Model badkuip; goed te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Model badkuip; goed te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:55

Ik ben me een beetje aan het orienteren op een wat groter paard (niks is zeker hoor Haha! ), en kom hierbij enkele leuke exemplaren tegen.
Nu heeft mijn instructeur een leuke schimmel staan, zit een ontzettend leuke kop op, maar zijn rug heeft het model badkuip. Hier schrok ik best wel van omdat ik dus niet gezien had toen hij gezadelt in de les liep, was wel een beetje een tegenvaller dus Bloos .
Wat zijn nou de nadelen van zo'n rug? Ik zoek een paard om verder te komen in de (dressuur)sport, is dat wel te verzamelen?
En het zadel? Daar is zeker ook niks passends voor te vinden?
Wie heeft er hier ervaringen mee?

Kleintje

Re: Model badkuip; goed te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:01

Model badkuip.. ligt eraan hoe die is.
Karperrug? Of hoge schoft, weke rug en een hoog kruis?
In principe hoeft een weke rug geen probleem te zijn en heb ik liever een wat weke rug dan een hele strakke.
En zolang het kruis niet hoger is dan de schoft moet het paard kunnen gaan zitten...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:02

wat een toeval.. hier wou ik ook net een topic over starten.. over paarden met een holle rug (tenminste ik neem aan dat je dat bedoeld..) Ik wil ook wel eens weten hoe iedereen hier over denkt..

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 10:47

Oei, wat voor type durf ik niet te zeggen, zijn kont en schoft zijn normaal, alleen zit er tussen in inderdaad een 'kuil' die je (bijna) niet ziet met zadel er op.
Ik zal eens kijken of ik vandaag of morgen een foto kan maken, of heeft iemand voorbeelden?

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:51

ik ken een paard met een dergelijke rug. Hele hoge schoft, hele weke rug en een redelijk hoog kruis. Met zadel zie je het bij dat paard ook, er is dan ook bijna geen zadel te vinden wat goed past. Er liggen nu allerlei dingen onder het zadel. Paard loopt nu op M niveau en het is goed te verzamelen. Het is alleen een paard wat heel veel staakt, maar of dat nu door de rug komt?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:10

Afbeelding
Holle, weke rug

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:12

Wat ik overigens wel belangrijk vind, dat is hoe de lendenen dan zijn. Die wil ik dan wel ontwikkeld zien. Indien het ook weke lendenen zijn, dan pas ik liever.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:50

Nicolletje schreef:
Afbeelding
Holle, weke rug

Nee, het paard waar ik het over heb heeft het nog een stuk erger. Het lijkt ook in een voort van V-vorm te lopen, ik zal proberen zo snel mogelijk een foto te maken, het is namelijk qua karakter een enorm leuk paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:56

bij ons staat een paard die door haar rug heen gegaan is en ook zo een extreme holle rug heeft had ik nog niet eens gezien en dacht dat ze stokoud was maar ze is net pas 5 of 6 Bloos ze heeft nergens maar dan ook nergens last van en ze moet heerlijk rijden wat ik van anderen vernomen heb Bloos

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:00

Ik rij dnu ook een paard met een hele holle en lange rug. Ze is Z-springen en Z-dressuur geweest en na een peesblessure pak ik haar nu weer op. Ik rijd wel altijd lang, laag en rond in voor een goed ruggebruik, doorzitten is best moeilijk omdat ze haar rug gauw vastzet.......

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:04

Het is in ieder geval moeilijker om zo'n paard fijn over de rug te rijden dan een paard met een normale rug. Verder zie je bij dergelijke paarden vaak problemen zoals staken omdat ze pijn hebben doordat de doornuitsteksels dicht bij elkaar zitten.
Mocht je het paard kopen zou ik overwegen om rugfoto's te laten maken bij de aankoopkeuring.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:41

Als de rug erger is dan op de foto, dan zou ik haar niet aanschaffen.
Er zijn meerdere leuke karaktervolle paarden te koop die dat probleem niet hebben.