uitproberen wizewo. Ik had dat trucje ook over jaarlingen gehoord. Ik zal eens wat er bij mijn paard uitkomt.

Vanaf welk gedeelte van de schoft moet je eigenlijk naar beneden meten? Het hoogste punt, dus waar de manen beginnen???

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:51

Ik meet net naar boven toe Bloos maar ja het hoogste deel net achter de manen lijkt me juist in het verlengde van haar been denk ik.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:38

nou ik zal binnenkort maar eens om de echte meetstok van een vriendin van me vragen. Ben wel benieuwd!