wat is de beste leeftijd om te laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat is de beste leeftijd om te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:10

Ik heb namelijk een fjordenmerrie die nu 2 is en wil haar in de toekomst laten dekken. ( ja ik weet dat ze nu nog te jong is Tong uitsteken )
Maar wat is nu de beste leeftijd? Ik hoorde ooit ergens dat dat een jaar of 4 is? ( ik bedoel dus dat ze niet te jong gedekt word dan he want als ze 8 zijn kunnen ze ook gedekt worden ) maar wanneer kan het?
nouja jullie snappen het wel Tong uitsteken
ik wil er namelijk zeker niet te vroeg bij zijn, voor het welzijn van de merrie zelf natuurlijk Tong uitsteken Haha!
En wie weet ene kanppe hengstenfjord? Tong uitsteken < grapje hoor want dat kan nu nog niet Tong uitsteken >
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-06-05 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Lowara

Re: wat is de beste leeftijd voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:21

ik ken zat merries die met 2 gedekt zijn, oa mijn 2 merries ( niet onze keus)
op zich vind ik 3 tot 4 jaar een goede leeftijd voor een veulen. en dan nog liever 4 jaar. dit omdat de merrie dan redelijk is uitgegroeid, en zelf wat "volwassener"is dan bv een 2 jarige.

Angela

Re: wat is de beste leeftijd voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:49

Ik zou ook wachten tot een jaar of 4 a 5. Dan is het paard zelf een beetje volwassener. Als je een paard kong laat dekken, weten ze vaak niet wat ze met het veulen aanmoeten, aangezien ze zelf eigenlijk nog een veulen zijn..

flettie

Re: wat is de beste leeftijd om te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:05

Ik heb gewacht tot mijn merrie 5 was (dit jaar dus Haha!)
Een veulen krijgen op 3 of 4 jarige leeftijd (dus laten dekken op 2 of 3 jarige leeftijd) vindt ik IMO nog te jong. Vaak zijn de merries tussen de oren nog niet volwassen genoeg.
Mijn merrie was op 4 jarige leeftijd ook nog wat te onvolwassen tussen haar koppie en daarom heb ik nog een jaar langer gewacht.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:12

Ik wacht ook nog een jaartje, Viva is nu 5, maar ik wacht liever nog een jaartje, hoe graag ik het veulen nu al wil!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:26

Ik vind 5 jaar een mooie leeftijd dan zijn ze a ruim een jaaronder het zadle en zijn dar dus goed aan gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:43

ok bedankt! ik denk dat ik wacht tot ze inderdaad een jaar of 5 is Ja heb tijd zat met 'r Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:49

Ik heb plannen om mijn merrie te laten dekken met een jaar of 6. Hengst is iig al uitgezocht (merrie is 3). Nu maar hopen dat er niets met hengst of merrie gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:05

nee zeker niet.....ik ben ook stiekem al wel naar hengsten ana het kijken Haha!