Zou dit echt tölt zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zou dit echt tölt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:56

Hey mensen!

Sinds een paar dagen hebben we een merensmerrie (zie onderschrift). Vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik haar meegenomen voor een buitenritje. Daar aangekomen gingen we een lang, recht pad op... En daar begon ze eerst heel hard te stappen, toen te draven, en toen... Kwam er een rare pas in. Eerst twijfelde ik nog, maar het is echt een vierde gang!

Hoe zat het? Lekker. Hoe voelde het? Als een soort 'powerwalk' maar dan met een huppeltje erin die niet stuiterde (zoals in draf) maar lekker uit te zitten was.
In de tijd dat ik in de USA werkte op een paardrijcamp heb ik een keer gereden op een heel apart paardje (volgens mij een Paso Fino, kan dat?), die ook die gang had. Hoe het heette weet/wist ik niet, want je praat daar natuurlijk Engels, dus de Nederlandse naam weet ik niet (de Engelse naam ook niet meer, trouwens Clown ).

Weet iemand of dit misschien een tölt is? Van mij mag je het ook uit komen proberen hoor Knipoog Ik zou het heel leuk vinden als het zo is in ieder geval!

lauwtjuhh

Re: Zou dit echt tölt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:12

ik heb een tijdje biij de buren op ijslanders gereden en zoals je weet kunnen die tolten. Je zou nog best eens gelijk kunnen hebbben, het gaat langzamer als draf maar veel sneller als stap. Het lijkt alsof je vastgeplakt zit aan het zadel en je kan het uren uithouden, je paard trouwens ook. Ijslanders hebben het daarom ook sterk ontwikkeld. ik had geleerd dat je bij tolten hakken naarbeneden benen recht handen richting je navel en helemaal recht en stil zitten niet aanlopen drijven het paard gaat zijn eigen gang. ik hoop dat je hier iets aan hebt laat het me weten. en vooral hoe het nu verder met jou en je paard gaat.
groetjes laura

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:00

Geweldig! Het is inderdaad een tölt zijn we achter... Ik hoop dat ik hier nog een foto's van kan maken. Het zit inderdaad heerlijk!!! Ja Vorige keer bij het buitenrijden deed ze het dus, en dit weekend ook in de bak. Bijzondere pony hebben we dus!! Een viergangertje... Haha!

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:09

hahah leuk joh!!!
maar hoe zijn jullie daar achter gekomen ben wel benieuwd. Hoop dat het lukt om de foto's te maken wil het wel een zien bij je paardje:D

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:15

Het schijnt dat je in de snelste gang van tölt een kopje koffie kan drinken zonder morsen! Ik heb wel een paar keer op een IJslander gereden, en het tölten zit inderdaad heerlijk! Heel bijzonder om te horen dat een niet Ijslands paardje diezelfde gang bezit! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:30

Door te lezen op internet en bij mensen met IJsjes eens navraag te doen wat de tölt precies is weten we het eigenlijk 99% zeker dat dit de tölt is. Echt zo leuk! Ja

Ik ga echt snel proberen foto's te maken. Hoop dat ze ook tölt zonder zadel.