cap verplicht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

cap verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:37

Vraagje, is een cap verplicht als je op je eigen paard recreatief buitenrijd? Dus volgens de wet of KNHS? Of is cap enkel op wedstrijden verplicht door KNHS en op maneges met huurpaarden etc?

Gewoon nieuwsgierig Haha!

Xen

Re: cap verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:41

Volgens mij is het niet verplicht zolang het je eigen verantwoording is. Wat inhoudt dat maneges, rijverenigingen etc het wel verplicht kunnen stellen zodra je rijdt op hun terrein/accomodatie... Want op dat moment kan je hen aansprakelijk stellen en door het verplicht te stellen, verkleinen ze de kans op schadeclaims!

Maar.... het is natuurlijk wel gewoon verstandig om MET cap te rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:44

I now Knipoog Rij zelf altijd met cap, maar was even benieuwd naar hoe het qua echte verplichtheid zat Ja

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:41

Geld dat ook in belgië eigenlijk? Haha!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:42

LauEef schreef:
Geld dat ook in belgië eigenlijk? Haha!

volgens mij ook gewoon.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:55

Niet verplicht, maar anders ben je niet verzekerd!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:40

Op maneges, rijverenigingen en wedstrijd is het wel verplicht..
wedstrijden weet ik niet zeker maar het is idd wel je eigen verantwoordelijkheid of je een cap opzet of niet, de verzekering vergoed alleen de schade van een eventuele val als je een cap ophebt, dat geld voor op eigen terrein maar ook op buitenritten..
En voor de rest is het natuurlijk fijner om een cap op te hebben, dan dat je een keer flink verkeerd valt en voor de rest van je leven geen paard meer kunt rijden Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:16

_Roosje_ schreef:
Niet verplicht, maar anders ben je niet verzekerd!

Bullsh*t!
Er is geen enkele wettelijk regel die jou verplicht een cap te dragen en DUS kan een verzekering er nooit onderuit.
Wat iemand wil op zijn privé terrein is diens zorg; hij mag alle regels verzinnen, zolang die niet in strijd met de wet zijn; dus ook het dragen van een cap.
Los hiervan is het natuurlijk wel verstandig om gewoon zo'n ding op je kop te zetten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:25

Het is alleen op KNHS wedstrijden verplicht (tot de klasse Z geloof ik)
Of het op de manege/vereniging verplicht is verschilt per manege/vereniging. Bij ons is het wel verplicht, maar dat is niet overal zo.
Ik heb m'n cap altijd op. Zonder voel ik me 'kaal'

Overigens zou ik het niet vreemd vinden als ze de cap op de openbare weg verplicht stellen. Zou het zelfs goed vinden. Op de scooter en moter moet je toch ook een helm op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:23

lijkt mij ook geen verkeerd idee idd anouar! maar thanx voor de reacties, ik had het nodig voor mn werk +:

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:34

ik dacht dat het tot je 18e wel verplicht is op straat... maar zeker weten doe ik het niet.

Een verzekering kan dit trouwens wel in de poils zetten en dan is het gewoon rechtsgeldig. Ik geloof dat een aantal verzekeringen dit ook van plan zijn te gaan doen, of een paar hebben het al, dat weet ik even niet meer (heeft iets van in de krant gestaan)

Van mij mag het op straat etc. verplicht worden, heb hem toch altijd op.