Kan ik mijn sportpaard 2 weken vakantie geven in de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Kan ik mijn sportpaard 2 weken vakantie geven in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 08:32

Hij staat nu op stal en drie keer per week in de wei.
Hij loopt nu elke week wedstrijd en soms wel 4 starts per week.
Hij is in goede conditie en wordt zo'n klein uur per dag getraind.

Kan ik hem 2 weken de wei opgooien half juli zonder deken, zodat hij lekker de hele dag kan grazen en lekker tot rust kan komen?

Zal hij vast heerlijk vinden.

Wat vinden jullie ervan?

Liselot

Re: Kan ik mijn sportpaard 2 weken vakantie geven in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:35

kan best, maar dan moet je de training wel afbouwen. je kunt hem niet ineens stil zetten.
zorg ook dat er niet teveel gras op de weide staat

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:03

Hier is laatst nog een uitgebreid topic over geweest. Ik zoek het even voor je op.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:06

Dat blijkt een topic te zijn dat jij zelf bent gestart: viewtopic.php?f=13&t=386594&hilit= met twee pagina's aan reacties.

Of wil je nu specifiek weten of hij half juli twee weken zonder deken de wei op kan? Ik zeg dat dat makkelijk kan. Ja

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:19

Patos heeft tijdens mijn examens ook ruim twee weken vakantie gehad, terwijl ze daarvoor volop in Z-training stond, wat wil zeggen een uur tot anderhalf uur per dag. Is goed voor de geest, je hebt een 2x zo fris en vrolijk paard terug als je weer begint met trainen. Patos krijgt soiezo minimaal één keer per jaar twee weken of langer vakantie, gewoon omdat dat goed is voor een paard.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 09:24

ja ik kon die niet meer vinden, maar sorry en dan ga ik wel verder met dat topic. Je kunt deze wel sluite ndan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:26

2 weken de wei op zonder deken lijkt me absoluut geen probleem.

Het is dan warm genoeg en je zult ook geen probleem hebben met hem weer oppakken als hij terug komt van de wei. Echt conditieverlies endergelijke krijg je pas na een week of 5/6.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:20

Super dat je dat doet, het kan makkelijk, is heel goed voor je paard en je krijgt er een herboren, fris en werklustig paard voor terug! Deken heeft ie niet nodig, tenzij hij nu ook nog met deken op stal staat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:27

Gewoon doen! Wel even rustig de training afbouwen, zodat de verandering niet te groot is. Pas daarbij ook het krachtvoer aan. Als je paard die 2 weken helemaal geen krachtvoer krijgt, moet je het echt ruim van te voren gaan afbouwen, anders is er een grotere kans op koliek.

Verder denk ik dat het je paard zeker goed zal doen! Na 2 weken echte rust, hebben ze er meestal extra zin in!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:37

Ja hoor!
Conditie afbouwen hoeft niet eens, dat doen ze zelf. Na de laatste wedstrijd in het groene seizoen, gaan maandagochtend de ijzers eraf en staan ze voor 10 uur in het land. Nog nooit problemen gehad doordat we ze niet afgetraind hebben. Ze rennen zelf wel rond als ze daar behoefte aan hebben.

Maar wel na zijn vakantie even rekening houden met je training.

kusies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:09

nee iemand moet hem blijfen door rijden

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:59

Hij kan gerust naar buiten, maar doe dit wel een dag voordat je weggaat. Sommige paarden gaan na een paar uur rennen en rennen zich dan zowat dood (volbloeden vooral), die moet je dan echt weer eruit halen. Als jouw paard zo reageert moet je de weidegang wat langzamer opbouwen, van eerst een halve dag, en dan een hele dag en dan ook een keer de nacht erbij. Want deze paarden worden letterlijk gek van de vrijheid, en de onzekerheid van de verandering in hun dagelijkse ritme.

Let vooral ook op dat er niet te grote voerveranderingen zijn. Een koliekgevoelig paard krijgt daar last van.

Als je paard beide gevoeligheden niet heeft, en ook niet gek wordt van de vliegen, dan kan ie lekker de wei op, nergens druk over maken. ALs je terug bent weer drie dagen opbouwen en hij is weer in conditie (opbouwen is vooral voor de stijfheid van de spieren van belang, hij heeft in de wei misschien wel een fikse bui regen oid gehad, daar kan hij net wat gevoeliger door zijn op zijn rug).