Hoe krijg ik mijn paard 'bomproof'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flor

Hoe krijg ik mijn paard 'bomproof'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:51

Mijn paard is een ontzettende angsthaas, hij vindt echt heel veel eng. Hij is vrij groot (1.72) maar dat schijnt niet uit te maken, hij springt nog steeds voor vrij veel opzij of weigert ergens langs te gaan. In de bak is dit nog wel eens geklier, maar buiten is hij gewoon echt angstig en kijkerig. Ook als ik in de bak rij, en hij ziet dingen die hij nog niet kent is hij al gauw bang.

Nou wil ik graag veel buiten rijden maar ik kan dus echt niet in mijn eentje met hem op pad, vooral ook omdat wij langs hockeyvelden, voetbalvelden en traktoren en zo moeten.

Nou heb ik aan jullie de vraag: is er een plek (training, cursus) waar ik met mijn paard samen heen kan om hem wat meer bomproof te maken? Ik bedoel dus niet thuis veel oefenen met stukken plastic, parasollen en traktoren, maar echt een cursus van b.v. een week. Bestaat dat en zo ja, heeft iemand een adres en ervaring met zoiets? Alvast bedankt!

Morrie

Re: Hoe krijg ik mijn paard 'bomproof'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:02

ik zou dit ook wel eens willen weten, ik heb een koudbloed van een ras dat bekend staat als bomproef, maar hij wordt steeds schrikkeriger en banger, ik kan met goed fatsoen de weg niet meer op met hem.

Ik laat hem wel eerdaags helemaal nakijken door een (holisitisch) DA, om uit te sluiten dat het een lichamelijk probleem is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:27

volgens mij doet stal mansour vlakbij Arnhem dit soort cursussen?

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:34

Mijn paard was vorig jaar ook overal bang voor, maar als je gewoon vaak langs een rustig weggetje stapt met af en toe een auto enzo, dan leert hij het vanzelf wel.. bij mij was dat iig zo Nagelbijten / Gniffelen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:42

dat doe ik dagelijks, omdat ik de polder niet meer uit kan met hem, maar o wee als je dan denkt dat het goed gaat en je gaat de weg op en komt een trekker met een injector erachter tegen, dan gaat het ook meteen goed mis...... je zal ze ermee moeten confronteren, maar dan wel op een veilige manier.

Ergens anders een cursus doen, heeft weinig effect volgens mij.

Ik heb dat vroeger met honden gedaan: trainen op ander terrein en daar luisterden ze prima, gingen niet achter katten en konijnen aan, maar o wee, als we hier in ons "dagelijkse" parkje een kat tegenkwamen.........

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:52

Bij het balingehof oid kan je geloof ik ook schriktraining doen Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:53

Alles doen en zelf helemaal nuchter blijven.
Als je zelf denkt: Misschien schrikt hij ervan. Dan gaat het al fout. Vertrouw erop dat hij niet schrikt, dan leert hij jou vertrouwen dat er niets aan de hand is.

En heel veel buiten gaan rijden. Ga straks een week alleen maar buitenrijden. Dan zal het steeds beter gaan en het is ook nog lekker voor je paardje, een weekje ontspanning.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:54

Maroush schreef:
Bij het balingehof oid kan je geloof ik ook schriktraining doen Lachen

Idd...

www.balingehof.nl kun je een cursus volgen met je paard. Ook voor langere tijd.
Ze kunnen ook op lokatie komen.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:36

En sommige paarden hebben het nou eenmaal in zich om veel te schrikken helaas.

Wat je kan doen om het iets beter te maken is idd veel de weg op! Veel langs enge dingen.. desnoods ernaast (durft hij dan wel?)
Veel met andere paarden mee en daarna zoveel mogelijk in je eentje, maar je moet het ook echt volhouden.

Ik merkte het goed bij die van mij, is opzich niet zo heel schrikachtig, meer van kleine dingetjes (en wel van traktors), maar hoemeer ik in de zomer de weg op ging hoe beter het werd, maar dan ging ik ook wel bijna iedere dag!~Ga je weer een tijdje niet dan lijken ze het weer een beetje "verleerd" te zijn.
En vooral als je dan weer eens een nieuw weggetje inslaat, dan is het weer even eng.. tsjah dat blijf je altijd een beetje houden he...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:42

ik ben ook benieuwd, niet dat mijn paard nou zo erg is, ze is zelfs vrij nuchter, maar nu ik haar aan de lange lijnen kan mennen dacht ik van dan span ik een jerrycan of autoband achterder aan, maar dat vondt ze dus doodeng... Terwijl ik het wel allemaal rustig op haar rug kan leggen, maar als het over de grond sleept, homaar, dan gaat ze over de zeik.... (valt bij haar ook reuze mee, ze loopt wat hitsig maar is zeker nog wel hanteerbaar..)

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:40

Ik heb veel zelf geoefend en me ook laten begleiden door een ervaren trainster die jonge paarden inrijdt. Ik denk dat een cursus of begeleiding kan helpen om op een goede manier te leren reageren op het schrikken. Mijn paard is nog niet zo lang geleden beleerd en kwam zo rechtstreeks van de vlakte uit een grote kudde. Opvliegend wild of dergelijke doet hem dan ook niets, wel 'niet-natuurlijke' geluiden.
Ik heb zelf veel met verschillende dingen in de bak gedaan (over zeil lopen, plastic en van alles en nog wat aan hem hangen, alimuniumfolie-slingers aan het zadel , balonnen, iets erachter aan slepen, door smalle doorgangen, vuurwerkgeluiden-cd aanzetten etc. etc.). Gewoon laten lopen als hij het spannend vond en belonen als hij tot rust kwam en dan het geluid en objecten wegnemen.
Dit een tijdje tweemaal per week herhaald. Meestal duurde het schrikken en wegspurten niet zo lang. In het begin soms 10 minuten, na enige tijd steeds korter tot uiteindelijk een keer rillen of mij rustig aankijken zo van : "kan je niks leuker bedenken grapjas"
Het verschilt wel sterk per paard heb ik gezien (we oefenen vaker met paarden, er is een paard wat heeeel lang bleef rennen). Naast het oefenen in de bak ben ik ook veel aan de hand langs voor hem 'vreemde' objecten gelopen (vrachtwagens, tractoren, grote grijpers) en heb hem regelmatig laten grazen langs een drukke verkeersweg. In eerste instantie was hij soms wat schrikkerig en na een tijdje zag je af en toe een oortje bewegen, maar hij herkende de geluiden en maakte zich helemaal niet meer druk. Ik denk dat hij meer geluiden heeft leren herkennen, inmiddels heeft geleerd dat druktemaken het geluid niet op laat houden en dat het misschien handiger is met de druk van 'rariteiten' te leren omgaan en dat dat veel minder vermoeiend is dan te gaan rennen of stressen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:43

ik denk niet dat een parcour zal helpen.
Want dan is dat wat je op het parcour oefent niet eng, maar daarom heen juist wel.
Juist de weg op gaan en confronteren. Ik snap dat het niet altijd even makkelijk/vielig is, dus probeer de risico's te beperken.

Ik oefen met jong paard veel in de bak met rare dingen, zoals paraplu's, lawaai, rennen/springen van mensen, wapperende dingen, maar als we buiten komen, is het allemaal weer anders en reageert hij er wel op (zit er buiten nog niet op, loop met hem). Dan kan hij echt wel in me broekzak kruipen soms, maar met discipline (ja = ja, nee = nee, geen uitzonderingen) moet je gewoon blijven oefenen!

Succes! Haha!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:11

Inderdaad stal Mansoer in Arnhem geeft zulke trainingen.

Toch kan je zelf ook een hoop doen. Mijn paard was ook akelig kijkerig en schrikkerig en is dat soms nog steeds wel. Door blessures van mijn paard heb ik er maanden naast moeten lopen. Dus uit verveling maar wat spannende dingen op gaan zoeken. Stukken landbouwplasic, autobanden, linten.
Gewoon rustig blijven en steeds herhalen.

Mijn paard heb ik goed tracktorproof gekregen door gewoon in de bak te blijven rijden als de bak gesleept werd. Lekker dressuur acher de tracktor aan. Steeds een stapje dichterbij.

Inmiddels ben ik wel dik 3.5 jaar verder, maar ik kan wel relaxed buitenritten maken. Zie ziet nog wel een hoop, maar het vertrouwen is er wel om door te gaan.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:15

Bomproof maken?

Stug elk jaar op 31 December door het centrum van een grote stad rijden om 24:00....

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:45

Misschien is het boek: Het paniekvrije paard iets voor je. ISBN nr is 90-5210-583-9
Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:53

Wat ik nog altijd het beste vindt werken is meegaan met een ervaren bomproof paard. Eerst erachter rijden, als dat goed gaat er naast en uiteindelijk voorop. Dan gaan oefenen met er vandaan rijden en de afstand steeds groter maken.
Zo heb ik het altijd gedaan en zo doe ik het nu ook met mijn zeer schrikkerige en kijkerige Welsh K. Je moet wel heel regelmatig naar buiten gaan, als je het af en toe eens een keer doet werkt het niet. Dan is het elke keer weer nieuw en spannend.
Verder gaat hij mee naar wedstrijden, niet om te presteren maar om te wennen aan alle hectiek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:06

Gewoon met een stel ervaren mensen en paarden een week op trektocht gaan, moet je opletten hoe braaf ze worden.