Wanneer een hengst castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Wanneer een hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 10:41

Ik vroeg me af (aangezien mijn merrie drachtig is en er wel eens een hengst uit zou kunnen rollen..) wat de beste leeftijd is voor een hengst om gecastreerd te worden,ivm. hormonen,groei,enz.. Wie heeft een zinnig antwoord op deze vraag? Graag antwoord met motivatie.

Charly

Re: Wanneer een hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:44

Tja dat is per hengst verschillend... Ligt er net aan hoe snel jou hengst is met het on twikkelen van zijn hormonen. Mijn pony heb ik gekocht als 9 mnd veulen en niks aan de hand, als jaarling niks aan de hand.. tot afgelope winter.. begon hij lekker druk te doen enzo, en steeds neiging tot dekken, tja dan word het denk ik tog wel tijd om te castreren Lachen Dus ik heb de mijne met 2 jaar gecastreerd Lachen... Verder staat er denk ik niet echt een specifieke leeftijd voor.. Ik zou het zelf persoonlijk, wanneer je er niet mee witl gaan fokken niet veel later dan het 3e jaar doen..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 10:53

aha, kijk..mijn probleem zit hem er dus in,dat waar ik nu sta met mijn paardje,geen hengsten mogen zijn. wel als veulen natuurlijk,maar zodra ze gecastreerd mogen/kunnen worden,dan zal dat moeten. ik hoorde (weet niet meer van wie..) dat het voor de ontwikkeling van het paard beter zou zijn om hem zo rond het tweede levensjaar je castreren,maar dat is voor mij dan dus te laat. ik zou hem eventueel in de opfok kunnen doen,bij andere hengstjes,maar dan heb ik er niks aan. ik bedoel..ik wil graag een veulen om er zelf iets mee te doen,en niet om hem twee jaar weg te stoppen,en hem dan weer terug te krijgen. ik wil het allemaal zelf gaan doen,en zielig is het niet,want er zijn op het moment van geboorte nog meer veulens aanwezig,en ook wat jaarlingen tegen die tijd,dus leeftijds genootjes zat. ik wil alleen niet dat ik hem te vroeg laat castreren,alleen maar om hem te kunnen houden,vandaar mijn vraag. dus wat zou de vroegste leeftijd zijn waarop dit kan/mag/geen schade zou kunnen aanrichten..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:56

In principe kunnen ze met 6 maanden al gecastreerd worden zij mijn DA... Maar aangeraden word wel om tenminste tot het 1e jaar te wachten, dit heeft te maken met het indalen van de ballen, dat is dan al wat beter gebeurd dan wanneer het beestje nog maar 6 maanden oud is. Je kan ook even je DA bellen en kijken wat hij er van zegt..?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:08

ja,kan ik doen,maar dan gaat ie erg hard lachen!! Mijn merrie is nog maar net drachtig,dus volgend jaar komt het veulen pas,en het kan natuurlijk ook een merrie worden.(hoop ik) Maar ik was wel erg benieuwd naar de leeftijden waarop er 'normaal' gecastreerd wordt! (dan kan ik vast een plan de campagne maken voor volgend jaar,...ik heb een vooruitziende blik... Haha! )

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:10

Hahaha dat geeft niks tog, je bent tegen die tjid iig wel van alles op de hoogte! Lachen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:22

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:25

Ik heb nog wel ergens een topic met foto's van de castratie haha!!! wil je ze zien of niet Tong uitsteken?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:21

Ja zeker wel!! kom maar op! En bedankt voor de links! Ga ik lekker allemaal doorspitten..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:29

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 17:40

Dat was geweldig!! Wel zielig voor hem hoor...ligt ie daar bewusteloos,ligt zijn mannelijkheid net naast hem op het strobed... Het zijn wel duidelijke foto's. (ik zou flauwgevallen zijn denk ik...) Haha!