Maatje vertrekt (mogelijk): wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Maatje vertrekt (mogelijk): wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 09:14

Op dit moment hebben we thuis twee pony's staan, mijn volbloedtype merrie en de WelshCob van mijn broertje. Ook hebben we nog een oude Shetlander (30+)
Nou gaat m'n broertje na de zomer diergeneeskunde doen in Utrecht, daar wonen etc., dus de pony wordt verkocht. Dit weekend zijn de eerste mensen wezen kijken en ze hebben serieus interesse.
Ik heb ook nog een driejarige maar die staat nog niet thuis, ik wil haar deze zomer graag inrijden op de plaats waar ze nu staat. In augustus haal ik haar waarschijnlijk wel naar huis.

Mijn merrie is een stressgevoelig beestje en is erg gehecht aan haar maatje. Als de ander weg is moet ze op stal, want in het land loopt ze alleen maar te vliegen. Eén keer(al een tijd geleden hoor) is ze zelfs over het hek gekomen toen de Welshcob weg was. Ik denk dus dat het grote impact op haar kan hebben als hij verkocht wordt en dus voorgoed weggaat.
Ze blijft dus niet helemaal alleen achter als de Welsh verkocht is, maar de shet valt op het moment compleet buiten de 'kudde', dar besteden de beide andere weinig aandacht aan.

Heeft er iemand tips hoe ik het beste kan handelen?
Hoe zijn de ervaringen met het vertrekken van maatjes?

Kanzi

Re: Maatje vertrekt (mogelijk): wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:57

Misschien kan je om ze te laten wennen aan de situatie af en toe vast wat uit elkaar halen.
Bijvoorbeeld 1 op stal en 1 in de wei (als ze elkaar dan kunnen zien),
of de wei in stukken opsplitsen en de afstand steeds wat groter maken.
Zet de shet dan steeds bij jou merrie, misschien dat die dan wat interessanter wordt voor haar.
Anders zou je misschien tijdelijk een andere pony in pension kunnen nemen om de tijd te overbruggen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:01

Meestal duurt het maar een week hoogstens voor ze weer rustig zijn na zo'n afscheid, in de tijd dat je merrie alleen staat zou ik de shet erbij zetten dan zoeken ze normaal gepsroken al snel genoeg contact met elkaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:23

Meestal zoeken ze inderdaad snel contact met het overgebleven paard/pony. Je kunt eigenlijk alleen maar afwachten hoe het gaat, maar na een tijdje is de merrie vanzelf weer de oude hoor.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:39

Zorgen dat je pony een poosje niet alleen staat als haar maatje weg is. Je kunt natuur lijk ook aan bieden dat de pony bij jullie kan blijven staan (als dit mogelijk is).