Bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 10:50

Hee hoi,

Mijn 1 jarige hengst wil mij regelmatig bijten, als hij dit probeerd krijgt hij een tik, het is hem nog nooit gelukt om me echt te bijten.
Hij weet donders goed dat dit niet mag omdat hij zichzelf vaak al de straf geeft als hij het wil proberen. Toch stopt hij er niet mee.

Heeft iemand een goede tip om dit af te leren? Of is het gewoon een questie van leeftijd en hengst zijn en is het een questie van tijd dat het over gaat?

groetjes.

Angela

Re: Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:38

Ik denk dat je zo al goed bezig bent. Geef hem niet te vaak een tik op zijn neus, dan kan hij kopschuw worden. Het is een hengst...en die proberen je graag uit! Gewoon blijven volhouden dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:42

1 keer een giga tik, met een boze stem.
Daar worden ze niet kopschuw van, van veel kleine tikken wel.
Dus heel erg duidelijk maken dat het echt heel stout is wat hij doet.
Want jonge paarden gaan toch kijken waar de grenzen liggen. En een hengst doet dat vaak nog meer.

En als ik zo eens in de wei kijk, als Zanda aan het klieren is bij Kawa, krijgt hij een waarschuwing, luisterd hij niet een enorme bijt of trap.
Maar hij luister meestal wel, want hij weet wat er anders komen gaat Haha!

En zo gaat dat bij ons mensen het zelfde Lachen

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:38

ik heb dat ook met mijn verzorgpony die bijt ooik.. (is geen 1 jarige hengst maar bijt wel) ik geef hem klap soms op neus soms op hals.. of als het echt net bijna is vinger boos omhoog en met een boze stem NIET BIJTEN...
hij probeert het altijd nog :S

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 14:44

Shetty schreef:
hij probeert het altijd nog :S

En hoe oud is hij? en is hij gecastreerd?

Hij is verder helemaal niet gemeen, ik denk dat het op het moment puur een machtspel van hem is om te kijken hoe ver hij kan gaan, wat ik zo van jullie reacties hoor ben ik toch wel op de goede weg.
Bedankt in ieder geval, is toch altijd fijn om te horen dat ik niet de enigste ben.

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:48

hij is 8 ofzo en ja hij is ruin
ik weet niet of je hem snoepjes/eten geeft uit de hand? Dat kan ook bijten veroorzaken...

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 16:10

Shetty schreef:
hij is 8 ofzo en ja hij is ruin
ik weet niet of je hem snoepjes/eten geeft uit de hand? Dat kan ook bijten veroorzaken...

Ik geef hem alleen iets als hij uit het weiland gehaald wordt, dus met een vaste handeling, anders krijgt hij niets uit de hand.

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:11

staat hij ook niet op een stal waar bijv. kindjes komen of andere mensen die snoepjes en dergelijke dingen geven aan de paarden?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 19:05

Nee hij staat bij mij thuis, dus dat kan het ook niet zijn.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:02

Met hengsten moet je wel oppassen dat je je stem niet teveel verheft. Als jij echt boos wordt, worden zij nog bozer en dan kan het alleen maar gevaarlijk worden. Je moet altijd proberen slimmer te zijn. Probeer em voor te zijn. Probeer in plaats van een tik eens een keer heel hard in z'n wang te prikken. Kort en hevig. Hij moet leren dat het zeer doet als ie dat doet, maar niet direct het verband naar jou leggen. Slaan, schoppen en schreeuwen werkt bij een hengst meestal averechts.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 09:06

Nou hij is verder niet boos, hij is natuurlijk nog maar een jaar oud dus het is gewoon een questie van uitproberen.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:14

Mijn hengstje kreeg een tik op de neus en sindsdien bijt hij niet. Hij probeert af en toe wat te knabbelen maar dan hoeft ik alleen maar een keer nee te roepen en dan houd hij al op.

Alleen nu heeft hij een nieuwe hobby.... mijn haar eten en likken Haha!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 16:19

ja dat doet die van mij ook, ik moet hem regelmatig nog een tik geven omdat nee ofzo niet helpt, maar goed we houden stug vol.