Gelpad of onderlegger van schapevacht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Gelpad of onderlegger van schapevacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 20:32

Zowel een gelpad als een onderlegger van schapevacht verminderen de druk op de paardenrug bij het rijden, maar welke van de twee werkt nou beter ?

En wat zijn de voor- en nadelen van beide ?

De onderleggers van schapenvacht heb je van Mattes en van Christ, welk merk is beter ?

Prince

Re: Gelpad of onderlegger van schapevacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 06:26

Niemand ervaring hiermee Verward

pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 06:48

onze pony heeft een schapenvacht onder het zadel nu geen problemen meer daarvoor wel, elke keer wondjes.
het verschil tussen gelpad of onderlegger van schapevacht kan ik niet zeggen alleen dat een onderlegger van schapevacht prima werkt bij ons.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 06:50

een gelpad kan er juist voor ozrgen dat de druk niet gelijkmatig verdeeld wordt!
een onderlegger van lamsvel, absorbeert vocht en verminderd de druk!
het maakt opzich niet veel uit wel merk je neemt, misschien is de ene wat mooier afgewerkt, maar dat zie je toch niet als hij onder het zadel ligt

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 06:54

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 07:53

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:35

Gelpads, ondingen vind ik het. Ik heb ook een tijdje met een gelpad gereden maar daardoor ging het zadel schuiven. Toen ben ik een keer hard gevallen doordat het zadel helemaal naar beneden schoof. Paard in paniek, zadel beschadigd en ik last van m'n rug. Nu heb ik zo'n bontsjabrak gekocht, echt een fijn ding!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:36

ik rij met allebei. Ik heb wel een Action gelpad, zo'n vierkante. Niet zo'n heel goedkoop ding want dat vind ik dus ondingen. Die van action zijn erg fijn en verdelen de druk goed.
De bontonderlegger is ook fijn, alleen die zorgt er weer voor dat de kamer wat voller word..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:12

ymke: maar dat doet een gelpad ook... die is toch een cm dik

ik rijd met jentel met gewoon sjabrak met gelpad en ik heb ook een dressuur zadelvormig sjabrak van lamsvel. ik merk bij haar geen verschil in lopen of het loslaten van de rug. ik merk wel dat als ik alleen met een dekje rijd ze mider goed loslaat

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:45

Ik heb een ander soort pad. Het lijkt wat op een gelpad, maar is stijver en heeft een betere vorm. Er zit een hele andere vulling in die reageert op lichaamswarmte en dan wat vloeibaar wordt. (heel apart).

Hij is wel prijzig, nml € 90,00, maar ik vind 'm helemaal geweldig. Hij is wasbaar en zorgt er bij mijn zadel juist voor dat deze niet meer schuift.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:57

Ik heb voor een bontje gekozen omdat ik het gewoon mooier vind staan en een bontje ademt beter dan zo'n gelpad vind ik. Ik vind gelpad's echt van die ondingen: doe mij maar een bontje!

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:53

Echte schapenvacht is heel goed voor de rug. Makkelijke keuze als je t mij vraagt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:55

ik heb een gelpad, gebruik deze alleen met springen. Anders is hij ook niet nodig Haha!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:56

Ik gebruik sinds kort ook shapenbontje; is mooi, ligt zacht, ademt goed, en mijn paard heeft geen drukplekken meer! Ik heb ook een gelpad gehad, maar persoonlijk verschoof dat altijd en paste het net niet onder de drukpunten van het zadel.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:04

voordeel van beide is de omzet voor de winkelier en nadeel is van beide dat je geld snel op is. Maar even serieus, als je zadel goed past op je paard heb je geen van beiden nodig...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 07:41

Daar ben ik het helemaal mee eens. Eigenlijk zou je een zadel op de blote rug moeten kunnen leggen.

Probleem is bij mijn paard dat ze erg rond is en weinig schouder heeft, maar wel weer een vrij hoge schoft, die vroeg aanzet. Mijn zadel (Passier Optimum) ligt prima zolang hij net opgevuld is. Daarna schuift hij toch weer die centimeter naar voren, die ik net niet wil.
(Wil graag het zadel iets terugleggen).

Aangezien dit mijn 4e zadel voor mijn paard is en ik via zadelpasservice, paardenzaken en stalgenoten nog zo'n 25 zadels heb uit kunnen proberen die al helemaal niet pasten, vind ik het voorlopig wel prima zo en rijd ik gewoon met mijn onderlegger eronder. Ik heb totaal niet het idee dat ze gevoelig is in haar rug.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 08:16

Gelpads ik vind het vreselijke ondingen.
Ik ga dan ook voor de bontjes Lachen, het is mooi, en functioneel !

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 08:23

tuurlijk is het beter om helemaal niets van die troep te gebruiken, maar ik kan niet anders met willem. die heeft zo'n moeilijke rug dat ik altijd een onderlegger moet gebruiken. hij heeft al 7 zadels versleten en na een tijdje liggen ze allemaal niet goed.

een gelpad zorgde bij hem voor schoftwonden, hij zakte naar beneden en ging dan lekker drukken, waardoor het shabrak over zijn schoft schuurde.

ik heb nu een lamsvel en die werkt perfect. maar ik had liever niets gehad