supplementen bijvoeren, waarom wel/ niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquineNature

supplementen bijvoeren, waarom wel/ niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 00:42

Hallo!
Ik vroeg mij af of er veel mensen zijn die supplementen aan het voer van hun paard/ pony toevoegen en welke supplementen dat dan zijn. Ook ben ik benieuwd naar de reden waarom er besloten is om bepaalde supplementen bij te voeren.

Mijn pony (18 jr.) krijgt wel het een en ander door zijn voer gemengd:
Ten eerste vitamine E, omdat hij erg gevoelig is voor eiwitten en erg vatbaar is voor maandagziekte.
Ook krijgt hij op het moment een mengsel van knoflook, zeewier en foenegriek voor de ondersteuning van zijn weerstand, stofwisseling en het op afstand houden van vliegen en muggen. Hij staat sinds een week dag en nacht in het land en met al die regen de afgelopen dagen dacht ik: het kan vast geen kwaad!
Zo af en toe krijgt hij ook een scheut lijnzon olie over zijn voer.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, zinnig of onzinnig?
groetjes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: supplementen bijvoeren, waarom wel/ niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 06:58

In veel gevallen vind ik het onzinnig, uit normaal voer kan in principe alles gehaald worden. Wij voeren geen supplementen, en laten 2 keer per jaar de pony's onderzoeken op tekortkomingen. Het enige wat we ooit willen gebruiken zijn electrolyten bij 1 wedstrijdpony, die nogal droog is. Verder hebben onze pony's nooit tekortkomingen, hebben gemiddeld 40 wedstrijden/26 weken, reizen zo'n 500 km per week, per wedstrijd 2 tot 3 rubrieken. Zijn dus wel topsportpony's.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:24

Onze paarden krijgen geen brok maar zelf gemengde granen, aangevuld met mais, erwten, lijnmeel, wortelen en biet. Ze krijgen iedere voerbeurt een schepje vitamine poeder door hun voer.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:26

Mijn jaarling krijgt wel supplementen, puur voor de groei omdat ze nu alleen maar gras eet, ben ik bang dat ze vitaminen/mineralen tekort komt, ze krijgt PAVO PodoSupply, speciaal voor jaarlingen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:58

Memuska krijgt knoflook, tegen de vliegjes, maar dat is niet echt een supplement hé? Verder krijgt ze Artico maar dat zijn medicijnen, voor de artrose.
Twister krijgt wel vitamine E bij omdat ie anders zo stram loopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:45

in de winter krijgt de mijn zeewier om mineralen ana te vullen die hij eventueel te kort komt uit zijn voeding ( krijgt weinig krachtvoer, anders word hij te druk)

in de zomer:
brandnetel en biergist om de huid te helpen zuiveren.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:04

Meestal is het emotievoeren. Als je goede brok en goed hooi hebt, halen de paarden daar genoeg uit. Teveel aan supplementen kan zelfs schadelijk zijn

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:11

Hier krijgen ze niks extra's.
Ze lopen de hele dag op het land, krijgen hooi en krachtvoer en komen echt niks te kort.

Ik geloof niet in supplementen. Als je er eenmaal aan begint blijf je aan de gang. Ze maken je van alles wijs, maar wie bewijst dat het ook echt werkt?? De fabrikanten zien wel geld in al die goedgelovige paardenmensen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:13

Ik heb laatst toen de dierenarts mijn paard helemaal doorgelicht heeft ook hem eens het supplement laten zien wat ik hem gaf voor zijn spieren.
Hij las wat er op stond en bevestigde dat er inderdaad stoffen in zaten die mijn paard konden helpen zijn spieren soepel te houden.
(Gaat trouwens over Muscle Base van Cavallor Knipoog )

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:15

Als supplementen voerik knoflook tegen de vliegen en Hufvital (atcol) om de groei van de hoeven en vacht te bevorderen. Pallas had in het begin, toen ik hem kreeg, slechte hoeven en dun vel. Nu zijn de hoeven veel beter en de vacht wordt ook glanzender. neem dus aan dat het helpt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:38

In princiepe moeten supplementen bijvoeren in normale omstandigheden niet nodig zijn. Bij een goed voerproduct is alles op de juiste manier uitgeballanceerd. Maar supplementen zijn niet slecht. Bij tekorten waarbij verschijnselen in gedrach of medisch zich beginnen te vertonen is het vaan verstandig om het tekort aan te vullen d.m.v. supplementen door het "normale" voer bij te voeren. Is het tekort opgeheven is het verstandig er weer me te stoppen, immers overvoeren van vitaminen en mineralen is ook niet gezond en kan ook nadelige uiten zoals granen of haverwerkingen hebben waarvan ik meerdere gevallen in de praktijk tegen kom. Gebruik je zelf grondsstoffen zoals granen of haver, moet je wel goed uitrekenen wat de juiste verhouding moet zijn voor de toe te voegen voedingssupplementen. Hiervoor is een compleet voedingssupplement op de markt voor mensen die zelf grondstoffen hebben. Tevens zijn er onschuldigere supplementen zoals knoflook of foenegiek of een basis kruidenmix. Deze kunnen in geringe hoeveelheid veilig toegediend worden. Mijn stelling is, voer niet onnodig supplementen, voer ze tijdelijk en niet struktureel. Voer je ze wel struktureel ga dan na of het normale voer wel voldoende kwaliteit heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:39

ik voer ook supplementen aan mijn paard
hij heeft zelf moeite om de giftige stoffen in zijn lichaam af te voeren en krijgt hierdoor stramme en stijve spieren
sinds ik het suplement gebruik gaat het 10 x beter
ik heb 1 x geprobeert er mee te stoppen.....en 2 weken later leek het wel een oude krant ,niet goed dus
heb gelijk het suplement weer gekocht en gegeven,duurt weer even voordat het goed in het lichaam werkt maar liep daarna weer als een tierelier! Haha!
ik ben er dus zeker van overtuigd dat het helpt! Ja
ook de dierenarts is er zeer positief over zolang ik mij maar aan de voorgeschreven dosering houd

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 06:54

mijn paard loopt 24/7 op het land en krijgt geen krachtvoer.
Hij krijgt PAVO Liga voor de mineralen en vitamines en biotine voor de hoeven

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:59

hallo

mijn sportpony krijgt
gewoon dagelijks hooi en krachtvoer en zomers gras en krachtvoer

en suplementen die ik bij voer zijn:
Bix-Peq
Lijnzaad brokken
poeder om exzeem te verkomen
en vitamine poeder

mijn nieuwe paard krijgt nu eerst gewoon brok en ruwvoer
en ik ga hem bijvoeren met Bix-peq en lijnzaad brokken

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:12

Mijn paard staat op rantsoen en toen ze nog een paar uurtjes per dag op de wei stond heb ik haar een totaal vitamine suplement bijgevoerd. Nu ben ik dat rustig aan het afbouwen. Toen ik haar net had kreeg ze ook gegrild lijnzaad. Ze was erg mottig en zat nog deels in haar wintervacht (dat was een maand geleden). Nu zit ze lekker in haar, zeer glanzende, zomervachtje.