welk nut heeft dit bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

welk nut heeft dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 10:41

Hoi,
Ik heb pas een nieuw paard (KWPN ruin van 5), en daar had ik het hoofdstel bij gekregen. Nou vroeg ik me alleen af wat dit voor bit is, en waarvoor het specifiek gemaakt zou (kunnen) zijn..
Of het een speciaal doel heeft ofzo..
Ik heb op internet een plaatje ervan gevonden..
Afbeelding
Die koperachtige dingen, die kunnen 'draaien' en hij knabbelt er ook graag aan (als hij gewoon stilstaat, en ik ernaast ofzo, niet tijdens het rijden)
ik heb ook gewoon een gebroken trensje erbij gehad, omdat je hier dus blijkbaar niet mee op wedstrijd mag..

Ik zou graag weten waarom..
-xXx- Lissy
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-06-05 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

senga

Re: Nut bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:52

dit noemen ze een bitmet rolletjes,dit zorgt ervoor dat je paard een betere speekselvorming krijgt,dus niet dood in zijn mond is.voor zover ik weet mag je hier gewoon mee starten,maar correct me iff I'm wrong

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:44

Wendy (daar hebben we hem van gekocht) zei dat je met dit bit niet mocht starten..
Ik heb er zelf totaal geen verstand van, heb altijd met een gebroken trensje gereden..
Maar betere speekselvorming joh?
Maar in ieders geval, bedankt voor je reactie Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:46

het is inderdaad een rollenbitje en je mag er niet mee starten op officieele wedstrijden

EnelyaT

Re: welk nut heeft dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:57

sandr0, weet je ook waarom dat zo is??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:19

Ik dacht dat het rollenbit was dat het paard het bit niet vast kon pakken, omdat die rolletjes rollen hebben ze er geen grip op. Speeksel zal ook wel extra aangemaakt worden met zo'n bit, maar ik heb altijd geleerd dat zo'n bit was tegen het vastpakken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:23

Ja, maar vastpakken doet hij alleen met de teugels Clown
Is er geen site waarop je zoiets kunt vinden ofzo, dan hoef ik jullie niet lastig te vallen Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:28

MissEvil schreef:
Ja, maar vastpakken doet hij alleen met de teugels Clown

Misschien wel omdat ie het niet anders kan omdat hij zo'n rollenbit heeft? Knipoog

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:28

op divoza staat dit bij dit bit: gecombineerd met koperen rollen, welke de speekselhuishouding extra stimuleren en dus het kauwproces bevorderen.

senga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:33

klopt wat vastpakken kan alleen als de ruiter de teugels vast heeft,er is geen bit die dat kan verhelpen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:09

waarom je er niet mee mag starten is omdat een bit wat uit meerdere materialen bestaat (dus in dit geval koper en RVS) met elkaar reageert en in weze kleine stroomstootjes afgeeft, vergelijkbaar met een stukje aluminium folie op je vulling

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:17

Dit is geen vriendelijk bit. Mij is geleerd dat door de combinatie koper/rvs/speeksel stroomstootjes ontstaan. Een paard zal het bit dan niet graag vastpakken nee, maar op goed contact met de mond hoef je ook niet te rekenen.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:29

ik heb een dubbelgebroken bitje met een koper stukje in het het midden, geeft dat stroom stootjes?
mag het hopen van niet, wou jou juist een vriendelijk bit Clown

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:31

euh ik heb ff geen zin om t op te zoeken maar zover ik weet mag je tegenwoordig wel weer met een bitje met twee metalen rijden op concours....sterker nog...ik doe t zelf altijd
de rolletjes zijn idd om de grip op t bit te verminderen voor t paard en de verschillende metalen zorgen idd voor extra speekselvorming...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:57

Maar hij pakt het andere bit (gewoon een gebroken trensje) ook niet vast.
En is het serieus geen vriendelijk bit? Want dan ga ik heb alleen nog maar rijden met het gebroken trensje, want ik ben niet van plan onvriendelijk in de mond te zijn/worden..

Dus het zou zijn voor grip, en speekselvorming?
Hmms.. Ik dacht dat hij het gewoon lekker vond om op te kauwen.. Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:41

Met dit bit mag je idd niet starten. Je mag niet uitkomen op wedstrijden met een bit waarvan het monddeel uit twee verschillende legeringen (soorten metaal) bestaat.

Dit bit heeft als functie dat het meer speeksel aanmaakt in de paardenmond.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:44

Ik dacht altijd dat de rolletjes waren tegen het vastpakken en het koper voor bevordering van de speekselaanmaak. Maar over stroomstootjes e.d. heb ik ook al meerdere verhalen gehoord.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:29

Nouja, wat is niet vriendelijk? Ik heb jamaica een keer met dit bit gereden omdat ik zelf de sleutel van mijn kast was vergeten (en dus even een hoofdstel geleend waar dit bit aanzat) en ik heb zowel positief als negatief geen verschil gemerkt op haar 100% RVS trens

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:11

Met deze D-trens met koperen rolletjes mag gwaoon gestart worden, bel de KNHS maar op, het bevorderd idd de speekselvorming (het paard gaat ermee spelen en daardoor ontstaat er een ebterspeekselstimulering waardoor het paard meer KAN gaat schuimen, en makkelijker te rijden is

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:11

betere speek...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:07

dat van die stroom of te wel schokjes is niet waar dit bit is speciaal gemaakt voor paarden die dood zijn in de mond oftewel het paard reageerd niet vlug genoeg en onspannd niet op het bit.
de rollers zijn er voor dat het paard als hij met zijn tong er over heen gaat de koper smaak extra word vrijgegeven en dus binnen krijgt door dat het paard dit lekker vind blijf hij dit doen en dit verbeterd de aanleuning mits er goed mee gereden word maar let op als de rollers gaan slijten kan het paard zijn tong er tussen krijgen wat natuurlijk zeer pijnlijk is met dit bit mag gewoon gereden worden op wedstrijden

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:54

de berichten zijn nogal tegenstrijdig... zou je dit niet kunnen vinden op knhs site?

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:28

Heb even op de site van knhs gegeken en het volgende gevonden:

De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn.
Een trens waarvan het mondstuk aan beide kanten licht naar voren gebogen is (geen tongboog) en aan elkaar wordt verbonden door een cilindervormige tussenschakel is toegestaan.
Een trens met een roterend mondstuk is toegestaan.

Maar of dit ook van toepassing is op jou bit? Daar kon ik verder niks over vinden? misschien is even bellen/mailen met het KNHS een optie? Die kunnen het je vast wel vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:35

Ja je kunt het vinden op de site van de knhs ( www.knhs.nl )
Maar weet het ondertussen zo ook wel uit mijn hoofd

Met geen 1 rolletjes bit mag je starten, ook niet met degene die uit 1 soort metaal bestaat.
Dus ook met deze mag je niet starten
Want hij staat niet op de lijst met toegestane bitten.

Het was idd zo dat je met verschillende soorten metaa in de mond niet mocht starten, dit staat helaas niet meer zo in het regelement.

Het kan idd dat rvs, koper en speeksel kleine stroomstootjes geeft.
Hierdoor laat het paard graag het bit los en gaat ook kauw beweginen maken. Maar niet doordat hij het als prettig ervaart.

Zelf zou ik dus ook niet zomaar een bit met 2 metaal soorten in het paard zijn mond stoppen, ook al staat daat niets meer van in het reg.