Schriklint.. er lekt stroom weg? help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Schriklint.. er lekt stroom weg? help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 22:08

Mijn paard staat op een flink land met 4 andere merries. We hebben het grootste stuk van het land afgezet met schriklint. Achterin moeten we nog een stuk.

Nu is een van de paarden door het lint gegaan, nouja, eigenlijk eronderdoor, of.. eroverheen, het lint is nog heel. Ik heb haar ook zien staan, grazend onder dat lint, net alsof ze de stroom niet voelt. Er staat wel stroom op, maar misschien niet genoeg? Kan het zijn dat er stroom lekt? Nergens raakt het lint het (natte) gras, of de houten palen.

Waar ik aan denk.. Even kijken of ik het goed kan verwoorden....
We hebben dus nog niet het hele land afgezet. Wel al een heel groot stuk. Dat lint loopt ook helemaal rond. Maar achterin het land kunnen we nog een stuk rechtdoor. Aan de rechterkant van het land hebben we al wat paaltjes staan, en daar zit ook al lint aan. Dat lint loopt dus tot het eind van de paaltjes. Dat lint loopt dus 'dood'...??
Zeg ik dat goed? Kan het zijn, door dat lint, het circulatie systeem niet meer goed werkt??
Want DAT het niet goed werkt weet ik bijna zeker. De accu maakt ook een ander geluid als eerst.. eerst tikte hij TIK.....TIK.....TIK.....
en nu gaat ie TIK.TIK.TIK.. veel sneller dus.

Wie heeft hier verstand van?? help!
Het paard wat steeds 'uitbreekt' kan gelukkig niet direct de weg op, maar staat nu op stal...

Gamier

Re: Schriklint.. er lekt stroom weg? help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:12

Ik heb altijd begrepen dat het lint rond moet lopen dus ik denk dat het probleem ligt aan het "doodlopen"

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:28

Lint moet aansluiten op elkaar, je kunt niet ergens aan het eind stoppen want dan loop stroom niet door.
zie ook
Misschien dit bericht ook wel zo interessant ( en hopelijk nooit voorkomend )
Laatst bijgewerkt door juno1 op 05-06-05 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:29

Gamier schreef:
Ik heb altijd begrepen dat het lint rond moet lopen dus ik denk dat het probleem ligt aan het "doodlopen"

Nee!! Wij hebben 1 schrikdraadapparaat voor het land en de 2 paddocks en de buitenbak. Als ik het schrikdraad van de bak los maak en de poortgreep op de grond leg, dan krijgt de hond die er aan snuffelt een opdonder Clown . De draad is toch onderbroken. Je maakt contact met het draad en de grond, zo is het weer rond.

Het kan ook zijn dat het apparaat te licht is voor de km lint. Als er maar iets tegen aan komt, dan verlies je stroom. Het mooiste is als je apparaat bijv. 10 km draad kan hebben en zelf maar 5 km in gebruik heb. Je zit dan altijd goed.
Accu apparaten moet je echt in de gaten houden of op zonne-energie. Met beide heb ik slechte ervaring. Het beste is op het licht net, als dat kan. Verder moet je ook controleren of de aardpen goed in het water staat. Staat die droog, dan doet hij het ook niet goed meer.

Ga met een spanningsmeter het land in en controleer de linten. Je komt vanzelf wel een storing tegen. Als er onkruid of gras er tegen aankomt, dan verlies je ook stroom. In het donker kan je eventueel vonken zien. Daar zit dus een foutje.

Ik ga zeker 1 x per week het land in om alles te controleren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:40

aanhechting van de linten controleren....
ga langs het lint lopen vanaf de klok (schrikdraadapp.) rond lopen en naar het einde van het lint. Als je goed luisterd zou je lekspanning moeten kunnen horen... vaak zit het (bij ons schrikdraad) bij de aanhechtingen, poortgrepen, of toch door en stukje onkruid/lang gras of anderzins wat met de grond/aarde contact maakt)
Schrikdraad hoeft niet rond te lopen... anders zaten er 2 aansluitpunten op de klok, excl. aarde)
Een andere reden kan inductieschade zijn, door onweer indien je geen omleider ertussen hebt of onvoldoende aarde....

Schrikdraad werkt alleen als de cirkel gesloten wordt. iemand maakt contact met zowel de aarde/grond als het schriklint.....

voor een paar euro is er trouwens een spanningsmeter te koop, kun je meten hoeveel spanning er uit gaat en hoeveel er op het eind nog opzit...

en helaas zijn er paarden die ongevoelig lijken voor schrikdraadspanning en/of precies aanvoelen wanneer het "veilig" is Haha!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 22:58

Dat zijn dan echt dingen waar ik de ballen verstand van heb he..
Lang leve Bokt! thnxx voor de info hoor.
Citaat:
Verder moet je ook controleren of de aardpen goed in het water staat. Staat die droog, dan doet hij het ook niet goed meer.
Het is een nogal 'sompig' weiland, dus het lijkt mij dat die wel in het water staat...

Mijn man ging vanmiddag mee om te testen, maar.. hij voelde totaal niets.. Geen stroom! heel vreemd vond ik dat, want ik voelde aan het lint, en kreeg wel een opdonder. hij nog eens voelen.. en hield dat lint gewoon vast. Voelde niets.. Toen legde ik mijn hand op de zijne, en wat denk je? TAK! stroom! Ik denk dat dat kwam omdat hij op rubber zolen stond, en ik op leren...?

Morgen ga ik in elk geval die 'doodlopende' linten weghalen.
Het apparaat zelf 'hangt' boven de grond, aan een paaltje wat in de grond zit. Nu weet ik niet meer of dat nou een ijzeren, of een houten paaltje is.. Ik zou ook niet weten wat goed, of fout zou zijn..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 06:59

Kijk ook even of je aansluiting aan de aarde goed zit, als die los zit dan krijg je ook niet genoeg stroom op je draad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:46

Het klinkt nog het meest alsof je apparaat geen goede aarde maakt.
Een goede aardpen zit minimaal 3 meter diep!

Controleer dus als eerste de aarddraad. Die kan ook gewoon slecht contact met de aardpen maken.

Verder, als het een batterij apparaat is kan de batterij bijna leeg zijn. Controleer dat dus ook.

Is er recent onweer geweest, dan kan er een condensator beschadigd zijn, waardoor de hoogte van de stroomstoot onvoldoende is.

Lint hoeft verder absoluut niet rond te lopen om er spanning op te hebben. Hang maar eens een stukkie lint van 1 meter aan je apparaat: staat gewoon stroom op (en veel ook op zo'n kort eindje Haha! )

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:47

Ik meet zelf regelmatig op verschillende punten of er stroom staat op het schrikdraad met zo'n speciaal stroommetertje.
De doodlopende stukken kan je gewoon laten zitten hoor.
Dat de stroom 'rond' moet lopen wordt mee bedoeld dat als er iemand contact maakt de cirkel wordt rondgemaakt door de aarde.
Daarom is de aardepen ook zo belangrijk; zit die niet (goed) aangesloten dan krijg je dus geen cirkel en werkt je apparaat niet goed.
Waar het apparaat op vastzit is niet belangrijk, dat maakt namelijk geen contact met de stroomkring.

Wat ook nog zou kunnen is dat het paard de stroom niet goed voelt door zijn manen heen.
Dit kan je oplossen door onderaan een extra draad te spannen.
Hij komt er dan niet met de manenkam eerst tegenaan, maar met hoofd of oren. En dat is wat gevoeliger.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 12:57

bedankt mensen voor de vele reacties!
Vanmiddag ga ik er met een stroom-meter heen.
De eigenaresse van het stroom apparaat wil er terug mee naar de winkel, omdat hij waarschijnlijk niet goed is. (omdat hij dus zo snel 'tikt') Ben benieuwd wat dat oplevert.
De pen, waar het apparaat aanvast zit, en die dus in de grond steekt, is van koper, en heeft ze er speciaal bij moeten kopen. Of die 3 meter de grond insteekt weet ik niet.
De grond is vrij drassig, dus als die 3meter met 'vocht' temaken heeft, zit dat wel goed Haha!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:55

Wij hebben zo'n meter omdat er bij ons ook nogal frequent stroomverlies was, of beter: het apparaat ging altijd kapot. Dat kwam dus doordat wij (2 blonde vrouwen met totaal nix kennis van electriciteit) in de domme overtuiging waren dat electriciteit rond moet gaan, zo hebben ze ons dat nl altijd geleerd in de fysicales. Dat verhaaltje gaat hier dus niet op, vertelde mijn handig vriendje me: dat apparaat zendt opeenvolgend schokjes uit. Als je de stroom laat rondgaat komt die stroom ook telkens weer IN het apparaat terecht en dan gaat het sneller stuk, omdat het telkens een soort kortsluiting maakt. Als ik het goed uitleg...
Enfin, Tom heeft het nu gemaakt voor me en ik heb net aan den lijve ondervonden dat er héél veel stroom op staat Clown