Allereerst: ik weet niet zo goed waar dit topic hoort. Ik heb namelijk 2 problemen die allebei ergens anders over gaan. Maar ik plaats hem toch maar hier. Sorry als het verkeerd is!
Ik heb namelijk een 5-jarige Friese Ruin, samen met mijn 2 zussen.
Maar ik heb 2 probleempjes met hem. Niet alleen ik, maar mijn zussen ook!
Probleem 1:
Aise staat in de wei met 5 andere paarden. Ik loop de wei in, ik loop naar hem toe en neem hem mee aan zijn halster met halstertouw. Stroomdraad open, aise erdoorheen, stroomdraad dicht. En daarna moet ik nog door een klein weitje, dan door de paddock om naar de stal te kunnen lopen. Alles gaat goed, we lopen in de paddock, maar dan: bij de uitgang van de paddock staat hij 2 meter van tevoren stil.
Hij staat stokstijf en het enige wat hij kan doen is naar achteren lopen. In de buurt van de uitgang staat een klein tuinhuisje wat hij eng vindt, maar dat is het probleem niet. Ik heb alles geprobeerd: hem even in de paddock laten staan, opnieuw proberen, rondjes in de paddock laten lopen, achteruit erdoorheen, 3 kwartier met hem wachten (en nog steeds had hij geen stap verzet
) ik ben onderhand wanhopig. In de winter lag er een grote plas bij de ingang, dachten we misschien ligt het daaraan. Maar onderhand is er gewoon geen reden meer dat hij er niet doorheen wilt.
Want als je met z'n 2en bent, en iemand staat gewoon alleen achter hem een klein beetje te jagen dan gaat hij er gewoon doorheen. Ik heb dit probleem niet in m'n eentje, maar het lukt (tot nu toe) niemand. Ditzelfde geldt voor de longeerbak, hij is klaar met longeren, hij mag eruit, en weer wil hij niet. Terwijl je zou denken, hij mag naar stal, lekker eten, lekker naar z'n vriendjes. Snappen jullie dit nou? :| Kunnen jullie een oorzaak bedenken of hoe ik dit tegen kan gaan? Het is echt hopeloos, iedereen zit je scheef aan te kijken als je vraagt of ze willen helpen want als ze achter hem het minimale opjagen doen dan loopt hij mee, wel snuivend naar alles wat hij eng vind, maar goed. Het is heel irritant, want als ik alleen ben dan krijg ik hem er dus niet uit. Kunnen jullie me helpen?Probleem 2
Aise is een best wel stoere fries, hij is oorspronkelijk gefokt voor de kar maar zijn karakter past daar niet echt bij. Hij is een echte scheiterd en schrikt van alles. We rijden 4 dagen per week in de bak. We hebben een buitenbak. Maar het punt is: in de bak is hij niet vooruit te branden. Hij is gewoon sloom (lui), en in gallop is het gewoon echt werken met hem: veel drijven en bekaf weer in draf gaan. In de vakanties gaan we naar Renesse en daar rijden we voornamelijk buiten. Dan leeft hij helemaal op: je hoeft maar heel licht been te geven en hij springt zo in gallop, en is moeilijker terug te krijgen. Hij is gewoon een echt buitenrij-paard. Maar waar hij normaal staat is gewoon echt geen mogelijkheid om buiten te rijden. Je kan alleen een landweggetje afstappen maar het pad is veel te slecht om te draven of gallopperen. In de bak proberen we af te wisselen met springen 1x per week, maar hij blijft sloom. Hebben jullie misschien tips wat ik verder nog kan doen waardoor hij het meer naar zijn zin krijgt? Het is gewoon echt niet leuk om op hem te rijden want als je in gallop zit en hj valt steeds terug dan wordt je niet blij. Longeren gaat overigens ook goed: gallopperen is natuurlijk wel lastig voor hem, maar hij kan het wel. Ik denk gewoon dat hij het in de bak niet leuk vind. Wat te doen?
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, misschien hebben jullie wel ideeën die we kunnen toepassen!
Alvast bedankt!