Van levendig hengstje naar slome grasmaaier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

conquista

Van levendig hengstje naar slome grasmaaier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 20:51

Ik zit ff ergens mee.
Ik heb dus een tijdje terug een mini hengstje gekocht. Om zeker te zijn van de juiste koop ben ik 3 keer gaan kijken en ook echt uren gebleven. Er vanalles mee gedaan.. Hij was lekker levendig... was meer aan het rennen in de wei dan aan het eten.
Deed ik in de wei zijn halstertje om en werd hij al helemaal enthausiast.

Nu staat hij een tijdje bij mij en alles wat hij doet is grazen.
Hij hinnikte daar ook veel en doet hij ook niet echt meer.
Als ik zijn halster pak moet ik hem uit de wei trekken, maar ditzelfde geldt voor weer TERUG in de wei.

Als ik naar het bos ga wil hij ook alleen maar gras zoeken. En als hij eenmaal enthausist gaat dribbelen of rennen is het alleen omdat meneer ene grasveld ziet...

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Oke, een mini kan ik niet rijden maar kan er genoeg andere dingen mee doen toch... (wat ik dus dacht) en nu is hij niet vooruit te branden.

Bravura

Re: Van levendig hengstje naar slome grasmaaier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:30

Als eens contact opgenomen met de vorige eigenaar? Misschien hebben die een bepaalde manier gehad van gras bijgeven en voeren. Als ik mijn shet na ga was het ook altijd een zeer levendig hengstje. Ik heb hem een tijdje bij iemand anders gehad (verkocht) waar het ook een zeer slome 1 pk havermotor werd. Toen ik hem na drie maanden weer terug kocht leefde hij weer helemaal op. Verschil; bij de andere eigenaar liep hij met enkele merries en kreeg alleen gras te eten. Bij mij stond en staat hij in een vrij kale weide en krijgt iedere dag een strookje gras bij. Als hij geen gras bij krijgt, krijgt hij gewoon bix en hooi bijgevoerd (ook 's zomers dus als de weiden verdord zijn). Resultaat is een vrolijke shet die regelmatig aan het alleen ravotten is ('s avonds heeft hij een speel uurtje met de "grote paarden". Hij heeft geen ribbeltje vet in zijn manenkam of de rest van zijn lijf.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 21:34

Ik heb heel veel en uitgebreid contact gehad voor en net na de aankoop en in eerste instantie maar gedacht van... hij moet gewoon wat wennen. Qua voer doe ik niks anders dan de vorige eigenaar. Ik heb van haar voer erbij gekregen e.d.

Verschillen:

Nu heeft hij een grotere wei en met bomen erin waardoor er vrij veel blad ligt. Ook is het in het bos en wordt hij helemaal lek gestoken.. dat was daar dus allemaal niet.

Nu staat hij bij een e-pony waar hij niet mee kan spelen. Toen stond hij bij een andere mini en speelde ze samen (steigeren enz enz)

Vind zijn eetgedrag ook gewoon extreem... de wei is echt niet zo klein maar was binnen no time kaal...
Hij krijgt daarnaast wortels enz enz. hij krijgt echt vanalles maar ik wil hem niet teveel geven omdat hij wat dik begint te worden maar wat doet meneer dan... dan begint hij maar het stro uit de stal te eten.

Gisteren nog een halve baal erbij gegooid en nu stond hij alweer op stenen. Boos!
Laatst bijgewerkt door conquista op 02-06-05 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:39

Het kan ook gewoon zijn dat hij heimwee heeft. Ook pony''s moeten een tijdje wennen aan de nieuwe situatie en de een kan hier beter mee omgaan als de ander. Als hij eerst een echt maatje had, en dat maatje moet hij nu missen, dan kunnen ze daar behoorlijk van in de put raken. En daar moeten ze langzaam overheen komen.

Laat wel de dierenarts voor de zekerheid even kijken, zodat je zeker weet dat het niet een medisch probleem is.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 21:49

Hij is al verschillende keren verhuisd... ook bij verschillende pony's... de een negeerde hij de eerste 2 dagen en daarna was er niks meer aan de hand..
maar dit is anders want als hij wil spelen met de grote krijgt hij meteen een trap.

De e pony die erbij staat gaat ook gruwelijk tekeer als ik mijn hengstje uit de wei haal... dan blijft hij ook een beetje twijfelachtig achter me aan lopen

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 22:27

Verder niemand???

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:28

ik zou overwegen om er een maatje van zijn grootte bij te doen, als je het kan betalen natuurlijk, maar zo'n verdrietig en lusteloos paard lijkt me ook niks, en daar wordt je zelf ook niet vrolijk van!

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 06:12

nee inderdaad.... ik word er zeker niet vrolijk van en daarom probeer ik me ook steeds te bedenken waar het door komt.
Ik weet niet of hij echt verdrietig is en lusteloos is... dat is denk ik een beetje overdreven... de vorige eigenaresse ziet het als luiheid... hij eet veel (gras enz) en als wij eten hebben we ook geen zin om te gaan werken...

Maar ik baal er gewoon van... kan er weinig mee zo.

De mogelijkheid voor nog 1 is er niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:01

wormenkuurtje?

weet niet hoor, maar je kunt t proberen....

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:25

Wormenkuur?

Die heeft hij gehad... maar zie niet helemaal in wat dit ermee te maken zou hebben... of ligt het aan mij? Bloos

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:52

Ik denk dat hij idd heimwee heeft naar zijn maatjes van dezelfde hoogte!! en dat hij nu zoiets heeft van ik kan niet spelen dan maar eten.. weet het niet hoor maar ik denk idd dat je er het best een bij kan kopen.. bij mij vlakbij staat nog een heel zielig eenzaam hengsje!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:59

nou kan toch zijn dat hij als hij wormen heeft juist sloom word?
en meer honger heeft?

maar denk idd ook dat het ene kwestie is van misschien dat jouw gras lekkerder is.. omgevingsverandering etc....

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 15:30

Oh zo.... nee maar hij heeft geen wormen... bij de eerste eigenaar werd hij nooit ontwormt en heeft het dus wel gehad. Ik heb daarom ook speciale brok enzo... ik let er heel erg op.. heb hem ook meteen tegen lintwormen ontwormt tweede dag dat hij hier stond..

alleen de pony die erbij staat is niet ontwormt...

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 15:32

Ja nogmaals... ik kan er geen bij kopen... ten eerste wil ik er eigenlijk zowiezo maar 1 (als er iets bij zou komen is het een ieder geval geen kleintje).

Het is al eigenlijk zo dat ik een kleintje heb genomen omdat ik gewoon geen tijd heb maar ook geen geld op dit moment voor een rijpaard... als ik dan twee kleintjes neem ben ik straks net zo duur uit als met 1 grote.

Bovendien betaal ik de huur van de wei niet... heb daarvoor een overeenkomt met iemand anders en die zou het ook nog maar goed moeten vinden dat er 1 bij komt aangezien de wei al niet supergroot is met haar grote E erbij. Er is hier verder ook nergens een stuk wei te vinden en zeker niet waar ze een hengst willen.