springen met een dressuurzadel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

springen met een dressuurzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 15:01

hall0

ben van plan binnenkort een dresuurzadel te gaan kopen maar ik wil er ook wel mee springen... zoals springles en heel af en toe een springwedstrijdje
kan diT????

x

Dana01

Re: springen met een dressuurzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:04

volgens mij is dit niet echt handig, een dressuurzadel is niet gemaakt om mee te springen, dan kun je beter een vzh zadel aanschaffen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:07

Het kan wel, maar een dressuurzadel is niet bevorderlijk voor je springhouding.
Als je gaat springen, doe je je beugels een stuk korter zodat je je knieën in de kniewrongen kunt duwen. Hierdoor heb je steun voor, boven en na de hindernis en hoef je niet te steunen aan de teugels.

Als je wilt springen en dressuren, kun je beter een veelzijdigheidszadel richting dressuur of richting springen kopen.

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:31

Hihi, ik heb gesprongen met een dressuurzadel, en de beugel is er 2x afgevallen Bloos Het was nog wel een nieuwe, maar het zadel was blijkbaar stuk. Nu hebben we gelukkig een nieuwe gekregen. We hebben maar niet gezegd dat het bij het springen gebeurde Knipoog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:47

het kan wel idd, maar is niet goed voor je zit.
VZH zadel met nadruk op dressuur kan je dan beter kopen.

YoJcE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:02

hm....kheb het ook een tijdje gedaan. Ik heb alleen een redelijk plat dressuurzadel wat knievrongen betreft... heb uiteindelijk toch maar een springzadel aangeschaft Knipoog

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:08

ik vind het 10 keer niks. Je kan beter je oude veelzijdigheidzadel houden en dan een dressuurzadel erbij kopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:13

Ik spring ook met mijn dressuurzadel tijdens de les, maar echt fijn is het niet. Je kunt moeilijker je balans vinden tijdens de sprong en bij de landing en hebt te weinig steun in de springhouding... Ik heb geen ander passend zadel voor deze pony die niet van mijzelf is, en rijd alleen dressuurwedstrijden. Een tweede zadel koop ik dus niet. Maar als het je eigen paard is en je wilt ook wedstrijden springen dan zou ik het oude zadel inderdaad niet inruilen...

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:18

Ik vind het niets.. kijk een klein sprongetje moet echt wel gaan hoor, maar het is ook niet echt goed voor je houding.
Ik zou een VZH zadel aanschaffen, daar kan je alles mee doen Knipoog

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:21

keb het toevallig laatst een keer gedaan. Kon mijn veelzijdigheid niet nemen want die lag op een ander paard. En ik kan je vertellen, het zit echt voor geen meter!!!! Waarom koop je anders geen veelzijdigheid die geneigd is naar een dressuur? Heb ik ook.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:41

tja, ik spring ook met een dressuurzadel. het springt wel best vreemd hoor, maar het gaat wel. maar hoger dan 1.20 moet je niet proberen denk ik, je hebt geen steun aan je zadel en dan lig je er los af. leren springen met een dressuurzadel zou ik zeker niet doen, je moet echt je houding helemaal aanpassen en je leert dan ook niet in de beweging mee te gaan (ik heb de indruk dat ik door dat dressuurzadel een beetje achter blijf in de beweging), maar als je een ervaren springer bent, kan af en toe eens een sprongetje met je dressuurzadel geen kwaad.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:29

Als je echt wilt gaan lessen en misschien ook wedstrijden springen dan zou ik een springzadel kopen. Of in het uiterste geval een VZH, maar ik zou sowieso niet met een dressuurzadel gaan springen. Je houding is dan niet wat het zijn moet en je hebt minder houvast en valt er dan ook makkelijker af. Niet bevorderend voor de springlol.

Een VZH zou ik ook niet zo snel meer doen. Ik heb wel een hele tijd alles met een VZH gedaan, maar naar mate ik verder kwam in de dressuur was mijn beenligging voor dressuur niet wat het zijn moest. En ook naar mate ik verder kwam met springen bleek een VZH toch niet optimaal te zijn.

Dus indien mogelijk: spring- en dressuurzadel, zoniet dan een VZH (en dan niet gericht op óf springen óf dressuur, want dan zit je bij het één toch weer veel minder goed). Dat is mijn advies.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:23

Ik spring ook gewoon met mijn dressuurzadel, heb wel een zadel voor het springen, maar vind die veel minder fijn zitten, zelfs voor het springen!!!!!
Als ik echt springles heb, dan doe ik nog welles het springzadel op, maar eigenlijk ook meer omdat ik um anders voor niks heb, heb met mijn dressuurzadel trouwens 1.10 gesprongen, dus dat wil wel hoor!!
Ii heb er geen last van, kwa steun enzo, heb zlefs welleens op foto's gezien, een meisje was op de nederlandse SGW, met een dressuurzadel, en ze was de cross aan het rijden, ze reed dus de cross met een dressuurzadel, op een hoog niveau, ik zal dus wel voor een dressuurzadel gaan!!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:05

Het was ff wennen (heel erg wennen Knipoog ), maar ik spring ook geregeld met een dress.zadel op Herc. In de les wil ik mijn dressuurzadel graag op, omdat hij daarmee optimaal loopt.

Het vzh-zadel dat ik heb past hem bovendien niet goed (en ik houd die strakke rug van hem graag soepel!). Ik ondervind er geen problemen mee. Herc weigert nooit en gooit zelden balkjes af. In het parcours of over sprongen rond de 1.30m.. geen vuiltje aan de lucht.

Qua houding levert het ook geen problemen op, trouwens.