Kont naar je toe draaien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Kont naar je toe draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 23:29

Ik heb sinds drie weken een twee jarige in mijn bezit. Opzich is het een paard met een eerlijk karakter, leergierig en lief.
Alleen gebeurd het me zoals vandaag ineens dat ze me probeert te bijten. Ze weet dat ze dit niet mag en als ik met mijn vinger wijs, dus haar bestraf draait ze haar kont naar me toe. Heel dreigend, ze doet verder niets.
Het gekke vind ik dat ik twee weken geweest ben zonder dit probleem.
Toen ik haar observeerde toen ze nog bij de oude eigenaar was had ik al door dat ze behoorlijk dominant is.
Nouja om een lang verhaal kort te maken vraag ik: zijn dit typische uitprobeer streken.
Kan het zijn dat er vandaag iets gebeurt is waardoor ze ineens verandert.
En hoe kan ik haar dit op een paardvriendelijke manier afleren.
Overigens ze staat op een weiland.
Alle tips en opmerkingen zijn welkom.
Alvast bedankt.

Branca

Re: Kont naar je toe draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 23:55

Als een paard zijn kont naar me toedraait en daarbij dreigt, krijgt die een knal (ik had toen een halster, dus was slag met halster, anders de zweep).. Meteen de kop indrukken lijkt me. Als je dit niet doet, zal ie het blijven doen en stap 2 is slaan. Dat bijten ook, jee.. een flinke pets op de neus of als je ernaast staat een elleboogje tegen snuit. Absoluut niet tolereren.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:02

blensink schreef:
Ze weet dat ze dit niet mag en als ik met mijn vinger wijs, dus haar bestraf draait ze haar kont naar me toe. Heel dreigend, ze doet verder niets.

Als jij met je vinger wijst, als teken van straf, maar je doet verder niks dan "dreig" je IMO naar haar!
Nu zeg ik niet dat ze daardoor haar kont naar jou toe draait en dreigt. Maar jij doet hetzelfde bij haar als zij bij jou!
Wijzen is voor een paard geen straf, nee dat is dreigen.

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:09

ik zou t ook meteen afstraffen..... zijn ook net kinderen als je t tolereerd nemen ze een loopie met je....

ik ken iemand die heeft een pony die draait ook zn kont naar je toe... in het begin schrik je daar dan ff van maar t bleek dat ze alleen maar op dr kont gekriebeld wou worden hahaha

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:45

Direkt een knal verkopen, kan je misschien niet paardvriedelijk in de oren klinken maar dat is het wel. In de kudde krijgen ze ook direkt een knal als ze zo iets doen.
Ik heb een jaarling die bij mij is geboren.
Heeft vanaf zijn geboorte in de kudde gelopen, nu nog alleen is zijn moeder er nu uitgehaald (maand geleden alweer)
Meneer begint zich nu te ontwikkelen als een echte naarling en tijdens het voeren (ze krijgen buiten voer op de paddock, gewoon op de grond dus ik moet tussen 6 paarden/pony's door lopen) heeft hij de laatste tijd bedacht dat zodra hij zijn handje voer heeft, hij wel zijn kont naar mij toe kan draaien, dit straf ik direkt af met een forse knal en dat kan ook met de emmer zijn die ik toevallig in mijn handen heb.
Hij heeft het totaal 3x geprobeert en doet het nu niet meer.

Zeker bij een paard wat dominant is moet je dit direkt afstraffen, anders heb je straks een groot probleem.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:54

mijn jaarlinghengstje draait zijn kont naar je toe als hij aan het eten is en je loop langs hem af ofzo. de eerste keer wisrt ik niet dat hij zoiets deed. en ik liep 2 meter achter hem langs, en hij sloeg echt gericht, nou dat heb ik wel laten weten met een tik met de zweep, hij heeft het nog een aantal keer geprobeerd maar hij lijkt nu genezen te zijn Lachen

het is overigens een shetlander, die samen staat met mijn andere 3 jarige shet hengst in de wei. dus gewoon afstraffen, anders krijg je idd stap 2. en dat willen we niet he Lachen

suc 6

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:06

Nou ik zeg je 1 ding, zo snel mogelijk afleren Ja Die van mij draait zich naar mij toe ineens en dan een knal derachteraan naar mij toe! Gelukkig zie ik dat al vroeg aankomen en ik zet gewoon stapje opzij, en toen es een stamp teruggegeven, hij stampte, wel ik dan terugstampen he maar wel raak! Sindsdien doet ie dat bij mij niet meer! Lachen

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:13

Zou dit zelf ook direct afstraffen. Echt laten weten wat hij wel en wat hij niet mag. Het is nu een twee jarige geef je aan en is dus nog niet helemaal volgroeit. Straks als hij groter is en sterker wordt heb je een nog zwaardere dobber aan hem. Zou dus zeggen hoe eerder je hem leert wat hij wel en wat hij niet mag hoe makkelijker het straks voor je is.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:27

inderdaad laten weten dat je daar niet van gedient bent.
maar ook opassen als je je paard een knal op zijn kont geeft als hij ze kont naar je draaid.
ik heb het ook een keer meegemaakt met een 3 jarige in het land. ik moest een ander paard hebben, en zij was blijkbaar beledigt dat ik haar niet meenam en draaide me de kont toe, en ik haal instinctief uit met me halster, ik zal je zeggen ik moest rennen! heel hard... want ze begon achteruit te meppen, en in een rot gang achteruit te lopen.
nou doet ze het niet meer, maar wou je wel even waarschuwen Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 11:38

Jobbeltje schreef:
blensink schreef:
Ze weet dat ze dit niet mag en als ik met mijn vinger wijs, dus haar bestraf draait ze haar kont naar me toe. Heel dreigend, ze doet verder niets.

Als jij met je vinger
wijst
, als teken van straf, maar je doet verder niks dan "dreig" je IMO naar haar!
Nu zeg ik niet dat ze daardoor haar kont naar jou toe draait en dreigt. Maar jij doet hetzelfde bij haar als zij bij jou!
Wijzen is voor een paard geen straf, nee dat is dreigen.

Oh dit vind ik een hele goeie, dit wist ik niet. De eerste keer dat ze beet heb ik haar direct een goeie tik op haar neus verkocht. Sindsdien bijt ze niet meer. Maar dreigt ze.
Ik heb het idee dat ze voor zichzelf wil uitzoeken tot hoever ik wat toelaat.
Zo´n drie weken geleden draaide ze ook haar achterhand naar mij toe en omdat ik geen ander zaken bij de hand had zoals een zweep, heb ik haar een schop verkocht. Dit ging totaal automatisch. En we raakte zegmaar in een gevecht.
Ze is toen een dag of vier van slag geweest. Ik denk dat te zwaar straffen voor dit paardje een beetje zwaar valt.
Ze heeft enorm voor zichzelf moeten vechten, als jaarling was ze ondervoed en wat ik al zei de vorige eigenaar liet eigenlijk alles toe.
Vanmorgen zijn we geweest en ze was iets normaler dan gisteren. Ze is nu ook hengstig. Hier kan het denk ik ook mee te maken hebben.
Als ik zeg maar geen geweld gebruik blijft het voor haar alleen bij dreigen.
Zodra ik ga slaan, raken we in gevecht. Dit lijkt me ook niet goed. Daarom vraag ik een paardvriendelijke oplossing.

Ik wil even vermelden, mijn vorige paard beet en sloeg ook. Erger dan mijn nieuwe paard op het moment. Ik zal het wel aantrekken ofzo.
Het eerste half jaar zat ik onder de blauwe plekken op mijn armen. Zo erg dat mensen dachten dat ik thuis mishandeld werd. Bij hem heb ik dit eruit gekregen. Met veel geduld en altijd op dezelfde manier straffen. Het enige verschil is dat hij niet zijn achterhand naar mij toedraaide.
Het verschil is ook hij was zeven en zij is twee.
Nouja tot zoverre vriendelijk bedankt. Als iemand nog iets weet graag.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:47

Wat ook goed helpt is als je regelmatig eens op een manier die zij begrijpt jouw dominantie laat blijken. Dat kun je heel eenvoudig doen door voor haar te gaan staan en haar achteruit te laten lopen. Op het moment dat ze voor jou wijkt ben jij de baas. Dat wil niet zeggen dat je haar niet flink moet corrigeren als ze iets probeert te flikken!Buiten het tikken op de neus etc. kun je ook eens proberen om je op zo'n moment groot te maken voor haar en haar weer met heel veel herrie achteruit te dwingen (armen zwaaien, schreeuwen etc.). Je zult verbaasd staan hoe ze zoiets snappen, dat is nl. precies wat paarden onderling ook doen...