moeilijk welke stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samantha5

moeilijk welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 07:44

Al 4 jaar kom ik op de boerderij waar ik nu sta met Niek. Altijd leuk onder elkaar, nooit echt ruzies. Ik ben er begonnen met een verzorgpaard, maar omdat de stalling niet te duur was en ik mijn baantje kreeg op zaterdag hebben mijn ouders Mystery voor mij gekocht. Helaas is Mystery weg gegaan na 2,5 jaar en heb ik Niek er voor terug gekocht. Al sinds dag 1 wist ik dat het onderhoud en de rest op onze eigen schouders neerkwam. Voerbeurten onderling regelen, land onderhoud, stro- hooi zelf regelen enz. Geen probleem je bent nog jong en je hebt veel tijd.

In de loop van de jaren is het steeds meer geworden, zo kwam er een extra voerbeurt bij en heb je nou 2,5 voerbeurt in de week. Land onderhouden kost ook steeds meer tijd, want het onkruid groeit als kool. Kortom je bent meer bezig met het onderhoud van de hele boerderij als met je paard.

Nu ben ik gisteren voor een andere stal gaan kijken. Het is een boederij en er staan nu 23 paarden. (best veel vind ik bij ons staan er maar een stuk of 11) Er word gevoerd voor je en de paarden worden in de zomer buiten gezet. Je hoeft dus alleen je stal te mesten, je paard uit het land te halen en de rest van je tijd met je paard bezig te zijn. Er zijn 2 rijbakken, uitrijmogelijkheden blijven het zelfde, is een losgooibak, een longeerbak een goede spuitplaats een een solarium.

Ik vind de stap zo moeilijk om te zetten. Gewoon omdat ik op deze boerderij gewoon me eigen stekkie heb en je met iedereen goed op kan schieten. Ik ga dus niet weg, omdat er problemen zijn.

Wat zou jij doen?

Angela

Re: moeilijk welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:47

Ik zou naar de andere boerderij gaan. Je bent daar voor je paard, niet om de boer te helpen. Omdat je bij de andere boerderij niet zoveel buiten je paard om hoeft te doen, is er zoiezo een kleine kans dat je ergens ruzie om krijgt....

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:00

ik zou gaan. Uiteindelijk heb je een paard om daar mee bezig te zijn. Toch? Ik heb jaren mijn paard een 3 kwartier autorijden van huis gehad. Was een superstal. Maar op een bepaald moment ga je je realiseren dat je met 1,5 uur per dag (zonder files) toch veel leuke dingen kunt doen met of zonder paard. Dus is ze verhuisd en ik heb nooit spijt gehad.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:05

Wat zijn de kosten bij beide stallen? Dat zou bij mij ook wel mee spelen. Staan ze bij beide niet in de winter buiten en staan ze in de zomer wel bij beide stallen even lang buiten?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:26

_Michelle_ schreef:
Wat zijn de kosten bij beide stallen? Dat zou bij mij ook wel mee spelen. Staan ze bij beide niet in de winter buiten en staan ze in de zomer wel bij beide stallen even lang buiten?

Op de nieuwe stal zijn de koste 200 euro per maand. Op de oude stal is het moeilijk om te zeggen de kale huur is 70 euro, maar dan komt al je hooi, stro en bix er nog bij. Ik denk dat ik 50 euro per maand duurder uit zal zijn.

Op mijn huidige stal mogen ze in de winter op een stukje grond staan. Dit is wel een blubberzooi en op de nieuwe stal heb je de mogelijkheid om hem in een losgooibak te zetten. Moet je je wel voor in tekenen. Hier mogen ze dan een half uur in staan.

In de zomer mogen ze bij ons dag en nacht staan en daar alleen hele dagen. Vind ik opzich geen probleem, heb Niek toch s'nachts liever binnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:30

Best een grote stap, maar kan hem helemaal begrijpen dat je die overweegt! Dat zelf regelen kost idd heel wat tijd, en wta je zelf zegt: op sommige dagen ben je dan meer met het alles erom heen bezig, dan daadwerkelijk met je paardje... Dat is ook niet alles, zeker als je geen zeeen van tijd meer hebt!

De jkosten zullen waarschijnlijk wel wat hoger liggen, en mischien wat langer fietsen (al is het met de auto vast wel goed te doen Haha!), maar daarvoor heb je wel minder geregel in je handen en wat meer tijd.

Ik zou zelf zeggen: Doen!

Natuurlijk zal het wel moeilijk zijn, en niet een keuze die je gelijk van de ene op andere dag maakt. Mede omdat je al zo lang daar staat met de mensen, al zul je op een nieuwe stalling vast wel weer wat leuke mensen ontmoeten Lachen

Denk er nog lekker rustig over na, maar het klinkt wel een stuk aangenamer Ja

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:06

Ben je misschien bij mij op stal komen kijken? In Woubrugge? Het lijkt er namelijk erg op, alleen hebben we geen solarium...

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:34

Gewoon doen. Als het je op gaat breken dan is het niet leuk meer.
Ik ken de situatie Knipoog Het is gewoon erg veel werk en zeker als je erbij werkt. Nu de paarden bij mij aan huis staan heb ik natuurlijk ook veel werk, maar dat doe ik voor mezelf. Het is mijn eigen stal en ik steek tijd in mijn eigen eigendom.

Je bent daar in principe alleen maar bezig om iemand anders zijn eigendom op orde te houden en als je het omrekend en voor 50 euro meer heerlijk lekker met je paardje bezig kan zijn...dan zou ik daar voor kiezen.

Ik vond het ook heel moeilijk om er weg te gaan, want ik stond er ook zo'n 10 jaar. Maar ik kan je zeggen dat je snel weer went hoor!

Iemand heeft eens gezegd, je thuis is waar je paard is.
Ben wel benieuwd welke stal het is waar je geweest bent....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:39

Je moet voor je paard gaan en niet om alle klusjes eromheen...ik stond op een stal waar ik nauwelijks tijd had voor mijn paard, omdat ik alles eromheen ook draaide...nu sinds 1,5 jaar verhuisd en het was echt een grote opluchting. Ik ben ook 50 euro per maand duurder uit, er staan meer mensen, maar we hebben het prima naar ons zin!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:44

Paardrijden is je hobby, besteding van jouw vrije tijd. Die moet in mijn ogen niet gevuld worden met klusjes. Bekijk het zo: hoeveel uur ben je in de maand bezig met klusjes op je huidige stal? Stel dat dat 20 uur is, dan werk je daar voor een uurloon van 2,5 euro. Clown Dan kun je beter naar de duurdere stalling gaan en een gewoon baantje nemen. Knipoog

Mijn advies: ga naar die andere stal. Op elke stal kan het gezellig zijn of niet, dat hangt voor een deel ook van jezelf af.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:47

IlsjePilsje schreef:
Gewoon doen. Als het je op gaat breken dan is het niet leuk meer.
Ik ken de situatie Knipoog Het is gewoon erg veel werk en zeker als je erbij werkt. Nu de paarden bij mij aan huis staan heb ik natuurlijk ook veel werk, maar dat doe ik voor mezelf. Het is mijn eigen stal en ik steek tijd in mijn eigen eigendom.

Je bent daar in principe alleen maar bezig om iemand anders zijn eigendom op orde te houden en als je het omrekend en voor 50 euro meer heerlijk lekker met je paardje bezig kan zijn...dan zou ik daar voor kiezen.

Ik vond het ook heel moeilijk om er weg te gaan, want ik stond er ook zo'n 10 jaar. Maar ik kan je zeggen dat je snel weer went hoor!

Iemand heeft eens gezegd, je thuis is waar je paard is.
Ben wel benieuwd welke stal het is waar je geweest bent....

Jij kent idd de hele situatie! Ik ben wezen kijken bij de zuivelboederij en moet zeggen dat ik er toch erg over te spreken was. We krijgen twee hele mooie stalletjes. Vrijdag bepaal ik definitief of ik ga. Ga vrijdag mijn contract tekenen. Dus dan weet ik wat ik ga verdienen Knipoog
Maar het is wel bijna 100% zeker dat we gaan per 1 augustus Knipoog

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:06

Ik zou gaan, een doe het zelf stal is erg leuk maar als je dat niet alleen voor je paard meer doet wordt het minder.
En € 50 lijkt veel meer geld maar je hebt er ook veel meer voor!!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:46

samantha5 schreef:
Jij kent idd de hele situatie! Ik ben wezen kijken bij de zuivelboederij en moet zeggen dat ik er toch erg over te spreken was. We krijgen twee hele mooie stalletjes. Vrijdag bepaal ik definitief of ik ga. Ga vrijdag mijn contract tekenen. Dus dan weet ik wat ik ga verdienen Knipoog

Spannend hoor. De zuivelboerderij is een leuke boerderij. Ik heb wel eens verhalen gehoord, maar dat heb je overal wel. En dat was van iemand die ik redelijk ken en weet dat die op veel stallen in de omgeving heeft gestaan...dus aan wie zou het dan liggen Knipoog
Dat er geen uitlopen zijn voor de paarden bij de meeste pensionstallen heeft mij toendertijd altijd tegengehouden.

Ga je samen met Pieta?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 17:33

IlsjePilsje schreef:
samantha5 schreef:

Spannend hoor. De zuivelboerderij is een leuke boerderij. Ik heb wel eens verhalen gehoord, maar dat heb je overal wel. En dat was van iemand die ik redelijk ken en weet dat die op veel stallen in de omgeving heeft gestaan...dus aan wie zou het dan liggen Knipoog
Dat er geen uitlopen zijn voor de paarden bij de meeste pensionstallen heeft mij toendertijd altijd tegengehouden.

Ga je samen met Pieta?

Ja Pieta en Jes gaan ook mee.