Ik zal even mijn kosten neerpoten:
- Stalling: nix (aan huis)
- Stro: ik koop kleine baaltjes aan 1,5 euro/stuk. Ik gebruik een half baaltje per dag in de winter, in de zomer doe ik ongeveer vier dagen met zo'n baaltje omdat ze dan amper binnen staat.
- Hooi koop ik ook in kleine baaltjes, aan 2 euro/baaltje. In de zomer doe ik héél lang met een baaltje want dan is er veel gras, ik denk dat als ik dan een baaltje per drie weken opvoer het veel is
In de winter doe ik zo'n drie dagen met een baaltje.
- Voer: dat varieert ook. In de zomer krijgt ze 's ochtends en 's avonds twee scheppen muesli (6,12 euro/25 kg), een schep Pavo Basic + (9,40 euro/25 kg) en een schep Pavo Herbasan (ongeveer dezelfde prijs). In de winter krijgt ze 4 scheppen muesli, 2 Pavo Basic +, 2 Herbasan, 1 schep maïsmeel (6 euro/25 kg) en een schep melasse (6 euro/25 kg). Bovendien krijgt ze dan 's avonds voor het slapengaan (:o) slobber (Pavo, 10 euro/25 kg) en bietenpulp (huismerk Aveve, 5,5 euro/kg).
- Wortels: 2,5 euro/25 kg. Ik voer zo'n zak op per 14 dagen
- Bieten: eigen kweed :d
- Brood: krijgen ze ook weleens, dat krijg ik van de bakker gratis.
- Hoefsmid: bekappen 20 euro, met voorijzers 32 euro. Hij komt eens in de 7 weken.
- Inentingen: 1x per jaar voor influenza en tetanus, 20 euro incl. voorrijkosten
Verder moet je rekening houden met kosten van de keuring, overzetten van de papieren, spullen die je wilt kopen, onverwachte DA kosten, ...