rijden met 1 ijzer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

rijden met 1 ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 21:11

hoi hoi,
Mijn bijrijd pony heeft eergisteren 1 ijzer verloren in het land, waar gelukkig de hoef super netjes bij gebleven is.
Nu wil de eigenaresse gewoon nog een lesje rijden morgen, is dat verstandig? (ze heeft overigens alleen voor ijzers: ze mist rechtsvoor)

Quidou

Re: rijden met 1 ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:17

voor zover ik weet kan dit gewoon hoor, als zoals jij zegt de hoef er nog normaal uitziet iig... Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:27

Nee, ik zal het niet doen. De lengte van de benen is nu verschillend, en hier is het paard niet op ingesteld. Je kunt even kijken hoe het gaat, maar ik zou als ik jou was als je wilt rijden het andere ijzer er ook onderuit (laten) halen.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:29

Kan best hoor als je gewoon op zand rijd! Is bij mijn paard ook weleens gebeurd en heeft ie echt geen last van op zand!

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:14

Kan inderdaad wel, maar zou even kijken hoe hij er op loopt. Sommige paarden lopen gelijk een stuk moeilijker en zelfs onregelmatig, terwijl andere paarden gewoon doorknarren.

Dus even kijken hoe hij erop reageert! Dat is bij elk paardje anders

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:16

Idd ff kijken hoe die erop reageerd, sommige paarden kunnen er wel kreupel op lopen, maar de andere weer niet Lachen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 23:17

ok, ze gat indd gewoon lessen in de bak, dus..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:21

als mijn paard een ijzer kwijt raakt rijd ik ook gewoon. Geen buitenrit natuurlijk, maar gewon in de bak! kan geen kwaad hoor. of je paard moet super gevoelig zijn zonder een ijzer en echt kreupel lopen.
tast het af en kijk dan morgen even.... je merkt het gauw genoeg of het kan of niet!!!!
(mama spreekt Tong uitsteken )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:47

Ik zou even aankijken hoe hij er op loopt. Als hij er zelf geen problemen uit maakt, zou ik er in de bak geen problemen mee maken. Buitenritten is natuurlijk iets anders maar daar vroeg je niet om Knipoog

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:50

Ja, je merkt het snel genoeg.
Het kan wel, maar ik ken ook paarden die er knetterkreupel door lopen. En nu verschilt het natuurlijk wel een beetje qua lente van het been. Dus je moet er wel zo snel mogelijk weer een ijzer bij laten zetten.

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:17

Lisjuh87 schreef:
Kan best hoor als je gewoon op zand rijd! Is bij mijn paard ook weleens gebeurd en heeft ie echt geen last van op zand!

inderdaad, als je op zand rijd kan het geen kwaad, maar zodra je op de weg op gras gaat zou ik het toch maar niet doen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:56

Ik doe het absoluut niet, ook al is het op zachte ondergrond. Je paard heeft een beenlengte verschil van ongeveer een halve centimeter, dat klinkt niet veel,maar trek zelfs eens twee verschillende schoenen aan met dat hoogte verschil. Ik hoef geen paard met slijtage of overbelasting, ik kan me voorstellen dat je er een keertje opstapt, maar met serieus trainen zou ik toch wachten tot het ijzer er weer onder zit.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:13

patos schreef:
Ik doe het absoluut niet, ook al is het op zachte ondergrond. Je paard heeft een beenlengte verschil van ongeveer een halve centimeter, dat klinkt niet veel,maar trek zelfs eens twee verschillende schoenen aan met dat hoogte verschil. Ik hoef geen paard met slijtage of overbelasting, ik kan me voorstellen dat je er een keertje opstapt, maar met serieus trainen zou ik toch wachten tot het ijzer er weer onder zit.

Ik ben het met Patos eens en ik rijd zelf dus ook nooit als mijn paard een ijzer heeft verloren. Wellicht kan het geen kwaad op het zand maar ik neem dan toch liever het zekere voor het onzekere Knipoog .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:06

Ik heb vorige week ook gewoon een zware dressuurles met maar 1 ijzer gereden, niets gemerkt hoor. Omdat de hoef met ijzer zwaarder is zakt die toch iets meer weg in de bodem, dus loopt ze vanzelf weer gelijk.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:11

Bij patos merk ik duidelijk verschil, het is dan net of ze licht onregelmatig loopt, vandaar dat ik het liever ook niet meer doe.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:17

het is de eerste keer dat ze ijzertjes had, dus ze is gewend om blootvoets te gaan.
Ze krijgt hierna ook geen ijzers meer, alleen is onze hoefsmid erg druk en duurt het nog een tijdje voordat het andere ijzer weggehaald wordt.

over die ongelijkheid: ons land is ook niet helemaal vlak, ze staat continu wel met 1 been hoger of wat dan ook, zo het zoveel uit maken patos?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:30

Tja, je voelt wel of ie er een beetje mee loopt. Een rondje stappen maakt niet zoveel uit, maar een training vind ik niet fair tegen over Patos als ze een ijzer kwijt is.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 04:55

Die van mij liep bekant helemaal niet meer. Maar normaal gesproken lopen ze wel redelijk tot goed op 1 ijzer minder volgens mij. Wel zuinig zijn op dat hoefje zonder ijzer niet dat je die helemaal kapot loopt.

Spirit

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:25

Het ligt aan de ondergrond en aan je paard.
Van de week raakte ik ook een ijzer kwijt tijdens een springles en heb gewoon de les uitgereden, ik merkte geneens dat hij eraf was. Het was dat iemand het ijzer opmerkte op de grond en ik toen ging kijken of die van mij er soms eentje kwijt was.
Op het harde en op een redelijke harde grasbodem zou ik het niet doen. Met een goede bakbodem kan het wel als je paard goed blijft lopen.