Muesli info gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekes

Muesli info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:42

Hallo,

Ik wil mueslie gaan voeren. Nu was ik me af aant vragen wat de voor- en nadelen van muesli zijn. Hoe moet je het voeren? Hoeveel moet je voeren (tinker)? Wat voor muesli is het best? Graag wat info!!

Niekes

Re: Muesli info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:23

Is er helemaal niemand die me wat info kan geven?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:40

Nadeel:
Geef nooit 2 verschillende musli's door elkaar! De kruiden gaan namelijk tegen elkaar in werken, mer ernstige gevolgen. Je paard kan er o.a. hoefbevangen van raken.

Voordeel:
Paarden vinden het lekkerder dan brok.

Hoeveel je het moet voeren:
Ik geef mijn pony (welsh-k) na het werken ongeveer 3/4 kilo musli.

Welke musli het beste:
Musli zonder haver van Havens
Kruiden musli van Havens
Stimix van pavo (vond mijn vorige pony super lekker)

Dt zijn de musli's die ik heb geprobeerd. Ik was over allemaal tevreden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:24

Ik ben het gaan voeren omdat mn jaarling geen brokken meer at. Ik heb toen uiteindelijk een onderhoudsmuesli gevonden waar alles al in zit dus ik hoef er geen brokken bij te voeren. Ik voer er dus net zo veel vana ls ik met brokken deed. De meeste parden vinden muesli altijd erg lekker en verder zie ik er geen nadelen aan.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:07

ik voor mijn paard muesli, als extra erbij...
elke dag krijgt ze 1 tot 1,5 kilo ligt eraan hoeveel werk ze heeft verricht.
mijn paard is een stuk opgewekter, is voller, en ze vind het heerlijk.

ik heb 3 verschillende soorten muesli geprobeerd.
pavo muesli
pavo kruidenmuesli
muesli moments, ook van Pavo... deze gebruik ik nu...

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:29

met muesli moet je wel opletten op de hoeveelheid suikers (melasse) die er in zit. Ik zie dat je een Tinker hebt, die worden net als Fjorden wat soberder gevoerd ivm snel vervetten.
Ik geeft mijn Fjordje sinds december Fyto Form, een hele fijne muesli in combinatie met de granenmix. Maar omdat ze van de wei te dik wordt krijgt ze nog maar een handje muesli en de rest granen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:04

enige nadeel wat ik van muesli vind is dat er vaak veel melasse-suiker inzit, en dit is niet echt goed voor de tanden.
verder zie je wat er in je muesli zit en vinden paarden het vaak lekkerder. ook zijn ze er langer mee bezig omdat het kleiner is.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:24

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Ik wilde niet dagelijks muesli bijvoeren dus ik denk dat het dan wel meevalt met de melassse-suiker. Zou een halve schep teveel zijn voor een tinker? ze staat overdag op wei en krijgt ook nog brokken en hooi.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:47

Waarom wil je muesli bijvoeren?

Sparkling krijgt één keer per dag een handje splitmaïs, omdat ze dikker moest worden en dat zelfs niet met 4,5 kg biks op een dag, 2 keer kuilhooi op een dag en 4 uur land per dag lukte. In dat maïs zitten veel suikers en ze worden er snel dik en snel druk van.

Wil je muesli bijvoeren omdat je paard te dik is, voor de afwisseling, gewoon omdat het lekker is, enz.? Ik denk dat het belangrijk is om je dat goed af te vragen en dan zou ik gewoon eens informeren bij een winkel.

Succes!

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:32

Ze is niet te dik en niet te dun. Ik wil gewoon iets bijvoeren wat de paarden lekker vinden. Omdat ik al van meerdere mensen gehoord heb dat ze muesli lekker vinden, leek het me handig om wat info hierover te verzamelen. Ik wil in de winkel sowieso wat info vragen.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:33

In dat geval adviseer ik je om gewoon een lekker gezonde muesli uit te kiezen en niet eentje die speciaal als dikmaker/vitaminestoot of wat dan ook dient.

Goed idee trouwens om je paard muesli als 'extraatje' te geven; ze zijn er dol op!

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:43

Ik zat zelf te denken aan (hierboven ook al genoemd) kruidenmuesli of muesli zonder haver. Alleen even kijken welke merken er in de buurt verkocht worden. Havens helaas niet.