aan de teugel; niet hoe, maar Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaiketje

aan de teugel; niet hoe, maar Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 18:17

hallo

ik vraag mij weleens af, hoe weet een paard dat hij aan de teugel moet lopen?

ik bedoel hiermee, je kan een paard op commando leren in draf te gaan, af te wenden e.d. (met de hulpen), maar het ik niet zo dat je het hoofd van je paard naar beneden ïn de krul" rukt en hem dan beloont.
Maar hoe weet zo een paard dan dat als je goed voorwaarts rijd, en een beetje weerstand bied van voren, dat hij dan zijn hoofd moet buigen?

is het zo dat het komt dat als een paard ontspannen is, hij op z`n bit gaat kauwen, en dan z`n hals ontspant -> aan de teugel gaat lopen?
of is het een soort reflex? (ik zie wilde paarden ook nooit zomaar hun hals buigen)
nouja, ik hoop dat jullie de vraagstelling snappen Bloos

xxxjes Maaike

doe

_Noraly

Re: aan de teugel; niet hoe, maar Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:35

een paard gaat naar beneden als die ontspannen is, dat moet vanzelf komen. Een paard moet ooki niet zo lopen, maar gaat het vanzelf doen (als het goed is)

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:44

Als een paard nageeflijk loopt met de achterhand eronder dan bolt hij als het ware de bovenlijn (rug), hierdoor kan hij gemakkelijker het gewicht van de ruiter dragen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:02

Aan de teugel is eigenlijk heel wat anders dan "met zijn hoofd in de krul".
Een paard buigt automatisch zijn hoofd als hij zijn achterhand gebruikt en hierdoor ook zijn rug. Bovendien ontspant het paard.
Door aan de teugel (of nageeflijk) te lopen kan het paard het gewicht van de ruiter beter dragen.