Vorige eigenaar wil papieren niet geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Vorige eigenaar wil papieren niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 12:15

Ik ben weer eens heel dom geweest. Ik heb 3 maanden geleden mijn draver gekocht,en ze zei dat ie geen papier had,ik vond dat geen probleem. Nu zegt ze dat haar ex vriend(die koerste met hem) de papieren nog heeft van hem,en ze ook al niet aan haar wou geven. Wat moet ik nu. Als ie wil kan ie hem dus zo ophalen,want hij heeft de papieren.

Kafue

Re: Vorige eigenaar wil papieren niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:20

Hopelijk heb je het geld per bank betaald en niet zo handje contantje want dan heb je ook nog geen schriftelijk bewijs van verkoop.

Ik zou nogmaals vriendelijk beide partijen vragen of iemand je de papieren wil doen en anders dreigen met politie ofzo.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 12:23

Ik heb handje contantje betaald. Ik baal echt dat ik zo stom ben geweest maar ja. Aankoopbedrag was ook laag. Maar gewoon het idee dat ie hem terug kan halen is eng

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:26

Weet je wi die ex vriend is?
Misschien wilde hij zijn vriendin die papieren niet geven omdat ze ruzie hadden.
Maar misschien wil hij ze jou wel geven Lachen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:27

Hbe je toevallig ook geen contractje opgesteld ofzo?
Waar van beide partijen de handtekeningen opstaat?

Kan me voorstellen dat je in de rats zit nu..
Succes!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 12:30

nee heb helemaal niks met handtekening,ik voel me zo dom. Maar ja daar heb ik nu niks aan. Ik zou via haar het nummer moeten vragen van ex vriend,want ik heb nr niet. Zij heeft nog wel gewoon contact met hem,dus denk niet dat ze ruzie hebben

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:34

Stel alsnog met de vriendin een contractje op waarin staat dat jij de nieuwe eigenaar van het paard bent.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 12:37

ja dat is iig een goed idee. Maar eigenlijk wil ik die papieren gewoon hebben,ze horen toch bij hem

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:39

angela88 schreef:
Stel alsnog met de vriendin een contractje op waarin staat dat jij de nieuwe eigenaar van het paard bent.

Dat heeft natuurlijk weinig zin, zoiets is niet rechtsgeldig.

Dat je ontzettend dom bent geweest weet je al en daar heb je nu niks meer aan. Een grote sterke vriend mee nemen en eens bij die vrouw op bezoek gaan en haar vervolgens vertellen hoe het in elkaar steekt heeft meer zin.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:46

Dat contract is wel rechtsgeldig aangenomen dat de 'vriendin' ook daadwerkelijk de eigenaar was en niet de vriend.
Je hebt meer aan een contractje dan aan de papieren van een paard.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:05

Was er iemand bij de koop aanwezig ?
Ook mondeling is rechtsgeldig namelijk ( al zul je toch moeten leren in de toekomst voor alles een aankoopbewijs te vragen )

Weet je de naam van het paard, zijn officiële draversnaam dus.
Misschien ook nog zijn vader en/of moeder ?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 13:12

ja weet wel de namen allemaal ook van vader en moeder,er was iemand bij toen ik hem kocht en het geld gaf

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:14

Heeft de draver bij de vorige eigenaar gekoerst? Dan is het nml heel normaal dat zij de papieren houden. Het mag niet, maar het is wel gebruikelijk dat ex- dravers geen papieren mee krijgen zodat de nieuwe eigenaar er niet mee gaat koersen.
Stamboekpapieren zijn ook geen eigendomsbewijs. Is het paard gechipt? Anders kan je dat doen, sta je iets sterker. Anders met hulp van de vorige eigenaar over zetten op jouw naam.
Juridisch gezien staat de houder van het paard het sterkst, degene die dus de stal betaald, er dagelijks heen gaat enz. Stamboekpapieren zeggen heel weinig. Maak je dus niet al te veel zorgen Lachen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 13:29

ja hij heeft gekoerst idd,en die vriendin van hem gaf dat ook als reden dat hij geen papier meekreeg. Maar ik hoorde van een ander dat er een stempel op het papier kan ofzo,zodat hij niet meer kan koersen. Hij was al gechipt,heb nu een paspoort van het khns met dat chipnr.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:35

Stamboekpapieren, paspoort en een chip zijn geen bewijs van eigendom. Alleen een kwitantie is dat (waarbij ik me dan altijd afvraag hoe het dan zit met zelfgefokte paarden). Bij gebrek aan een kwitantie is het feit dat jij het paard bij je hebt (thuis op stal of in een pensionstal) juridisch gezien voldoende reden om aan te nemen dat jij de eigenaar bent.

Maar pas wel op: als de ex-vriend van de vrouw waarvan je het paard gekocht hebt beweert dat zij (de ex-vriendin dus) zijn paard gestolen heeft, ben jij heler, en kan je het paard kwijtraken. Oók als jij te goeder trouwe gekocht hebt, en ook als zij alsnog een kwitantie opmaakt om aan te geven dat jij het paard gekocht hebt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:38

Dat dagelijks erheen zegt weinig... dan zouden alle verzorgers zo hun verzorgpaarden kunnen opeisen...

Als je aannemleijk kan maken dat jij in het grootste gedeelte voorziet in de onderhoud van het dier, ben jij inprincipe de eigenaar (als het om een gestolen/ontvreemd paard gaat is het een ander verhaal.)
Je hebt getuigen dat je het paard gekocht en betaald hebt.

Je kunt over dravers ook een aantal bokkers vragen hoe het een en ander in elkaar steekt met de papieren van uitgekoerste dravers....
Ik meende dat daar ook financieel consequenties aan vast zaten, en dat daarom de papieren niet meegegeven worden, maar weet niet precies hoe het inelkaar steekt Haha!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:01

batje schreef:
Heeft de draver bij de vorige eigenaar gekoerst? Dan is het nml heel normaal dat zij de papieren houden. zodat de nieuwe eigenaar er niet mee gaat koersen.

Het is idd heel normaal, want vaak willen eigenaren niet dat er nog iemand mee kan koersen. Misschien kan je om een kopie vragen? Hoe heette ja paard ook alweer?? Dan zal ik eens opzoeken of hij al verkocht is zonder papieren (officieel, dus of ie al uit het stamboek is geschreven), dan zijn die papieren namelijk waardeloos en zal hij echt dat paard niet bij je komen ophalen, daar hebben ze helemaal geen behoefte aan

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:07

Maar heb je het al gewoon aan die jongen/man gevraagd? Misschien geeft ie ze wel aan jou maar wil hij ze niet aan zijn ex geven. Zou het gewoon even proberen. Zou je maar niet teveel zorgen maken over het eventueel weghalen van je paardje. Dravers zijn al gauw te oud voor de sport en als ie goed presteerde op de baan was ie zo wie zo niet verkocht, toch.....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:18

Zijn moeder is een jaar voor zijn geboorte uitgevoerd naar Duitsland. Je hebt dus een Duits paard, dus je hoeft in ieder geval niet naar het NDR te bellen. Ik heb alleen van dit land geen jkaarboeken, maar je kan hem wel opzoeken op www.hvt.de en dan gewoon bij Trabersuche zijn naam invullen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:23

Rekord
Lebensgewinnsumme 14.577 EUR
Rekordzeit Datum 31.05.2002
Rekordzeit Distanz 2.000 m
Lebensstartsumme 14.577 EUR

Rekord 1:16,5
Autostart
Rekordzeit Datum 31.05.2002
Rekordzeit Distanz 2.000 m
Rekord 1:16,5

Rennen
Anzahl Starts 65
Anzahl Siege 7
Anzahl Plätze 35
Datum des 1. Starts 08.10.2000

Qualifikationszeit 1:22,8

Datum des letzten Rennens 03.09.2004

© HVT 2002-2004

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:24

ik kan van deze site niet opmaken of hij al verkocht is zonder papieren, maar dan zou je contact op moeten nemen met het HVT

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 17:45

Ik heb hem daar inderdaad gevonden met stamboom erbij. Leuk om te zien.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 23:21

ik weet niet precies om wat voor papieren het gaat maar ik meen dat een stamboom niet automatisch een eigendoms bevestiging is.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 23:46

Volgens mij is het in de dravers wereld toch anders qua papieren?
Een vriendin van mij heeft ook eens een draver gekocht maar papier kreeg ze er niet bij, dit moeten ze toch weer inleveren?
Ik weet niet precies hoe het zit maar bel is naar de federatie harddraverij die kunnen je vast het verhaal wel uitleggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 23:51

ik heb niet alles gelezen, geen zin in..
ik zou die papieren gewoon halen..

jouw paard toch nu?