Wat doet ze en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Wat doet ze en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 10:18

Mijn paard doet soms heel raar met haar rug. En de laatste tijd wordt het naar mijn gevoel alleen maar erger.. (niet goed dus )..
Ik zal uitleggen wat ze doet:
Ze houdt dan ineens haar rug heel erg bol en maakt hele klein stapjes, en vaak bokt ze er ook nog bij... Niet normaal dus...
Vroeger deed ze dit altijd omdat het zadel te ver naar achter lag, maar gister deed ze het ook n had ik juist het zadel ver naar voren gelegd..
Een half jaartje terug kreeg ze ook plekjes op haar rug... We weten niet waarom Verward
Daarna heb ik een hele poos met 2 dekjes gereden en uit eindelijk heb ik een bontje gekocht voor onder het zadel. Maar nu begint ze raar te doen... Ik heb mijn zadel al 2 1/2 jaar en hij is heel er versleten enz. en al een aantal keer gereapeert.. Ik heb dus het idee dat het aan het zadel ligt want; als ik haar rug borstel reageert ze niet, als ik over haar rug aai ook niet, en als ik zachtjes in haar rug druk reageert ze meestal ook niet (heel soms wel, maar dan gebruik ik mijn nagels per ongeluk). Maar zodra ik met het zadel kom begint ze te zwaaien met haar staart, naar mij te happen (als ik het zadel erop wil leggen), doet soms stappen opzij, kortom ze doet haar best om niet het zadel op haar te krijgen. Nu zit ik dus te twijfelen:
-is het zadel niet meer goed?(zonder zadel loopt ze prima).
-of is ze gewoon ondeugent en wil ze niet meer rijden?
HELP!

Xen

Re: Wat doet ze en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:23

Het lijkt me dat het zadel niet goed ligt! Een paard dat ondeugend is reageert niet zo. Ik zou eens iemand met verstand van zadels naar je zadel laten kijken... Want blijkbaar knelt er iets ofzo. Succes!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 10:34

Ik ben van plan om een nieuw zadel te kopen, is dat misschien een optie?

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:57

eens proberen om te rijden zonder zadel!
als ik je verhaal zo hoor zou ik toch maar eens een andere (goed passend) zadel proberen. En voor je dit doet een eindje vakantie geven. vb alleen longeren en grondwerk zodat er niks aan haar rug komt.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:04

anders even een zadelpas service laten komen, lijkt mij ook dat het zadel misschien niet meer goed past.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:21

ik zou voorlopig niet meer rijden met dat zadel.... zoals je zelf al zegt doet ze dit niet als je zonder zadel rijd.

een zadel hoort ook niet naar achter te schuiven, dan past het waarschijnlijk gewoon niet ik zou dit zadel gewoon even in de kast laten liggen en snel een nieuwe aanschaffen! Lachen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 11:26

Ididit schreef:
een zadel hoort ook niet naar achter te schuiven, dan past het waarschijnlijk gewoon niet ik zou dit zadel gewoon even in de kast laten liggen en snel een nieuwe aanschaffen! Lachen

Het zadel schuif niet naar achter al de singel vast zit, maar als hij nog los op de rug ligt Lachen

Ik ben dus al op zoek naar een ander zadel, heb al een aantal leuke gezien alleen ik ken mijn ouders; het gaat waarschijnlijk een poosje duren voordat ik een nieuw zadel krijg.. Ik ga nu wel tegen ze zeggen dat ik echt een nieuw zadel moet omdat deze gewoon niet meer past enz. en dat ik niet meer ga rijden totdat ik een andere heb, maar als het aan hun ligt kan het nog een maand ofzo duren, dus heb ik nog een probleem erbij Verdrietig

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:28

sorry, maar begreep uit je eerste verhaal dat hij tijdens het rijden naar achter schoof Knipoog

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:49

Tja als ik dit lees kan ik echt maar 1 conclusie trekken en dat is gewoon dat je zadel niet meer past. En als je ermee doorrijd kun je heel veel schade aan de rug toebrengen. Dus koop zo snel mogelijk een ander zadel of kijk of je een ander van iemand kan lenen. En laat een GOEDE passervice komen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 11:52

Ididit schreef:
sorry, maar begreep uit je eerste verhaal dat hij tijdens het rijden naar achter schoof Knipoog

Maakt niet uit, ik kan soms onduidelijk zijn Knipoog

Ik zal als mijn ouders straks meteen vragen wanneer ik een nieuw zadel krijg en zeg ik meteen dat dat echt nodig is(des noods laat ik deze pagina lezen) en dan zal het wel duidelijk worden....

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:46

Je zei dat je niet wist waarom ze plekjes op haar rug kreeg. Ik neem aan dat dit onder het zadel was? Anders zou je niet met 2 dekjes en daarna met een bontje gaan rijden.
Die plekjes zijn zeer waarschijnlijk drukplekken van het zadel. Ook hieraan kun je afleiden dat je zadel niet meer past. Ik heb het idee dat jouw zadel te klein/te smal is geworden voor jouw paard.

Laat iemand van een zadelpasservice komen, zoals al geopperd is. Deze neemt dan een aantal zadels mee en kijkt welke het beste past. Probeer je ouders ervan te overtuigen dat een nieuw zadel noodzakelijk is. Dit zadel lijkt mij rijp voor de vuilnis, je hebt het immers al een paar keer moeten repareren.

Succes.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:17

als ik t zo is lees ligt het inderdaad aan je zadel...ik zou gewoon een nieuw goedpassend zadel kopen.....