Iemand ervaring met A - Symetrische Beugels ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura123

Iemand ervaring met A - Symetrische Beugels ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 10:03

Hey

Ik vroeg me af heeft iemand toevallig ervaring van het rijden emt
A-Symetrische beugels ?? Ik bedoel daarmee ook zitten ze fijn, krijg je er klachten over ( miss pijn in de knie ofzo ), want ik heb ze een paar dagen gelden gekocht, 1 x mee gereden en ze zitten wel fijn..

wat is jullie mening/ervaring ??

Laura123

Re: Iemand ervaring met A - Symetrische Beugels ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 10:23

Afbeelding

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:51

Ik rij er sinds 2 jaar mee en het bevalt mij uitstekend. Nu hoef ik er in ieder geval niet meer bewust aan te denken om mijn hakken uit te drukken omdat dat nu door deze beugels bijna 'vanzelf' gaat.
Het enige lastige is als je je beugel een keertje kwijt raakt, hij draait en je dan je voet er weer in doet..... dat zit niet echt fijn Knipoog

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:53

flettie schreef:
Het enige lastige is als je je beugel een keertje kwijt raakt, hij draait en je dan je voet er weer in doet..... dat zit niet echt fijn Knipoog

Maar dat heb je met gewone beugel ook, want de riem moet wel op de goede manier gedraaid zijn.

Ik heb een paar jaar geleden bij m'n opa in de kelder de oude beugels van m'n moeder gevonden.
A-symetrische beugels van Stübben. Ze zien er nog perfect uit terwijl ze nu toch al zo'n 20 jaar oud zijn. De leeftijd is er niet aan te zien, ze zijn net zo mooi als de beugels aan m'n springzadel van een jaar oud.
Ik rij nu al 4 jaar met deze beugels dus ik weet eigenlijk niet beter, ik vind ze heel fijn.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:57

Ik zweer bij deze stijgbeugels! Ik rijd er altijd mee, ik vind ze veel fijner en mijn voetligging is er ook een stuk beter in. In het begin voelt het misschien wat vreemd maar echt pijn in je knieën zul je er niet van krijgen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:09

Ik vind ze ook heel fijn. Rijd er nu niet meer mee omdat er aan het zadel van m'n vz-paard toevallig gewone beugels hangen, maar ze zijn echt super !!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:17

Roxje schreef:
flettie schreef:

Maar dat heb je met gewone beugel ook, want de riem moet wel op de goede manier gedraaid zijn.

Van die gedraaide riem lig ik niet zo wakker van en daar rij ik dan gewoon mee door. Het lastige is dat je bij een gedraaide A-symetrische beugel dan de lage kant aan de buitenkant hebt zitten in plaats van aan de binnenkant. Dus dan worden je hakken niet naar binnen en beneden uitgedrukt maar naar buiten en beneden. En dat rijdt best wel lastig Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:21

ik heb ze zo'n half jaar gehad en wil ze niet meer terug

ik had er geen plezier van.....me voet/beenstand/hak uitdrukken werd er niet beter van en ik verlies vaak genoeg nog een beugel (en blijf vrolijk verder rijden) maar ze bleven altijd gedraaid terugkomen Boos!
dus moest ik speciaal gaan stoppen om ze te draaien >;)

ik heb nou weer gewone rechte.....heerlijk Haha!

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:44

Niet iedereen draagt het de beugels het zelfde. De 1 doet de lange kant naar buiten en de ander de lange kant naar binnen.

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 16:25

Roxje schreef:
Niet iedereen draagt het de beugels het zelfde. De 1 doet de lange kant naar buiten en de ander de lange kant naar binnen.

echt waar ?? waarom zouden er mensen zijn om de korte zijde aan de buitenkant te dragen ?? enne ik wist trouwens neit dat die beugels er 20 jaar gelden ook al waren wouw Haha!

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 16:30

@ Dickie :: >>> hoezo vreemd ?

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:13

Ik heb ze ook al een tijd. Ik heb de korte kant aan de buitenkant van m'n voet, dan heb je een beetje hetzelfde effect als met schuine beugelblokjes. Ik vind ze ideaal.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:38

Ik heb weer de lange kant aan de buitenkant. Zo zie ik de "top"ruiters er ook altijd mee rijden en het is mij zo geleerd.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:44

Ik heb er ook wel eens mee gereden, Maar ik heb toch liever gewoon rechte. Ik denk dat de lange zijde aan de buitenkant moet, anders heb je toch geen mooie hak-uitdruk? Want als je de korte zijde aan de buitenkant doet staat je voet een beetje schuin Verward

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:39

ik had vrpeger gewoon schuine blokjes, maar vond er eigenlijks niks aan

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:22

@Laura123: Het voelt vreemd in die zin dat je stijgbeugels anders vallen dan met gewone. Dat voelt iets anders aan, ik moest er de eerste keer een beetje aan wennen en de spieren in mijn benen ook wel. Verder vond ik het direct al 100x fijner.

Ik heb ze ook met de lange kant naar buiten en heb eigenlijk nog nooit iemand met de korte kant naar buiten zien rijden. Dan vallen ze erg schuin net als met blokjes idd, terwijl volgens mij het idee van asymmetrische stijgbeugels is dat ze juist de "schuinheid" (om het zo maar te noemen) van gewone stijgbeugels opheffen.

Zoals flettie zegt worden je hakken ook wat naar buiten en beneden gedrukt, dat lijkt me juist de bedoeling. Ik heb de neiging om teveel de tenen naar buiten te hebben en dat wordt met de asymmetrische beugels juist een stuk verbeterd.

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 12:33

maar ik denk dat als je schuine blokjes in de A-symetrische beugels doet , het helemaal niet meer fijn te rijden is.. Knipoog

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:43

Lijkt me ook niet dat je nog schuine beugelblokjes in deze beugels doet Verward

Ik zal het eens uitproberen met de lange kant naar buiten, ben benieuwd Lachen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:49

Maar waarom dan niet gewoon schuine beugelblokjes in gewone beugels doen ? Krijg je toch hetzelfde effect ... ?

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:15

ik bedoel niet schuine blokjes in assymetrische, maar schuine is gewone beugels dan heb je het zelfde effect

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:23

Ja dat bedoel ik ook Knipoog Maar wat is dan nog het voordeel van asymmetrische beugels ? Blokjes zijn nl. goedkoper en makkerlijker te verwisselen Tong uitsteken

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:26

Ik vind deze beugels persoonlijk niet fijn zitten. Mijn enkels gaan er pijn van doen.

Of je de lange kant aan de binnen of buitkant hebt, hangt er maar net vanaf wat je wilt corrigeren. Staan je tenen te ver naar buiten, dan wil je ze naar binnen hebben en andersom.

Ik vind wel dat als je het nodig hebt om met zulke beugels te rijden en dat fijn vindt, dat de beugels mooier staan dan die scheve blokjes in normale beugels. Het valt gewoon minder op.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:53

voor mij waren die a symetrische beugels geweldig ik heb hele zwakke {lees soepele} enkels en door deze beugels knikken ze niet meer dubbel dus ik kan nu mijn hask veel beter uitdrukken doe ik dat met gewone beugels met schuine blokjes gaat mijn kan naar buiten en knikt mijn enkel en dit is zeer pijnlijk hahahahaha

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:07

Dickie schreef:
@Laura123: Het voelt vreemd in die zin dat je stijgbeugels anders vallen dan met gewone. Dat voelt iets anders aan, ik moest er de eerste keer een beetje aan wennen en de spieren in mijn benen ook wel. Verder vond ik het direct al 100x fijner.

Ik heb ze ook met de lange kant naar buiten en heb eigenlijk nog nooit iemand met de korte kant naar buiten zien rijden. Dan vallen ze erg schuin net als met blokjes idd, terwijl volgens mij het idee van asymmetrische stijgbeugels is dat ze juist de "schuinheid" (om het zo maar te noemen) van gewone stijgbeugels opheffen.

Zoals flettie zegt worden je hakken ook wat naar buiten en beneden gedrukt, dat lijkt me juist de bedoeling. Ik heb de neiging om teveel de tenen naar buiten te hebben en dat wordt met de asymmetrische beugels juist een stuk verbeterd.

Ik heb dus altijd de korte kant aan de buitenkant waardoor ik mijn hakken beter uitdruk. Ik heb met normale beugels nogal de neiging om mijn hakken op te trekken tijdens het drijven. Gisteren eens geprobeerd te rijden met de korte kant aan de binnenkant maar dan val ik dus gelijk weer in mijn oude gewoonte: hakken optrekken Haha!
Ik heb nogal korte pootjes en een (voor mijn korte pootjes en lengte: ik 1.57 m. mijn paard 1.54 m.) groot paard. Dus voor mij is het belangrijk dat ik mijn been lang maak en met mijn kuit drijf en niet met mijn hakken. Dit bereik ik door de korte kant aan de buitenkant te hebben. Dat mijn kapstokken daarvan niet verdwijnen vind ik bijzaak. Met mijn korte pootjes en die dikke buik van mijn paard is dat toch een hopeloze zaak Haha!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:49

Ook ik kreeg/krijg (?) er pijn in mijn enkels van, maar als ik er zo bij na denk weet ik ook niet meer welke kant in buiten had, misschien wel de verkeerde hoor. Het is alweer 2 jaar geleden dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen, ze liggen nu dan ook werkloos in de kast.