Tinkervragen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sarisv

Tinkervragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 23:00

Hallo,

Ik ben van plan om ooit eens een keer een tinker te nemen ( als ik geld genoeg heb Clown ).. Ik vind het al erg lang super mooie paarden en wil al een tijdje 1tje hebben... Nu ik dan werk heb ga ik er dan ook echt voor sparen, ookal duurt dat nog wel een tijdje maar ja, een mooi vooruit zicht toch?

Maarja nu even wat vraagjes:

1* Kunnen ze dag en nacht buiten staan.. (met name in de winter)?
2* Zoja, ook als je hebt gereden of voor de kar hebt gehad?
3* Als ze dan buiten kunnen blijven staan, moeten ze dan deken of zo op omdat ze wat nat zijn van zweet?
4* Moeten ze als ze dag en nacht buiten staan ook extra voer (biks,hooi) of mag dat en is het niet persee nodig?(in een groot land)
5* Verdere info (met name buiten staan enzo)

Ik wil dit graag weten omdat we zelf helaas geen ruimte hebben bij huis, mijn 2 shetjes staan klein stukje verder op bij een boer, daar zou een tinker evt ook kunnen komen te staan, maar moet ik natuurlijk wel weten of hij op stal moet snachts ofzo, want dat kost namelijk meer. Als dat niet persee hoeft, heb ik eerder een tinker...

Alvast bedankt Haha! Vork

Gr

moyra

Re: Tinkervragen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:07

buitenstaan kan prima!
maar vergeet niet dat je een paard dat nat is van werken niet buiten kan gooien dan zal je echt droog moeten stappen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:17

Buitenstaan is geen probleem, zorg wel voor een schuilmogelijkheid.
Als ze het hele jaar weidegang hebben lijkt het me zxaak dat je ze toch wat vitamines/mineralen (muesli bijv) bijvoert omdat ze ook moeten werken. En vergis je niet in de voedingswaarde van een winterweide. Die is erg laag, dan moet je cht hooi bij gaan voeren.
Veel succes ermee, ik ben ook helemaal weg van tinkers!

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 09:58

Kiara schreef:
Buitenstaan is geen probleem, zorg wel voor een schuilmogelijkheid.
Als ze het hele jaar weidegang hebben lijkt het me zxaak dat je ze toch wat vitamines/mineralen (muesli bijv) bijvoert omdat ze ook moeten werken. En vergis je niet in de voedingswaarde van een winterweide. Die is erg laag, dan moet je cht hooi bij gaan voeren.
Veel succes ermee, ik ben ook helemaal weg van tinkers!

Natuurlijk als ie wat nat is van zweet eerst even droog stappen dat weet ik ook wel Knipoog

In de winter krijgen mijn shets meestal ook wat extra vb hooi ofzo, dus dat zal de tinker dan ook wel krijgen, en anders is het altijd te overleggen met de boer want die heeft er ook wel verstand van.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:18

Een tinker kan dag en nacht naar buiten. In het werk moet je daar in de winter wel rekening mee houden, ze zijn sneller bezweet en minder snel droog. Je moet je paardje dan echt goed uitstappen en niet nat op de wei gooien.

Bijvoeren zou ik wel iets doen. Mijn tinker krijgt zowel zomers als s winters wat brok bijgevoerd, in de winter ook ruwvoer.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:31

GimGirl schreef:

Maarja nu even wat vraagjes:

1* Kunnen ze dag en nacht buiten staan.. (met name in de winter)?

Ja makkelijk!

2* Zoja, ook als je hebt gereden of voor de kar hebt gehad?

Ja

3* Als ze dan buiten kunnen blijven staan, moeten ze dan deken of zo op omdat ze wat nat zijn van zweet?

Valt meestal wel mee, heel soms.

4* Moeten ze als ze dag en nacht buiten staan ook extra voer (biks,hooi) of mag dat en is het niet persee nodig?(in een groot land)

Bij ons is dat wel nodig. Meestal alleen hooi en na het rijden ook nog biks.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 21:28

@ :Boyke_Candy : He thnx !

Pff het zal waarschijnlijk nog wel even duren.. Ik wil graag een merrie die al beleerd is voor rijden en voor de kar.. En ja die kosten wel wat meer dan veulens als ik het zo bekijk...
Duurt helaas nog wel even want moet hem zelf betalen (denk ik) want het is mijn eigen idee......Boos!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:21

Mijn tinker en shetlander hebben afgelopen winter dag en nacht buiten gestaan en nu ook onze anglo-arabier en kwpnjaarling. (een gezellig kwartet Knipoog )

Na het rijden even laten rollen als je paard wat nat is en hij kan zo de wei op! Zorg alleen dat ie niet meer zwaar staat te ademen! Dat is belangrijk dan of ie nu wel of niet bezweet is.

In de winter heb ik ze brok bijgevoerd, maar ik ga even tegen Kiara in... vergis je nl niet in de voederwaarde van een winterwei.. die bevat nl MEER dan de meeste mensen denken! Onze paarden laten geregeld hun brok staan en schijnen genoeg te hebben aan het gras. Onder brok versta ik dan eigenlijk alles wat betreft krachtvoer en supplementen.

Ook hooi en eventueel kuilvoer werd feestelijk aan begonnen, maar lieten ze al snel links liggen.

In de zomer is een weide snel kaal, het korte gras is uitstekend geschikt voor de wat schrale paarden en de paarden in groei. Dit bevat nl de meeste eiwitten in kleine hoeveelheden gras. Eiwitten zijn oa bij de spieropbouw belangrijk. Bij paarden op conditie kan teveel aan eiwitten problemen opleveren, denk ook aan hoefbevangenheid en dergelijke.

Dus Tinkers (eigenlijk ALLE paarden) kunnen makkelijk dag en nacht buiten staan in de wei of in de paddock. Het verschilt alleen per paard wat je qua voeren moet doen. Maar dat merk je vanzelf, laat alleen een kenner een oogje in t zeil houden is mijn advies.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:46

Oke duidelijk thnx voor de info... Ik heb dan ook 2 shetjes die dag en nacht buiten staan en ze zijn dik zat Tong uitsteken