hoe moet ik omgaan met een schuwe jaarling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YORDY_TIMON

hoe moet ik omgaan met een schuwe jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:59

hallo
ik heb mijn pony bij een boerderij staan. en daar staan nog meer paarden, en 1 van die paarden (jaarling) mag ik gaan verzorgen omdat ik van het begin hem leuk vond en nog niks met hem gedaan werd.
maar hij heel schuw.
hoe kan ik het beste met hem omgaan en hoe kan ik het beste dingen met hem doen bv poetsen lukt niet. aanraken lukt steeds meer.
en hij kijkt en hinnekt af en toe al als ik hem roep

hopelijk kunnnen jullie mij tips geven
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-06-05 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Britt

Re: Wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:00

zorgen dattie je gaat vertrouwen Ja poetsen hoeft ook nog helemaal niet, als hij zich laat aanraken kan je met je vingers gaan poetsen enzo en zo steeds meer gaan doen

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:05

Heel rustig enzo benaderen en idd zijn vertrouwen winnen.
Dan ben je al een heel eind,.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:15

zoeits heeft tijd nodig en kan soms best lang duren..
Gewoon rustig blijven en hem overal proberen te aaien.. aaien is heel belangrijk voor een paard!!

YORDY_TIMON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:40

jep
het gaat al best goed Haha!
aleen best ierietand dat er nog twee bij staan die gaan dan ook heel erg zeuren in de weide
maar mag ze er niet uit halen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:18

Als ie echt niet durft te komen: Elke dag even in de wei gaat zitten, bak voer ernaast. Vooral zorgen dat ie die goed ziet. Op een gegeven moment word ie wel nieuwsgierig, en dan kan je proberen of je m aan kan raken ed.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:56

probeer vertrouwen te winnen hoor met hem of haar te spelen,heel lief praten, lekker kroelen/knuffelen en bouw het dan op bij het poetsen en dan bij het wandelen en zo.
en zo zoals ze zeggen met een bak voer in de wei gaan zitten en wachten totdat ie komt en als ie komt gewoon praten en proberen te aaien en dan contact verder opbouwen

linkalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:25

heey...

Ik heb dat ook wel is moeten doen en het hielp mij heel erg om op de zelfde hoogte als het paardje te zijn (dat je niet groter bent als hem)...en als die dan naar je toe komt lkkt tussen zijn beentjes krierbelen of waar die ut lkkr vind zodat die je gaat vertrouwen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:14

Heel veel poetsen, knuffelen en aaien. Ga met hem wandelen en laat hem wennen aan enge dingen. Dan komt het vanzelf goed Lachen

YORDY_TIMON

Re: hoe moet ik omgaan met een schuwe jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 15:32

dat is het probleem kan hem nauwelijks aan raken aleen als ik op een afstand sta
maar gaat al een klein beetje beter

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:14

Inderdaad bij hem in het land / stal gaan zitten, zorgen dat je niet groter bent dan hij, en als hij komt lekker voorzichtig kroelen.
Op die manier steeds meer zijn vertrouwen winnen en steeds meer aanraken. Zo heb ik het mijn mijn pony gedaan toen ik haar kreeg als jaarling: heel rustig aaiden, beginnen bij bovenkant van hals en dan langs hele lichaam. De zachte aanrakingen werken ontspannend bij het paard, en het helpt dusdanig een band op te bouwen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:58

PP -> VMR

YORDY_TIMON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 21:12

okido zou proberen maar weet nit of het lukt normaal zitten in de weiland er staan nog 5 andren hahah en die zijn heel erg snel jarloers.... Knipoog maar ben elke dag mijn best aan het doen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:37

Geduld, geduld, geduld... mijn inmiddels 2-jarige kon ik een jaar geleden ook amper te pakken kregen, ze was erg schuw, zonder aanwijsbare reden trouwens. Als je haar eenmaal had, dan gaf ze zich wel over en kon je veel met haar doen. Inmiddels kan ik haar zo pakken in de wei en begint ze zelfs een beetje brutaal te worden af en toe. Ze heeft een beetje vertrouwen in de mens gekregen. Er bij gaan zitten heeft trouwens bij mij nooit geholpen. Als je de jaarling eenmaal hebt, hou het dan kort en beloon hem goed en laat hem daarna weer los. Zo leert hij dat het niet erg is om je even over te geven aan de mens.

semjase

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:16

Ben het helemaal eens met hierboven.
Het is een kwestie van geduld en van een stap vooruit en weer twee terug, maar als je het volhoud krijg je er een wereldpaard voor terug!