meer mense last van dazen/horzels in gelderland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

meer mense last van dazen/horzels in gelderland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 13:43

IK heb werkelijk waar in al die 12 jaren dat ik hier rij nog nooit zo'n beest gezien. Ik weet alleen hoe ze er uit zien doordat ik een paar jaar geleden op ponykamp die beeste gezien heb waar ze wel veel zaten (en mijn pony toen ook aangevallen werd door die dinge Boos! )

De manege hier ligt midden in het bos maar zoals eerder vermeld nooooit 1 gezien. Nu hadden we al een paar paarden staan die ontiegelijk aan het trappen waren omdat ze last hadden van de vliegen (dacht ik) maar nu reed ik gister in het bos als begeleiding op een manege pony en die begon ook ineens te stampen en te trappen dus ik keek op zei, zat er zo'n poedersuiker horzel of daas (weet het verschil nie Clown ) op zijn kont.

waar komen die dingen ineens vandaan. Hoop niet dat we er ook zo veel krijgen hier, was altijd zo blij dat ze hier niet waren.

Hebben meer mensen deze ontdekking gedaan?

de paarden zijn er in elk geval niet blij mee Boos!

Sodera

Re: meer mense last van dazen/horzels in gelderland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:37

hm op pkamp bij ons vorig jaar( in de polder) werd je er ook helemaal GEK van!!!
hele buik onder de bulten...
Vaak heb je ze in bosrijke omgevingen, bij ons in hattem (aardig bij jullie in de buurt) heb je er weinig last van moet ik eerlijk zeggen, terwijl wij wel veel bos hebben...
k zal zo ns ff 2 plaatjes googlen Tong uitsteken want het verschil is geloof ik wel goed te zien Ja!!!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:38

Afbeelding
een horzel

Afbeelding

Conclusie: n horzel is wat langer en dunner als n daas, en heeft 1 kleur, terwijl n daas gekleurde ogen heeft en verschillende kleuren lijf en vleugels...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 14:55

dan zijn het horzels. Wij zitten hier in nunspeet midden in het bos. De manege ligt in het bos. Maar in al die jaren waren er geen horzels te vinden tot ik er gister voor het eerst 1 zag. Snap niet waar die dingen zo ineens vandaan komen vooral omdat we er in al die jaren nooit last van gehad hebben

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:35

Ik woon tussen voorthuizen, nijkerk en putten in (oftewel putten Haha!). Daar hebben we super veel last van die beesten. T schijnt zelfs zo erg te zijn (woon hier nog maar een jaartje) dat s'zomers op het land les gegeven moet worden, omdat het in de bak bij mijn instructrice te erg is. Vind het eht poedersuiker beesten.
Ze komen het meeste voor in nattere gebieden. Ik dacht altijd dat t hier wel droog was. Woon tussen heide, bos en weiland :S

IloveShets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:59

Ik kom ze wel veel tegen hoor Nathalie!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:59

hm ik ben ze in Hattem eigenlijk ngo maar weinig tegengekomen gelukkig!!!
*even afkloppen...

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:17

Ik woon helemaal onderin gelderland tegen de limburgse en brabantse grenzen aan en hier stikt het van die dingen.. een ritje en je hebt een buik vol bulten..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:30

Ik woon in Duitsland, net over de grens bij Nijmegen. Hier was het vorig jaar echt een ramp. Orlanda werd van alle kanten lek gestoken, dus heb ik haar een vliegendeken opgedaan, dat gaf haar veel rust. Nu heb ik er nog geen gezien, maar als ze komen, gaan de vliegendekens weer op!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:45

Ik heb er ook nog geen gezien. Maar ik hoop mijn brilvliegen masker Haha! te krijgen voor die snert beesten weer komen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 17:04

IloveShets schreef:
Ik kom ze wel veel tegen hoor Nathalie!

dit is de eerste zomer/voorjaar dat ik die dingen zie. voorheen nooit gezien. Hoop niet dat het er heel veel worden want de paarden worden er nu al gek van

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:06

Hier in Culemborg (Gelderland-Zuid) zijn er toch ook al weer een boel horzels en dazen. Maar met een beetje vliegenspray is het aardig te doen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:46

Ik had van de week voor het eerst weer dazen tijdens de buitenrit. Waardeloos. Ze zuigen bloed en ik was meer bezig met die beesten dood te meppen en met de zweep eraf te zwiepen dan met rijden. Het beste helpt Atex Daasspray, is wel goor spul want geeft bruin af maar andere sprays helpen echt niet tegen dazen. En de zomer moet nog komen..... Boos!
Heb wel een goede vliegendeken gekocht want de mijne staat 24/7 in de wei (in het bos) dus die gaat straks als het erger wordt (vandaag weer geen daas gezien) om.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:23

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Maranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:02

ik heb er inderdaad ook heel erg veel last van, nou ja ik niet me verzorgpony. Zit onder de dikke bulten en woprdt echt helemaal panisch als er weer zo'n beest op hem zit.. heeeel vervelend. Maar knoflook en dergelijke werkt ook nie geweldig. Eeen andere pony krijgt altijd knoflook maar is nu ook gestoken.