staartkoker aan op stal tegen schuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

staartkoker aan op stal tegen schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:23

Mijn paard schuurt haar staart helemaal kapot als ze alleen op stal staat. Gewoon uit verveling en aandacht trekken. Elke keer als ze dus op stal staat gaat haar staart eraan. Zou het kwaad kunnen om een staartkoker om te doen op stal? Een van neopreen? Of knelt dat af?

Morrie

Re: staartkoker aan op stal tegen schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:46

je kan beter de oorzaak wegnemen ipv de symptomen bestrijden!

bedenk eens wat je kan doen om je paard wat meer afleiding te geven zodat ie niet meer hoeft te schuren om de dag door te komen.

Annemieke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:49

Mijn pony doet dat dus ook Boos!
Zwaar vervelend hij staat meestal nog niet eens 1 minuut op stal en begint alzof zijn leven ervan afhangt te schuren...
Gelukkig is het alleen in de zomer dan gaat tie gewoon naar buiten heeft hij nergens last van.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:51

Tja. Ik heb alles al geprobeert. Het enige wat helpt is een ander paard erbij te zetten. Maar ik vind dat ze ook gewoon een paar uurtjes alleen moet kunnen staan. Ze staat de hele dag buiten en als ik haar dan voor 1 nacht binnen haal omdat ze ziek is van het gras flipt ze helemaal. Speeltjes en andere dingen ter afleiding geeft ze niets om, heb ik al lang eens geprobeert.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:59

Ja, een staartkoker op stal kan kwaad. Zo'n ding is niet bedoeld om langere tijd om te laten, dat knelt inderdaad af.
Met een beetje pech raakt je paard z'n staart dan kwijt, dan is je probleem wel opgelost, maar of je dat wilt....

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 19:11

Nee dat wil ik niet natuurlijk

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:10

hij MOET toch niet per se alleen staan...als een ander paard erbij de enige oplossing is, dan doe je dat toch...evt. een sjetje.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 20:28

Nee niet op die manier. Ze staat op een pensionstal met 25 andere paarden. Het is vooral dat ze niet alleen wíl staan. Maar niet iedereen zet zijn paard binnen als de mijne een keer ziek is. Dus er hoeft geen shetje oid bij. Ik wil gewoon dat ze normaal doet ook als ze alleen op stal is. Toen ze nog aan huis stond vond ze dat ook geen probleem dus vind ik het een beetje aanstellerij van haar dat ze nu alles bij elkaar hinnikt en schuurt als ze even alleen staat. Dat zal vanzelf over gaan als ze reglematig even alleen is en dan weer terug naar de rest mag, maar dan wil ik niet dat ze ondertussen haar staart eraf schuurt.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 01:52

Staartkoker omlaten: NIET DOEN!!! Staat ook in de gebruiksaanwijzing dat dit niet kan.. door het broeien onder die koker laat het haar los na een x-aantal uur.. Laatst is hier nog een topic over geweest van een meisje die dat had gedaan, gevolg: staart viel uit!! hele kale plekken.. zag er echt niet uit!!!

Ik heb als tip van de dierenarts om life bouy zeep te gebruiken.. gewoon om de paar dagen de staart wassen hiermee... En bij Remco en mijn vorige paard hielp dit perfect.. Life bouy zeep kun je kopen bij het Kruitvat voor 1,25.... Niet duur en het proberen waard.. Ligt gewoon bij de stukken zeep.. Het ruikt een beetje naar teerzeep... doet me denken aan vroeger!!

Succes!!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 08:48

En wat doet die zeep dan? Lijkt mij meer te helpen tegen jeuk en dat is iets waar dit paard blijkbaar geen last van heeft, imo een tikkie onzinnig om een staart te gaan wassen als het paard schuurt om aandacht te vragen.

Staartkoker zéker niet om laten en zeer zeker al niet met neopreen, neopreen wordt erg warm en gaat blisteren, haren vallen uit en er ontstaan brandplekken.

Heb je niet de mogelijkheid om je paard op een paddock te zetten of een stukje land waar bijna geen gras staat?

Ik heb ook nog wel eens gehoord dat mensen dit hebben opgelost door schrikdraad in de stal langs de wanden te spannen maar mijn oplossing zou dat niet zijn, ik heb ten alle tijden mijn paarden buiten en veel van dit soort problemen, die bij mijn paarden door verveling/aandacht vragen kwamen, zijn hiermee opgelost, maar ja, daar moet je wel de mogelijkheid voor hebben.....

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 09:20

Ik heb ook de mogelijkheid om haar de hele tijd buiten te zetten. Dat gebeurd ook meestal. Maar af en toe is ze gewoon niet fit meer door het vele gras en weer aan het werk. (ik vind de wei waar ze nu op staan ook te mals om ze daar 24/7 op te zetten maar helaas denkt de staliegenaar daar anders over). Dus dan zet ik haar een nachtje op stal. Maar dan breekt ze de boel af. Ik ben eigenlijk niet op zoek naar een andere oplossing dan een stal. Ik vind dat ze ook gewoon in haar eentje op stal moet kunnen staan voor een paar uurtjes (en in het begin misschien maar een half uurtje) als we op wedstrijd zouden gaan zou ze dus ook niet alleen op de trailer willen blijven....Het is niet de jeuk, maar gewoon de verveling denk ik dat ze haar staart schuurt. Ik heb teershampoo, maar ook die helpt nergens tegen. Vliegensprays ook niet alleen een deken met staartflap helpt. Maar om haar nou met dit weer onder een deken te zetten. Alhoewel, zo'n katoenen zomerdeken is dat warm?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:38

Geen idee, ik gebruik geen dekens.
Maar als een deken met staartflap wel helpt, dan is het dus wel jeuk?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 09:40

Nee, dan schuurt ze nog steeds maar dan beschermt die staartflap d'r staart...Eigenlijk hetzelfde als een staartkoker maar dan zonder dat het afknelt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:48

Dan zou ik denk ik voor zoveel mogelijk afleiding proberen te zorgen op stal.
Onbeperkt hooi kan ook een oplossing zijn?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 09:56

Hooi ziet ze niet liggen, dat krijgt ze al zoveel als ze wil maar ze wil gewoon niet alleen staan, het enige wat ze doet is zichzelf opfokken steigeren schuren en hinniken...dus ik ben bang dat ze het onder een deken ook aardig warm zal krijgen als ze zich zo aanstelt. Laatst was het zo erg dat ze gewoon stond te shaken bij 25 graden omdat ze alleen was....
Ik snap dat echt niet, toen ze nog thuis stond was het geen probleem maar nu ze bij meerdere paarden staat wil ze voor geen goud ook maar even alleen zijn.
Ze heeft ook zo'n joybal (of hoe die dingen ook mogen heten) in d'r stal gehad, maar daar deed ze ook niets mee dus die heb ik maar weggegeven.

Maar ik wil haar niet d'r zin geven, het liefst ga ik net zo lang door totdat ze snapt dat ze iedere keer weer gewoon teruig naar de wei mag. Ze moet het gewoon kunnen vind ik, wat als ze ooit eens wat krijgt en ze stalrust moet hebben, dat word een ramp dan.

Vandaag neem ik haar voor 1 nachtje mee naar huis, want hier is ze wel redelijk rustig in haar eentje....dus ik snap niet echt waarom hier wel en daar niet rustig zijn.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:33

Je kunt een stalborstel kopen dan kan ze schuren zonder dat haar staart kapot gaat Pling

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:44

sabineG schreef:
Staartkoker omlaten: NIET DOEN!!! Staat ook in de gebruiksaanwijzing dat dit niet kan.. door het broeien onder die koker laat het haar los na een x-aantal uur.. Laatst is hier nog een topic over geweest van een meisje die dat had gedaan, gevolg: staart viel uit!! hele kale plekken.. zag er echt niet uit!!!

Doei! Ik was dat meisje met een staart uitvallend paard.

Gelukkig was ik nog op tijd en is de schade erg beperkt geweest en is het nu flink gegroeid.
Maar dus niet doen. Bij mij was het dan een bandage, maar echt niet doen. Ik schrok me dood toen ik het zag. Dus nee niet doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:46

Zo zag Misty's staart eruit daarna Scheve mond

Nu zit er overigens al flink weer haar:
Afbeelding

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 16:47

Ziet er idd niet echt mooi uit nee....
Maar ik heb meteen in het begin van het topic al besloten het niet te doen. Dan d'r staart steeds verder wegschuurt vind ik al erg, als hij er zo uit zou zien zou ik flippen...