kattige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

kattige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 21:43

wat denken jullie,

zou een lieve maar ook vaak kattige, oude merrie, die manege pony is en altijd op stal staat,
braver en betrouwbaarder worden als ze met pensioen zal gaan en weidegang zou krijgen en niet of alleen rustig bereden werdt?

ik vraag me dat altijd af als ik haar zie..

Chrissetje

Re: kattige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:53

dat kunnen wij niet zeggen Clown

mijn pony was vroeger heel lief,maar is juist het omgekeerde geworden..
maar dan wel niet tegen mij he,maar tegen andere mensen!

jij zult het pas weten wanneer ze op dat pension gaat staan..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:19

zou best kunnen...mijn pony heeft een paar jaar op een hele drukke stal gestaan, met veel kinderen en veel lawaai.

nu hij alleen staat met een oude merrie is hij echt wel veranderd, nooit meer sjaggerijnig en een stuk aanhaliger.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:47

Mijn (oude manege) merrie was een een beetje een oude mukkige theemuts toen ze naar ons kwam. Hier heeft ze veel weidegang en kan in ieder geval altijd buiten staan. Ze staat met haar vriend Wit in een loopstal, en is helemaal opgefleurd. Niks geen theemuts meer, maar een levendige, kroelerige en vrolijke pony!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 09:05

oké dan!

de merrie die ik bedoel is echt wel lief,
maar legt de oren ook wel snel in de nek.
ik weet niet of ze écht zal bijten, het is meer gedreig,
maar ze is naar mijn mening dus echt zo doordat ze altijd binnen is en zo, en altijd maar moet lopen terwijl ze daar wat oud voor wordt.

ik weet niet of ze ooit pensioen krijgt,
waarschijnlijk niet...
als ik zelf wil kijken wat mijn mogelijkheden zijn, dan wou ik dus wel eerst weten of zulk gedrag over kan gaan want 'pony' moet wel een beetje betrouwbaar zijn met kleine kids enzo.

ik ken namelijk ook wel een voorbeeld van een merrie die echt vals werd in het land en niemand meer toeliet..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:39

Op mijn oude manege hadden ze een KWPN merrie die ook bekend stond als chagrijnig en soms zelfs bijterig.
Als haar humeur beneden het vriespunt daalde dan mocht ze altijd even een paar weken met vakantie. Gewoon lekker 24/7 op het weiland, geen kleine kinderen om haar heen en geen manegelessen.
Daar knapte ze altijd goed van op en was na die vakantie wat minder chagrijning. Zij kon het gewoon niet goed hebben al die kleine kinderen om haar heen die aan haar zaten te prutsen.
In weze was het een heel erg lieve en knuffelige merrie als je maar de tijd nam om haar te leren kennen.
Sinds een jaar of 2-3 is ze met pensioen gegaan en staat nu bij dat opvangtehuis voor manegepaarden (het Olde Manegepeerd) en het schijnt dat ze weer helemaal vrolijk is geworden en is opgeknapt.

Het hangt alleen wel van het paard/pony af natuurlijk. Je hebt ook kans dat die pony waar jij het overhebt wel kan gaan 'verpieteren' omdat ze veel minder aandacht krijgt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 08:36

verder niemand hier ervaring mee?

het gedrag, dus snel prikkelbaar, komt denk ik door dat ze manege pony is, en altijd op stal staat.
maar zou dat er al echt 'in' zitten nu, of kan het over gaan, ik hoop op meer voorbeelden.

Xen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:28

Dat gedreig zou goed kunnen komen omdat ze het gewoon te druk vindt, al die mensen en dan met name kinderen, niet alle pony's/paarden zijn er geschikt voor. Het is ze gewoon teveel... Door te dreigen geeft ze dan aan: "Jongens dit is me teveel!" Maar dat betekent inderdaad niet dat ze ook daadwerkelijk zal bijten. Ik denk dus dat er een grote kans bestaat, dat dit beestje opknapt als ze van 'baan' en 'woning' zou wisselen!

Vraag je dit, omdat je haar zelf graag wil kopen of puur uit nieuwsgierigheid?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 11:30

nou, eigenlijk wel omdat ik haar zou willen kopen, als dat uitkan, voor de stichting gehandicapten..
als ze weg zou moeten zegmaar als ze het manege werk niet meer aankan.
ze is nu manege pony die ook meeloopt in de gehandicapten lessen, en ik heb uitgerekend dat ze in princiepe uitkan als ze daar vijf lessen per week mee zal blijven lopen.
en als ze dan zo oud zou worden dat ze ook niet meer door gehandicapten kan worden bereden dan wou ik haar nog éen of meerdere zomers weidegang geven..
beetje idialistisch misschien maar ze ligt me wel, die merrie.