paard afvallen door split-erwten ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaziah

paard afvallen door split-erwten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 13:29

Mijn paard moet einde maand voor de keuring. Daarvoor moeten er nog wel wat kilo's af. Nu hoorde ik dat spliterwten door het voer goed moet werken? Wie herkent dit? En wat is de hoeveelheid, ik ben maar begonnen met 1 handje vol. (droog)

Sodera

Re: paard afvallen door split-erwten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:35

zijn droge erwten niet hardstikke giftig????!???!!??!
of ben ik nu weer achterlijk? je mag toch als mens ook nooit droge erwten eten?
Ik heb er ook nog nooit van gehoord.....

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:58

Onze paarden krijgen ook erwten, maar ze staan altijd minstens 24 uur te weken in het water. Niet geweekte erwten geven is inderdaad niet goed.
Ik heb geen idee of je paard slanker zal worden door het erwten te voeren. Lijkt me dat afvallen meer een bewegingskwestie is.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:06

Nooit rauwe bonen of erwten geven! Deze kunnen het giftige blauwzuur bevatten!

Inderdaad, je paard op dieet zetten en een goed trainingsprogramma samenstellen en uitvoeren , dat doet wonderen. Wat en hoeveel eet je paard en wat voor paard is het? Groot, klein, warmbloed, koudbloed, volbloed, sober of juist niet? Hoeveel arbeid verricht het paard, allemaal belangrijk voor een goed voerschema en een trainingsschema om je paard keuringsklaar te maken! Misschien kan je DA of instructeur helpen. Succes!

Jaziah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 14:24

Hoe wat en waar, is mij allemaal wel bekend. Conditie is perfect. Trainingschema wordt nauwkeuring nagestreeft.
Heb deze tip ontvangen van iemand die voor haar beroep paarden klaarmaakt voor de keuring. Alleen ter ondersteuning om haar te laten 'opdrogen' en als aanvulling op haar dagelijkse portie voer.
Goed ik ben geen nieuwkomer op dat gebied. Alleen hier had ik ook nog nooit van gehoord. Vandaar... Direct gezegt heb ik geen behoefte aan allerlei ander advies (goed bedoeld hoor!) Ze mag graag haar stro nuttigen nu ze op dieet staat. Doordat ik in de veronderstelling ben/was dat dit een zogenaamd 'vol' gevoel geeft, leek het mij een prima idee. Nu ik hoor dat het giftig is, schrap ik het dan ook per direct!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:21

ik moest ooit ook droge erwten aan mijn pony geven maar weet niet meer waarvoor, volgens mij tegen de hoest ofzo.
Maar hij lust ze niet Tong uitsteken