Hoe ijzers beschermen in trailer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylhouet

Hoe ijzers beschermen in trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:05

Mijn paard staat (eindelijk) voor het eerst op ijzers, op dit moment alleen nog voor.
Het was koud beslag, waardoor de ijzers wat minder te vormen zijn dan bij warm beslag.
Hierdoor steken de takken aan de achterkant iets meer uit dan in de ideale situatie.

Afgelopen weekend ging ze voor het eerst met de ijzers op de trailer.
Toen we weer thuiskwamen van concours, bleek ze 1 ijzer afgetrapt te hebben; lag los in de trailer. In haar achterhoef zat een scheurtje, dus vermoedelijk heeft ze onder de rit met haar achterhoef op het ijzer van de voorhoef gestaan.
Smid er dus weer bijgeweest en ijzer zit er weer onder.

Maar nu: hoe voorkom ik nu dat dit een volgende keer weer gebeurt ?
De hoefsmid kwam al met het idee om in ieder geval springschoenen om te doen. Ik hoop dat deze "ver" genoeg komen om daadwerkelijk het ijzer te bedekken.

Heeft iemand nog andere handige tips of ervaringen ???
Ze zijn erg welkom Knipoog !!

NB. Met trainen en bij normale beweging leveren de iets uitstekende ijzers geen enkele hinder op hoor Knipoog het gaat echt maar om een klein stukje, maar zoals gemerkt, net weer groot genoeg om er op te kunnen staan.
Laatst bijgewerkt door Sylhouet op 03-06-05 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Re: Hoe ijzers beschermen in trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:07

die van mij gaan altijd met springschoenen op de trailer.. kies een maatje groter en gebruik die alleen voor vervoer. Ik trek de transportbeschermers altijd nog een stukje omlaag en hij kan nooit meer op zijn ijzers staan.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:08

Komen bij jou de springschoenen aan de achterkant ook echt over het ijzer heen ??
Ik heb maatje XL besteld Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:15

Koud beslag is geen excuus voor een slecht passend ijzer.

Maar idd grote maat springschoenen en rustig rijden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:15

jep.. de precies passende maat kwam er niet overheen.. Daarom heb ik een maat groter besteld en die vallen achter tot op de grond Haha!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:17

Die van mij heeft ook rondom springschoenen op de trailer en daarboven nog transportbeschermers.. Ook een grote maat die zo goed als op het ijzer vallen..

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:19

hoi
Mijn paardstaat altijd met springschoenen aan ook een maat tegrootik heb die van neopreen en die krullen mooi om aan de onderkant als ze evt iets tegroot zijn werkt perfect

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:52

Margreet schreef:
Koud beslag is geen excuus voor een slecht passend ijzer.

Maar idd grote maat springschoenen en rustig rijden.

Het enige dat ik hier over wil zeggen, is dat ik uitgebreid met de smid heb overlegd.
Als hij het ijzer een maat kleiner zou nemen, met kortere takken, dan zou het ijzer zelf (het "ronde" gedeelte) te krap worden en volgens de smid het hoefmechanisme bepreken en te weinig ruimte geven.
Het steekt overigens echt geen cm's uit ofzo hoor Knipoog
Daarom gaat het met de training en in de wei etc. ook prima, ze raakt het absoluut NIET aan. In de trailer is ze van zichzelf wat onrustig en heeft ze kennelijk een rare pas gemaakt. Dan zijn die paar mm net genoeg om het ijzer eraf te trappen, blijkt wel.

Ik ben wel benieuwd (dit is geen aanval, gewoon oprecht benieuwd) hoe jij koud beslag dan perfect zou willen vormen. Het is toch gewoon zo dat je een heet ijzer logischerwijs veel meer kunt vormen en buigen etc. etc. ?

Maar dit is een lastige discussie via internet en zonder het paard/ijzer te zien Lachen . Ik had ook liever gehad dat het minder uit zou steken...

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:56

Even uit nieuwsgierigheid: waarom heb je gekozen voor koud beslag en niet voor warm beslag? Zoals je zelf al zegt is warm beslag veel beter te vormen dan koud beslag. En ik persoonlijk denk dat een goede smid en goed beslag 1 van de belangrijkste zaken voor je paard zijn. Dus als je smid koud beslag niet perfect passend kan krijgen, waarom dan geen warm beslag.
Begrijp me niet verkeerd, het is geen aanval, maar pure nieuwsgierigheid.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:59

vraagje: waarom laat je hem dan koud beslaan, als warm beslaan het probleempje zou oplossen??

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:00

haha tegelijk! ik vind ook dat goede voeten een van de belangrijskste dingen zijn waar je op moet letten!!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:02

hahahaha, telepathie

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:03

grandeur schreef:
Ik ben wel benieuwd (dit is geen aanval, gewoon oprecht benieuwd) hoe jij koud beslag dan perfect zou willen vormen. Het is toch gewoon zo dat je een heet ijzer logischerwijs veel meer kunt vormen en buigen etc. etc. ?

Ik? Dat zou niet goed komen hoor, ben niet zo van het metaal bewerken Knipoog

Maar ook een koud ijzer is nog wel een beetje te bewerken hoor.
En mijn gezond verstand zegt dat van die te lange takken er gewoon af te slijpen zijn.

Voor een eerste keer beslaan is koud beslag overigens echt geen slechte keuze, het "branden" met een heet ijzer wil nog wel eens wat onrust geven.

Maar zonder het geheel verder te kennen, riekt dit voor mijn gevoel toch een beetje naar gemakszucht met een standaard ijzer.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:08

@ cinny1 en denice...
Haha! Ik had de vraag verwacht.... Knipoog !

Niet voor niets staat er bovenin mijn eerste bericht vermeld: eindelijk staat mijn paard op ijzers.... Lachen
Dit is een paard met een niet zo beste geschiedenis erachter.
Het vertrouwen in elk vreemd persoon ontbreekt volledig.
Ik heb haar inmiddels bijna 3 jaar, ze is nu 6.
Inmiddels zijn we van een niet te bekappen paard, naar een paard wat al vrij aardig te bekappen is, gegaan. Al hoewel het nog elke keer met de nodige moeite gaat. Ze begint eindelijk vertrouwen in de smid te krijgen, gelukkig...
Ik had haar met het oog op de wedstrijd al graag véél eerder, en rondom, op ijzers gehad, maar niet als ik daarmee de smid en mijn eigen paard in gevaar breng.
Vorige week waren we eindelijk zover dat de smid het aandurfde om haar voor op ijzers te zetten. We hebben hierbij bewust gekozen voor koud beslag om de stress i.v.m. sissende geluiden en rook nog te vermijden.
Het koud beslaan ging boven verwachting, dus wat mij betreft gaan we over 8 weken warm beslag proberen.
Maar goed, tot die tijd staat ze op deze ijzers, dus nu zoek ik een manier om de ijzers er ook onder te houden tot die tijd Knipoog

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:17

Margreet schreef:
Ik? Dat zou niet goed komen hoor, ben niet zo van het metaal bewerken Knipoog

Maar ook een koud ijzer is nog wel een beetje te bewerken hoor.
En mijn gezond verstand zegt dat van die te lange takken er gewoon af te slijpen zijn.

Voor een eerste keer beslaan is koud beslag overigens echt geen slechte keuze, het "branden" met een heet ijzer wil nog wel eens wat onrust geven.

Maar zonder het geheel verder te kennen, riekt dit voor mijn gevoel toch een beetje naar gemakszucht met een standaard ijzer.

*LOL* Niet jijzelf, maar je bracht het zo stellig dat ik benieuwd was naar jouw ervaringen met koud beslag Knipoog

Inmiddels heb je misschien mijn bovenstaande verhaal gelezen waarin ik kort de situatie met dit paard heb geschetst. Met jouw omschrijving van "onrust" schiet je zoals je ziet, dus middenin de roos Knipoog !
Ik heb eigenlijk een super smid (een eerder smid heeft het al opgegeven met mijn paard!), hij behandelt mijn paard met een ongelooflijke rust, geduld en vertrouwen Lachen .
Hij heeft het ijzer nog meermalen verwarmd en gevormd, en dat zelfs nog met verschillende maten. Beter dan dit wou het niet.
Nadat het ijzer er af was gegaan, heeft hij het nog weer wat getracht te vervormen.
Ik ben best kritisch als het om mijn paard gaat Knipoog, en hij heeft er echt erg veel moeite voor gedaan OK dan!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:19

Haha! Ok dan. Dat konden wij ook niet ruiken Haha!
Maar goed, je geeft zelf al aan dat je het over 8 weken met warm beslag gaat proberen. Ik weet zeker dat je probleem dan opgelost is. Tot die tijd zul je inderdaad iets moeten vogelen met te grote springschoenen of transportbeschermers die tot over de hoef vallen.
Succes Knipoog

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:39

Dat weet ik ook wel zeker, ja.
Vorige paarden stonden altijd op "warm" beslag, is toch het meest ideaal!
Maar ja, soms moet je je wensen even aanpassen aan het paard Haha!

De tip met transportbeschermers extra laag en daarom heen (grote) springschoenen ga ik i.i.g. proberen!
Alle andere tips en ervaringen blijven welkom Lachen !

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:18

nou heel veel succes dan!!