bang voor koeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeanet2802

bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 11:49

Mijn paard is bang voor koeien.
Als de koeien op 300 meter afstand zijn wordt ze al angstig.
Met als gevolg dat ze over de hekken van het weiland springt.

Wie heeft hier ervaring mee? Wie heeft de oplossing?

smurf1988

Re: bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:54

mijn proef is een keer verknoeid omdat mijn pony bang was voor een koe!
maar over het hek springen?? Verward

mijn pony is trouwens alleen maar bang voor zwart witte koeien Haha!
(geen idee waarom ik dit meld, misschien kun je de eigenaar van de koeien vragen of hij ze verft Bloos )

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:57

dat vind ik een goeie - koe verven Haha!
ik vind het wel extreem klinken, dat 'ie uit angst over hekken gaat springen..
misschien moet je heel voorzichtig een keer je paard kennis laten maken met andere diersoorten, zodat 'ie ontdekt dat koeien eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk zijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:36

Er zijn op het Western topic verschillende mensen die 'working cow horse' clinics verzorgen / weten waar die zijn (waarbij je dus met koeien werkt). Zo iemand die working cow horse clinics geeft heeft de beschikking over koeien die aan paarden gewend zijn en kan jou misschien helpen je paard over z'n angst heen te helpen.

Ik bedoel dus niet dat je opeens Western moet gaan rijden, maar neem eens contact op met zo iemand. Dan kun je in ieder geval onder gecontroleerde omstandigheden, bv in een binnenbak, je paard met koeien in aanraking brengen. Al dan niet onder het zadel.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:56

je zou kunnen overwegen om met koeien te gaan werken.
wij krijgen vaak mensen op ons bedrijf met dat probleem, wij gaan dan kijken hoe het paard reageert op de koe, heel langzaam met het paard naar de koe toe werken en vaak op het eind van de dag loopt zo'n paard achter de koe aan en ziet hij dat hij geen angst hoeft te hebben voor een koe.
dat alles wil nog niet zeggen dat je paard daarna een super working cow horse paard is, maar hij weet in ieder geval dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.
ik zou het gewoon eens proberen want het is best lastig ook als je buiten rijdt en je paard schrikt van koeien want die staan eigenlijk overal wel ergens buiten.
wat ik er wel bij moet zeggen een lesje met koeien is niet goedkoop.
dus daar moet je ook even bij nadenken voor je het doet

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:58

mijn paard was een paar jaar gelden panisch voor koeien, tot ik bij een koeienboer ging staan, die heeft hem een maand tussen de koeien gezet en nu moet ik ook weer door een weilandmet koeien om hem op te halen..... geen probleem, zolang het "eigen" koeien zijn, maar de koeien van een andere boer, of koeien onderweg zijn nog steeds staatgevaarlijk...... zwart/witte zijn enger dan roodbonte overigens

Schotse Hooglanders daarentegen zien er volgens mij veel enger uit, maar die vindt ie weer helemaal niet eng........ rare beesten, toch, paarden

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:35

Mijn instructrice heeft op het bedrijf behalve paarden ook koeien staan. Patos was er altijd enorm bang voor, totdat ze twee weekjes mocht blijven logeren daar omdat ik op vakantie ging. Ze stond toen met haar snufferd recht tegenover de loopstallen van de koeien, en toen ze terug kwam was ze weer helemaal koe-proof.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:37

Ga met je paard eens aan de hand wandelen naar de koeien... meestal zijn ze dan rustiger. laat ze lekker grazen aan de andere kant van het hek. Het kan goed zijn dat je paard er nu niets engs aanvindt! Dit heel vaak herhalen, en dan kunnen ze een beetje wennen. Ga de keer erop op je paard zitten, maar laat iemand anders erbij lopen. De keer erna ga je helemaal alleen...

kusies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:08

die van mij niet

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:12

patos schreef:
Mijn instructrice heeft op het bedrijf behalve paarden ook koeien staan. Patos was er altijd enorm bang voor, totdat ze twee weekjes mocht blijven logeren daar omdat ik op vakantie ging. Ze stond toen met haar snufferd recht tegenover de loopstallen van de koeien, en toen ze terug kwam was ze weer helemaal koe-proof.

Een paard van een kennis staat ook tegenover koeien (loopstal), maar die is nog steeds bang als hij ze in de wei ziet lopen. Begint dan te steigeren, maar springt niet de wei uit. Hij is overigens ook bang voor Tinkers Haha!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:14

rydar was volgens debo ook bang van zwart witte koeien, toen hij een maal bij een zwart-witte tinker in de wei stond is dit een stuk minder geworden. hij vind het nog steeds niet echt geweldig, maar het is niet zo dat hij omdraait en ervandoor gaat ofzo. idd is het alleen met zwart witte koeien, de buurkoeien(van die zwarte wilde koeien zeg maar, weet het ras niet) zijn niet eng.